• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra PB klass2 I Norge

F

F.d. 9471

Guest
Hej,
Finns det någon som vet var man kan hämta blanketten som bevisar att man får köra PB kl2 bil som väger över 3500kg utanför Sverige, med B-kort.
Dessutom ringde jag Trpstyrelsen idag och fråga om det var ok att köra en tung husbil Pb kl2 med B-kort i Norge svar: vet ej ,du får ringa Norge.Ang blanketten så finns det ingen enl han.
Är det någon som vet om det är ok i Norge att köra en Husbil Pbklass2 vikt 3900kg,
med B-kort tagit före juli-96?
Mvh
Dick

Cabe Master

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Köra PB klass2 I Norge

Jag hade också ett telefonsamtal med Transportstyrelsen idag. Efter mycket omkopplande fick jag information av den s.k. "Upplysningsenheten för körkortsfrågor".
Den svenska tillämpningen med godkännande att köra PB klass 2 med vikt över 3,5 ton på ett "äldre" B-kort ska f.n. kunna åberopas i alla EES länder, därmed även i Norge. Det kan dock bli en annan tolkning av den svenska tillämpningen i t.ex. Kroatien.
Sverige ska under 2011 formulera de nya reglerna utifrån EU:s 3: e körkortsdirektiv. Dessa ska sedan tillämpas från januari 2013. I det nya direktivet återfinns klass C1, som sannolikt blir det krav vi kommer få rätta oss efter om vi har husbil 3,5 - 7,5 ton.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Som vi skrivit så många gånger förut: Den som idag kör en personbilsregistrerad husbil med totalvikt över 3,5 ton med stöd av "övergångsregeln", får göra detta så länge körkortet är giltigt - alltså även efter den 19 januari 2013.

Efter ovan nämnda datum blir det däremot möjligt för den som så önskar att "ta" körkort i den nya klassen C1, och då få framföra både personbilar och lastbilar med en totalvikt upp till 7,5 ton.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej,
Finns det någon som vet var man kan hämta blanketten som bevisar att man får köra PB kl2 bil som väger över 3500kg utanför Sverige, med B-kort.
Dessutom ringde jag Trpstyrelsen idag och fråga om det var ok att köra en tung husbil Pb kl2 med B-kort i Norge svar: vet ej ,du får ringa Norge.Ang blanketten så finns det ingen enl han.
Är det någon som vet om det är ok i Norge att köra en Husbil Pbklass2 vikt 3900kg,
med B-kort tagit före juli-96?
Mvh
Dick
Hej
Jag skulle inte ta den risken.Men nu är ni i Norge där gäller Norska lagar inte Svenska. Ett gott råd kolla med Norsk polis hur de ser på frågan.
Tänk om ni blir inblandade i en trafik olycka hur tolkas detta då rättsligt?:music-icon:
Behörighet C gäller om du skall vara säker.
2179

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

. Ett gott råd kolla med Norsk polis hur de ser på frågan.
Tänk om ni blir inblandade i en trafik olycka hur tolkas detta då rättsligt?:music-icon:
Behörighet C gäller om du skall vara säker.
2179

Hur menar du skall jag fråga alla enskilda poliser hur de ser på saken? På högre nivå och i domstol lär det inte vara något problem med körkortet, där har det läst på och vet att jag får köra.

F

F.d. 9471

Guest

Tack, för alla svar, verkar vara en fantastiskt bra klubb det här.
Mvh
Dick

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Hur menar du skall jag fråga alla enskilda poliser hur de ser på saken? På högre nivå och i domstol lär det inte vara något problem med körkortet, där har det läst på och vet att jag får köra.
......och hur många timmar, dagar eller veckor förflyter innan man är på den "högre nivån" i hierarkin?
Jag föredrar klara paper eller i detta fallet C behörighet så avbryts inte semester resan och man kan ha roligare än sitta och vänta hos myndigheter mm.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

......och hur många timmar, dagar eller veckor förflyter innan man är på den "högre nivån" i hierarkin?
Jag föredrar klara paper eller i detta fallet C behörighet så avbryts inte semester resan och man kan ha roligare än sitta och vänta hos myndigheter mm.
Ja rätt behörighet då är vi på den säkra sidan.
Till er som tror man skall springa runt och fråga varje Norsk polis om du har rätt behörighet.Eller gäller övergångs regeln 19960601. B kort över 3500kg i Norge?
Ja då kan det bli jobbigt men ni får ju bra kondis skulle jag tro.
Hur dum får man bli?
Men lycka till.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest

Som vi skrivit så många gånger förut: Den som idag kör en personbilsregistrerad husbil med totalvikt över 3,5 ton med stöd av "övergångsregeln", får göra detta så länge körkortet är giltigt - alltså även efter den 19 januari 2013.

Efter ovan nämnda datum blir det däremot möjligt för den som så önskar att "ta" körkort i den nya klassen C1, och då få framföra både personbilar och lastbilar med en totalvikt upp till 7,5 ton.

Köra "tung" husbil med B-kort efter 19 januari 2013 så länge körkortet är giltigt?
Vad har du för källanvisning till det påståendet?
Om det är så, så borde jag kunna köra tung lastbil utan C kort eftersom jag fick köra tung lastbil när jag tog mitt bilkörkort 1973.

mvh

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Köra "tung" husbil med B-kort efter 19 januari 2013 så länge körkortet är giltigt?
Om det är så, så borde jag kunna köra tung lastbil utan C kort eftersom jag fick köra tung lastbil när jag tog mitt bilkörkort 1973.

mvh

Inte tung husbil utan PBII som väger över 3500 kg. Det var på personbil som det inte fanns någon vikt begränsning i körkortet före 1996.

F

F.d. 50195

Guest

Jo jag vet att det gäller personbil klass 2, men poängen är väl att det som gällde när man tog körkortet gäller tv , det är väl tanken bakom "övergångsregeln" om regeln gäller även efter när behörigheten C1 träder i kraft för tung Pb kl II så borde det logiskt gälla även vid övergången till C behörighet 1982 men då var man tvungen att söka behörigheten, antingen med intyg från arbetsgivare eller på heder och samvete hos polisen om att man tidigare kört tung lastbil.
Det är något som inte stämmer om man säger så.
Så åter igen, vad lutar man sig mot när man påstår att övergångsregeln gäller efter 19 jan 2013

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

[...] Så åter igen, vad lutar man sig mot när man påstår att övergångsregeln gäller efter 19 jan 2013

Det vi stöder oss på, är skrivningen i övergångsbestämmelsen:

Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort i kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg, under förutsättning att fordonet är egistrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills.körkortet upphör att gälla. När ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Normalt utbyte av körkort vart tionde år påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående behörighet inte heller berörs.

Den som betvivlar ovanstående kan göra som vi: Gå in på Utomlands med husbilen?, tanka hem den svenska versionen och läs på sid. 24.

Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest

mvh

Källanvisningen finns här -
Driving licences
European Union and European Economic Area
ISBN 92-894-8429-2

http://www.aamva.org/aamva/DocumentDisplay.aspx?id={BBBE1043-C9EB-4505-80F9-3555438942F0}

Utdrag av det svenska undantaget
Model S1. Licence holders who obtained a category B licence before 1 July 1996 are entitled to drive private
cars with a maximum authorised mass exceeding 3.5 tons, as long as the vehicle is registered as a private car
and not as a light lorry. This right remains until the driving licence expires. Upon issue of a new driving licence
after withdrawal, the holder is only entitled to drive B vehicles according to Directive 91/439/EEC. Ordinary
exchange every 10 years does not affect the validity of the licence, which means that the above entitlement
can be maintained after such an exchange.

Tyvärr hittade jag inte den svenska texten

Hade det funnits en undantagsregel ochså för ditt fall hade du ju naturligtvis också fått köra tung lastbil men den gången gjorde man ju istället så att man delade ut C-kort till dem som hade kört dessa fordon
tidigare och gjorde man inte detta inom en viss tid så försvann den möjligheten

Enligt Transportstyrelsen innebär inte det nya körkortsdirektivet någon förändring i detta avseende men det är ju bäst att kontakta dem och övertyga sig själv om detta om inte kommentarerna här betraktas som trovärdiga.

Pålle hann före med den svenska texten men jag låter det här stå i alla fall.

Det framgår också av första sidan till dokumentet att det gäller både EU och EEC, dvs också Norge.

Senast redigerad av en moderator:

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025

Ja, det var faktiskt så att om man kunde intyga att man hade körvana på tung lastbil fick man denna behörighet införd i sitt körkort utan vidare uppkörning. Det var många som utnyttjade denna bestämmelse.Vilket år denna övergångsbestämmelse var kommer jag inte ihåg. Bosse-bas.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Låt oss även reda ut det här med C-behörigheten.

"Sedan urminnes tider" har det krävts C-behörighet för att framföra en tung lastbil. Tidigare fanns dock ett undantag, som gjorde att det räckte med B-behörighet om det handlade om ICKE YRKESMÄSSIG transport.

Någon gång vid skiftet mellan 70- och 80-tal (kommer tyvärr inte ihåg det exakta årtalet) slopades detta undantag så det alltid krävdes C-behörighet för lastbilar över 3,5 ton.

Den som kunde uppvisa intyg på körvana med lastbil fick dock C-behörigheten utan att avlägga prov för denna.

Den gången var alltså lagstiftarna generösa, precis som de var när man införde den övergångsregel som gör att vi med "gammal" B-behörighet får köra personbilar som väger mer än 3,5 ton.

F

F.d. 50195

Guest

Jag känner väl till texten i undantaget, men ställde mej undrande till hur man kan vara så säker på att denna regel även kommer att gälla efter det att behörighet C1 införs 2013.
Regler kan ändras och man måste nog sätta sig in djupare i förarbetet och syftet med regeln, om svenska myndigheter byter ut undantaget för b-kort utfärdat före 1996 mot att ge C1 behörighet till den som vill ha, så tror då inte jag att EU sätter sig på tvären, men som sagt detta är spekulation, hur det blir får väl den som lever se :)
Ett intressant spörsmål skulle ju uppstå om man överför undantaget till c-behörighet.
Medicinska krav!!!, betänk att många Husbilsförare är upp till åren, hur skulle ni då klara hälsokraven och läkarundersökningen som är ett krav vid tyngre behörighet, krav som f.ö skärptes 2010, viste ni tex. att en vanlig åkomma bland äldre, som förmaksflimmer kan vara skäl för indraget körkort, även B-kort, nåväl det skulle ju kunna bli en annan tråd, spånade ut lite märker jag, förlåt :)

Toppen