• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd Kabe Travel Master

F

F.d. 30544

Guest
Hej.

Vi har bestämt oss för att köpa en husbil och det kommer att bli en Kabe Travel Master 2002-2006 där vår budget ligger på mellan 350 000 - 450 000. Vi är två st och kommer att använda bilen från tidig vår till sen höst samt enstaka fall även på vintern. Har kommit fram till att vi vill minst ha följande utrustning: Dubbelsäng, stor kyl/frys, AC i bil/bodel, gasolugn, solcell, backkamera, cykel hållare, stege, frontbåge med extraljus, vinterdäck, markis, sen tror jag att allt annat är standard så som värmeväxlare, värmegolv, mm. Nu till de funderingar som vi har:

- Vilken årsmodell bör vi välja?
- När jag prövat att pruta via firmor, går dom direkt ned mellan 50 000 -
100 000kr; hur mycket är det egentligen rimligt att pruta och var ligger
prisbilden på dessa bilar?
- Har förstått att man särskilt ska kolla strips/dekaler på dessa bilar som
brukar släppa, något mer?
- De bilar som vi har tittat på har rullat mellan 4 000 - 11 000 mil, något att
tänka på när det gäller miltal?
- Övriga tipps och råd vad gäller dessa bilar.

Med vänlig hälsning Skippen
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Ursäkta dessa ord, men innan ni funderar vidare med era egentligen realistiska krav så kolla MYCKET noga upp lastvikten.
Samt att det är en verklig lastvikt som ni själva har kontrollerat, alltså vägt den aktuella bilen på en krönt våg och sedan får ni se vad som finns kvar till Totalvikten som står i Reg.beviset ( samt det enda Polisen går efter:(, vid en ev vägning)
För extrautrustning har en tendens att mycket snabbt äta upp densamma:(

Det hjälper inte hur fin och välutrustad en bil är om man inte kan nyttja den!

Ursäkta dessa tråkiga ord på självaste Juldagen ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30544

Guest
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Hej Har läst flera av dina inlägg ang just lastvikt, så det är redan taget. Tackar
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

FINT;)
Kan bara säga att det är jäkligt DYRA egna erfarenheter:oops:, så nån besservisser hoppas jag inte att jag låter som även om jag har hört att det finns de som tycker det.
Kan man välja INNAN köp och ta till sig råd från denna hemsida så är halva "slaget" vunnet.

Anders som önskar er lycka till i 100% välmening.
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Miltalen är inga problem, motorerna går som bäst efter 4000 mil.
-04:a till -05:a är dock 10 år gamla och då är skicket och ägarförhållandena viktigare än priset.

Sedan är det det gamla vanliga: Kamremmen bytt? Framfjädrarna sjunkit ihop?
Tätningsmassan i skarvar bytt mot ny som tål UV-strålar?

2004 var sista modell med smörjnipplar i bakaxeln som måste smörjas.
Fram till 2004 gick det att bygga om bakaxeln för totalvikt 4 ton.

Har du fler frågor finns vi på tel.nr: 0730-690684. / Ingemar
 
B

BernthåInger

Guest
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Hej.
Va det inte problem med växellådorna före 2005 ?

BerntåInger
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

"2004 var sista modell med smörjnipplar i bakaxeln som måste smörjas.
Fram till 2004 gick det att bygga om bakaxeln för totalvikt 4 ton."slut citat

Detta stämmer enbart om axlarna är luftfjädrade, annars är dom smörjbara ( 1 gång/12mån), i alla fall t om årsmodell 11.

Vi talar givetvis om Al-Ko chassie.

Hejs
Claes 105
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Varför köpa en 10 år gammal bil när ni kan köpa ny för nästan samma pris ???
Ävenom motorn inte har många mil i sig så är i alla fall alla delar i chassie och bodel gamla och lider av ålderströtthet.

Nej. Titta på tex en Carado av nyare årsmodell. Prima Hymerbygge!
 
F

F.d. 30544

Guest
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Hej! tänker nog att vi vill ha en svensk kvalitets bil som även klarar vinterklimat, har haft en bla en Kabe husvagn tidigare och är nöjd med den kvalitén. Så någon Carado eller annat är jag tveksam till (prövade faktiskt en sådan tidigare och höll på att bli tokig på allt skrammel när man körde).

Hur är det då med årsmodellerna 04/05, någon större skillnad förutom smörjnipplar?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Varför köpa en 10 år gammal bil när ni kan köpa ny för nästan samma pris ???
Ävenom motorn inte har många mil i sig så är i alla fall alla delar i chassie och bodel gamla och lider av ålderströtthet.

Nej. Titta på tex en Carado av nyare årsmodell. Prima Hymerbygge!

Jag skulle nog också hellre köpa en äldre Kabe än en nyare Carado. Visst hymer äger varumärket men bilarna är inte samma som hymer. Långt därifrån. Som alltid gäller att man får vad man betalar för. Inga genvägar där inte.
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Carado = Hymer.
Samma kvalité på inredning mm men saknar det onödiga krafset som dyrare bilar har.
Vår Carado är nog den tystaste jag hört. Inge skrammel här inte. Inge Kabe-problem heller.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Varför köpa en 10 år gammal bil när ni kan köpa ny för nästan samma pris ???
Ävenom motorn inte har många mil i sig så är i alla fall alla delar i chassie och bodel gamla och lider av ålderströtthet.

Nej. Titta på tex en Carado av nyare årsmodell. Prima Hymerbygge!

Skulle Aldrig köpa något udda märke, man får vad man betalar för. Det kan rimmligtsvis inte vara samma kvalite på en bil som kostar 500.000 och en i samma storlek som prislappen är 1 miljon på.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Carado = Hymer.
Samma kvalité på inredning mm men saknar det onödiga krafset som dyrare bilar har.
Vår Carado är nog den tystaste jag hört. Inge skrammel här inte. Inge Kabe-problem heller.

Carado är inte samma som Hymer. Helt annan kostruktion på karossen. Inget fel på Carado men det är ingen Hymer.
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Varken Saxnäs eller Bestliner vet riktigt vad de pratar om.
Läs tex vad tester om Carado eller problem med Kabe innehåller.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Citat:
Varför köpa en 10 år gammal bil när ni kan köpa ny för nästan samma pris ???
Ävenom motorn inte har många mil i sig så är i alla fall alla delar i chassie och bodel gamla och lider av ålderströtthet.

Nej. Titta på tex en Carado av nyare årsmodell. Prima Hymerbygge!

Ligger mycket i detta inlägg ! Det är åren som tar en husbil ! inte milen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd Kabe Travel Master

Carado är bilar där karossen är byggd på enklaste sätt. Att jämföra med Hymer visar bara att man inte har en aning om vad man pratar om. Hymers pual kaross är något helt annat än det frigolitbygge med träram som de billiga bilarna har. Läs på och lär. Du får vad du betalar för och kvalitet varar mycket längre. En kaross fri från trä och med icke hygroskopiskt isolermaterial gör att bilen fortfarande är fräsh när en trä och frigolitbil givit upp för länge sedan. Kvalitetsbilar som Hymer , NB, Concorde, Frankia, Eura, Kabe, Nordic och Morelo kostar mer men håller mångdubbelt längre. Att tro att du får samma från en instegsbil är som att tro på Jultomten.
Det är inget fel och ofta klokt att köpa instegsbilar men tro inte att du får samma som en premiumbil för det får du aldrig. Det finns inga fria luncher även om det vore trevligt. Vi är ganska många som efter erfarenheter med instegsbilar påstår att det är bättre att köpa en äldre premiumbil för samma pengar än en ny instegsbil men alla gör ju som man tycker är bäst.
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Toppen