• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra PB klass2 I Norge

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Tror nog inte vi behöver vara särskilt oroliga på den punkten.

För det första skulle det innebära stora ekonomiska ingrepp för många människor som köpt eller vägt upp sin bil under de gällande premiserna.
Ett sådant tilltag gör man inte utan starkt vägande skäl och det skulle i så fall vara trafiksäkerheten, se nedan.

För det andra har Transportstyrelsen nyligen gjort en utredning om man skulle sätta ner farten för husbilarna men inte funnit att olycksfrekvensen motiverar ett sådant ingrepp och det är väl dylikt som kanske skulle få dom att fundera över detta.

För det tredje är det ju så småningom ett övergående problem. Vi som tagit körkort före 1 juli 96 kommer ju inte att leva i evighet.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Köra PB klass2 I Norge

:wub:Hej
Sunt bondförnuft måste få råda i den här frågan som tidigare påtalades att många är uppe i ålder det är rätt.
Helt vansinigt vore att dela ut C-1 behörighet som ett julkort.
Ett minikrav borde vara att klara läkarudersökningen som gäller för C behörigheten.En läkare undersökning borde kunna hitta de förare som kanske inte borde sitta bakom ratten utav olika skäl.Trafik säkerhet borde väl vara något som berör oss alla
Således tycker jag det är helt fel att man får köra hur tunga fordon som helst på ett B kort bara de är regade som peronbil. Det där med vad en besiktning får kosta ja det borde gå efter vikten på fordonet inget annat.:music-icon:2179
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Norge og Tyskland innførte det første førerkortdirektivet i 1996, Norge med samme medisinske krav som for C (og samme frekvens for fornyelser). Tyskland krevde og legekontroll ved overgangen, men har lengre periode mellom fornyelser. Begge land hadde fra tidligere 7500 kg på det normale førerkortet, men med noe problemer ved kjøring av tyngre biler enn 3500 kg utenfor egne grenser.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Om man kör med norsk körkort i Sverige eller svensk i Norge, så gäller hemlandets regler i båda länder. Man behöver inte vara redd för problem. I övrigt har man alldri kontrollerad om jag har rätt körkort för husbilen det vare sig i Sverige eller Norge. Har ni?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köra PB klass2 I Norge

:wub:Hej
Sunt bondförnuft måste få råda i den här frågan som tidigare påtalades att många är uppe i ålder det är rätt.
Helt vansinigt vore att dela ut C-1 behörighet som ett julkort.
Ett minikrav borde vara att klara läkarudersökningen som gäller för C behörigheten.En läkare undersökning borde kunna hitta de förare som kanske inte borde sitta bakom ratten utav olika skäl.Trafik säkerhet borde väl vara något som berör oss alla
Således tycker jag det är helt fel att man får köra hur tunga fordon som helst på ett B kort bara de är regade som peronbil. Det där med vad en besiktning får kosta ja det borde gå efter vikten på fordonet inget annat.:music-icon:2179

Du pekar på en sak där, att problemet är att man kan regga om hur tunga fordon som helst till PB, linjebussar od. Det är snarare ett problem än att personer med B-kort kör bilar som väger 3850 - 4000 kg. Det är i detta spannet de flesta "uppvägda" standard husbilar Fiat befinner sig. Ser inte de enorma problem som du upplever. Vad gäller sunt förnuft så är problemet att det är personligt. Det du tycker är sunt förnuft har jag en avvikande åsikt om.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Att transportstyrelsen, efter utredning av olycksstatistiken, fann att det fanns ingen anledning att sätta ner hastigheten för personbil klass 2, kallar jag för 'sunt bondförnuft'

Och om man inte fann anledning till detta, som varit en betydligt enklare åtgärd att genomföra, finns det ju heller ingen anledning att peta på undantagsregeln, som är betydligt mer kontroversiell att ändra.

Det är väl också så att husbilarna är ute på semester och rekreation. Förhoppningsvis utan stress och för att njuta av resan och därmed tar det ganska lugnt utan att stressa i trafiken.
Till skillnad från yrkestrafiken, där förarna är pressade och stressade och har bråttom att komma fram.

Naturligtvis finns undantag men det gör det i alla kategorier förare och fordon.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Hej
Jag förnyade mitt C kort för 3 månader sedan, ny syn prov + div annat (är 67 år) det tycker jag är det minsta man kan begära för att få förnyat förtroende. Att dela ut C vore helt vansinnigt.
En annan sak är att jag träffade en Svensk husbil i Hammerfest (där jag arbetar) som körde en PB2 (men med C kort) , han talade om att han blivit stoppad av polisen som upplyste att PB2 inte gäller i Norge, men det kan ju vara individuellt eller????? Han hade tur som var innehavare av C

LASSE
:wub:Hej
Sunt bondförnuft måste få råda i den här frågan som tidigare påtalades att många är uppe i ålder det är rätt.
Helt vansinigt vore att dela ut C-1 behörighet som ett julkort.
Ett minikrav borde vara att klara läkarudersökningen som gäller för C behörigheten.En läkare undersökning borde kunna hitta de förare som kanske inte borde sitta bakom ratten utav olika skäl.Trafik säkerhet borde väl vara något som berör oss alla
Således tycker jag det är helt fel att man får köra hur tunga fordon som helst på ett B kort bara de är regade som peronbil. Det där med vad en besiktning får kosta ja det borde gå efter vikten på fordonet inget annat.:music-icon:2179
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Det är också därför man ska ha ett utdrag ur det aktuella EU dokumentet med sig så kan ju polismannen ringa till någon bättre vetande med ett dokument att hänvisa till i handen.

Det kan ju inte heller vara riktigt att man ska behöva lägga 20.000 kr på ett C-kort pga av okunskap hos den individuella polismannen när man framför sitt fordon helt lagligt.

Och nu gäller det inte om det är lämpligt eller ej. Det kan man ha vilka synpunkter man vill på, men lagligt är det.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Detta tycks vara ett ständigt återkommande ämne som några formligen älskar att debattera och grotta ner sig i. All fakta är redan presenterad här och flera gånger i flera liknande trådar. I flera trådar har jag ställt frågan utan att få svar: Vad är det för specifika och konkreta kunskaper vi saknar som kör våra husbilar över 3,5 ton med gällande B-körkort?
Vi har definitivt inga planer på att köra bussar eller tunga lastbilar, enbart våra egna privata husbilar.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Detta tycks vara ett ständigt återkommande ämne som några formligen älskar att debattera och grotta ner sig i. All fakta är redan presenterad här och flera gånger i flera liknande trådar. I flera trådar har jag ställt frågan utan att få svar: Vad är det för specifika och konkreta kunskaper vi saknar som kör våra husbilar över 3,5 ton med gällande B-körkort?
Vi har definitivt inga planer på att köra bussar eller tunga lastbilar, enbart våra egna privata husbilar.
V-backen :wink:

Att kunna sjunga minst 100 olika countrylåtar kanske......:D
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Köra PB klass2 I Norge

:swoon:Men detta är väl uppenbart för alla. En gräns måste dras hur tung bil du får framföra med B -kort 3500kg i dag
Nästa gräns upptill 7500kg C 1 lär ju komma.Där tror jag det kan bli besvärligt för många som har för tung bil och förlitet körkort.Jag förstår deras oro vad gör vi då?
Över 7500kg C behörighet detta är väl glasklart.
Märk väl att ni som pratar om endast framföra ert eget fordon så är det oftast med åkande ,om ni inte åker ensamma.
Tex med C behörighet får en besiktingsman flytta en linjebuss vid besiktning men inte en enda får vara medåkande.
Eller till verkstad för rep. Om någon åker med gäller D- kortet.
Skall detta vara så svår.
Vad som krävs är ju ett myndighets beslut eller en lagändring.
Vad som skall gälla bra eller dåligt.
Bra vore om det blev slut med turistbussarna som är reggade som personbil.
Det är livsfarligt att släppa ut en 90 åring med ett sådant fordon eller köpa sig en HD Och ta en tur. Ja sådan är ju lagen i dag han eller hon har ju troligtvis den rättigheten.Här är det A som gäller.
mv
2179:music-icon::wideeyed:
 
Senast ändrad:
Toppen