• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny tankflaska

kullen

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Sådana HÄR har jag monterat några stycken, de behöver inte besiktas efter 10år.
Jag köpte en tankflaska 2006 av märket Wynen-gas i Viersen, Tyskland. 2016 började ja undersöka hur jag skulle göra en revision på flaskan men fann ingen lösning. 2018 bytte jag bil och köpte då en ny ALU flaska. I höstas åkte jag en sväng ner till Italien då tog jag med min gamla gröna Wynen-gas flaska och åkte förbi Viersen där jag tänkte att byta ut den. Språkförbistring gjorde att jag inte förstod allt vad gubben sa men jag förstod så mycket att det behövdes inget byte. Han skrev av ett nummer som står på flaskan, gick in på kontoret kom ut efter en kvart med ett intyg, som jag inte förstod till 100 %. Han visste till och med vad jag hette när han kom ut, det är ordning på tyskarna. Det hela slutade med att han fyllde min gröna flaska, GRATIS, önskade mej trevlig resa.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sådana HÄR har jag monterat några stycken, de behöver inte besiktas efter 10år.
Hm, de bestämmelser de hänvisar till när de säger att det inte behövs någon besiktning är bestämmelser som avser bilar med LPG som drivmedel. Då kanske det är tveksamt om en hänvisning till det regelverket duger när det gäller installationer för de traditionella användningsområdena för LPG i diesel- och bensindrivna husbilar?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Prata med Mauno på Swetec, kontaktinfo finns under förmåner här på HBK. Han har klart för sig om vad som gäller med LPG för husbilsanvändning.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Nu går jag utanför frågan, förlåt men jag ser att vi som följer är inte alla inne på fast tank. Kan någon förklara fördelar vs nackdelar mellan Alugas vs Campko.
Vet att vikten skiljer och att man inte behöver besiktiga Campo efter 10 år. Känns som en ganska märkbar prisskillnad och den bör ju indikera ngt. Eller är det bara så att aluminium är en mkt dyrare metal?
 

anlo56

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
41121
Medlemskap
2024
Jag ska köpa en ny 11kg tankflaska, den gamla stålflaskan faller snart inom åldersstrecket.
Amazon har några alternativ, hur kan jag som lekman avgöra om dom är godkända?

Amazon.se : Tankflaska 11 kg
Gasolfyllarna har billigare och godkända ALU flaskor/tank. Se till att göra en godkänd installation med provtryckning på verkstad. Tveksamt om försäkringar gäller om du gör en installation själv. Det måste vara en fast installation med stålband, fastbultad i skåpet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu går jag utanför frågan, förlåt men jag ser att vi som följer är inte alla inne på fast tank. Kan någon förklara fördelar vs nackdelar mellan Alugas vs Campko.
Vet att vikten skiljer och att man inte behöver besiktiga Campo efter 10 år. Känns som en ganska märkbar prisskillnad och den bör ju indikera ngt. Eller är det bara så att aluminium är en mkt dyrare metal?
Största diff i pris beror på var de är tillverkade, låglöneländer är vanligast, sen blir det ju stora påslag innan produkterna når oss.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.333
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Gasolfyllarna har billigare och godkända ALU flaskor/tank. Se till att göra en godkänd installation med provtryckning på verkstad. Tveksamt om försäkringar gäller om du gör en installation själv. Det måste vara en fast installation med stålband, fastbultad i skåpet.
Att installera en tankflaska är inte speciellt komplicerat,klara du att byta en vanlig P11 så är du en bra bit på väg,för detta krävs inget verkstadsjobb, ja den ska vara fast intallerad inte heller detta är svårt att lösa,ett spännband i metall runt ,som det krävs verktyg för att öppna är fast installation.
Har aldrig hört att försäkringsbolagen har synpunkter på detta.
 
Toppen