• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd Kabe Travel Master

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Jaa, den frågan har jag också ställt mej,
priset kanske ??


Samma sak som skiljer en premium personbil som Mercedes eller BMW från exempel vis Dacia. Alla har 4 hjul alla har en ratt, men ändå är det vissa som tycker det är värt att betala mycket mer för en Merca eller BMW.

Samma gäller väl husbilar, vissa märken är lite mer kvalitet, har lite mer utrustning som standard. Har lite kraftigare chassi och motor.

Det som gör det så förvirrande är att vissa märken bygger bilar i både premium och standard klassen. SÅ gör ju inte personbilstillvekare.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Byggnadssätt, konstruktion, kvalitetsnivå och kontrol. Påverkar givetvis priset. Har alltid andra lösningar, dimentioner och material. Byggs för att vara länge
Finns vissa tydliga tecken. Träfri, vattenburen värme, tankar i dubbelgolv med kranarna på insidan. Dubbeltätningar vid luckor och dörrar. Stora tankar, Tryckvatten. Kraftigt byggd inredning oftast i massivt trä. Lås och gångjärn till luckor i metal. Kranar i metal. Märkeskomponenter av högsta klass såsom fönster, takluckor laddare mm. Nivån på standardutrustning. Märket bygger inga lågprisbilar.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Feltänk! Från min sida allså! Nytt försök härnedan! :wub:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Samma sak som skiljer en premium personbil som Mercedes eller BMW från exempel vis Dacia. Alla har 4 hjul alla har en ratt, men ändå är det vissa som tycker det är värt att betala mycket mer för en Merca eller BMW.

Samma gäller väl husbilar, vissa märken är lite mer kvalitet, har lite mer utrustning som standard. Har lite kraftigare chassi och motor.

Det som gör det så förvirrande är att vissa märken bygger bilar i både premium och standard klassen. SÅ gör ju inte personbilstillvekare.

Vad är då Smart och Mini, om inte Mercedes och BMW:s enklare bilar?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Vad är då Smart och Mini, om inte Mercedes och BMW:s enklare bilar?

Inte alls. Andra varumärken så att premium märket inte skadas av de enklare bilarna med enklare konstruktion, lägre kvalitet och lägre pris. Precis så gör Hymer. NB vs Carado. Två märken, två kundgrupper men en ägare. Det ända de har gemensamt är att de har samma ägare. Bilarna är helt olika.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Det kan man nog ha olika åsikter om, nya framhjulsdrivna BMW:n byggs på samma plattform som Mini t.ex.s
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Class A = helintegrert.
Class B = halvintegrert
Class C = alkove
Campervan = plåtis

Her i Australia brukes hovedsaklig de amerikanske begrepene, disse brukes og i stor utstrekning i UK selv om de gjerne bruker campervan for alle europeiske.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Trådurspårning? Må så vara, men dessa ständiga försök av vissa att uppvärdera det märke man själv råkar ha köpt stör mig. I vilket fall när detta förekommer i trådar startade av nybörjare i hobbyn, vilka nog skulle ha större nytta av lite mer objektiva omdömen.
Jag har tidigare föreslagit att vi kanske borde nöja oss med negativ kritik av våra egna bilar, reklam klarar tillverkarna att sköta.

aake
 
Toppen