• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkortsregler-Tyskland

Trissberget

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
10554
Medlemskap
2026
Hej!
Vi behöver hjälp, vad är det som gäller i Tyskland?
Får jag köra husbilen ( över 3,5 ton) jag tog körkort -75 ( AB).
Hälsningar Britta

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Körkortsregler-Tyskland

Det kan vara bra att ha med sig en utskrift på tyska av de regler som gäller körkortsbehörighet. Tyvärr inte alla poliser som vet vilka regler som gäller.

Bilagor

• Tyska.pdf
    10 MB · Visningar: 75

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Då skulle jag vilja ställa ytterligare en fråga i den här tråden om bil över 3,5t i Tyskland.
Vad gäller om bilen är tyskregistrerad o över 3,5t och registrerad som PKW?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enkelt svar for allt untatt svensker: C1 eller C kreves for biler over 3500 kg totalvekt.

Om en får problemer eller ikke med en tyskregistrert bil og svensk B-kort om en er bosatt i Sverige er spørsmålet.

Bor du utenfor Sverige så gjelder landets kjørkortklasser i prinsippet og problemer ved en kontroll eller uhell er mest sannsynlig, selv om en muligens slipper med en advarsel i første omgang om en viser til de svenske "grandpa" reglene.

Kan legge til at i 1994 fikk jeg beskjed om at Sverige ikke godtok tillegget i mitt norske kjørkort om at jeg hadde rett til å fremføre bil opp til 7500 kg totalvekt. Ved kontroll med tysk trafikkpolis så fikk jeg svaret at det ikke var noe problem så lenge jeg kjørte min egen bil (4 tonn lastbilsregistrert), så det ble ferje Oslo - Kiel for den sommeren.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det är så här att det ev. kan bli aktuellt att hämta en bil från Tyskland för mig så jag vill bara kolla om någon vet om det går eller om jag ska ha en person med C-kort med.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Då skulle jag vilja ställa ytterligare en fråga i den här tråden om bil över 3,5t i Tyskland.
Vad gäller om bilen är tyskregistrerad o över 3,5t och registrerad som PKW?

I Tyskland är en husbil registrerad som Wohnmobil - i sällsynta fall som LKW.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kodene ser ut til å være de samme for Wohnmobil, Campingbil i Norge og Pb-II i Sverige. Men det er bare i Sverige at det står personbil og det er denne betegnelsen som er grunnlag for unntaksregelen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tack Knut.
Men som vanligt undrar man vart man skulle kunna vända sig för ett "rätt" svar av en myndighet?
Fast det kanske bara är att lägga ner och ta det från den säkra sidan.

S

Sören-6830

Guest

Kanske kan en tysk husbilssäljare svar på detta?
Vi hade kanske tur, vi köpte en ny bil i Tyskland och körde några hundra mil utanför Sverige med den, bilen var tyskregistrerad.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Kort och enkel förklaring:

Med ett svenskt B-körkort utfärdat före 1 juli 1996, som aldrig varit återkallat, får man köra en personbil (oavsett vilket land den är registrerad i) med en totalvikt som överstiger 3,5 ton.

I Tyskland klassas dock husbilar som "Sonstiges KFZ Wohnmobil" ("annat motorfordon - husbil").

Alltså är den tyskregistrerade husbilen inte en personbil (PKW), och följaktligen får man inte köra en tyskregistrerad husbil med en totalvikt som överstiger 3,5 ton med ett "gammalt" svenskt B-körkort.

Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Svårt med Sverige för utländingar. Sverige har egna rägler,ock
inte som övriga Europa.Som här,vad gälder farten vi får hålla!!

Kan jag som Norrmann med en Norskregistrerat M1 - Campingbil
som väger 5 tonn,med Norsk C kørkort,følja skyltning som Svensk PBII
får göra,eller får jag,som i resten av Europa,följa lastbilsregler??

Ottar

F

F.d. 58353

Guest

Svårt med Sverige för utländingar. Sverige har egna rägler,ock
inte som övriga Europa.Som här,vad gälder farten vi får hålla!!

Kan jag som Norrmann med en Norskregistrerat M1 - Campingbil
som väger 5 tonn,med Norsk C kørkort,følja skyltning som Svensk PBII
får göra,eller får jag,som i resten av Europa,följa lastbilsregler??

Ottar

Följ reglerna för fordon över 3,5 ton. PBII är en svensk fordonskategori för svenskregistrerade fordon.

Toppen