• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny husbil!

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Finns säkert flera handlare du kan prova hos, enl. min erfarenhet går det alltid att pruta. Köper heller aldrig utan att pruta. Just nu är det tufft att sälja husbilar tror nog att din handlare ger med sig, ha lite is i magen bara.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är väl inte vad du betalar som räknas utan vad du ger emellan, eller? Får du tillräckligt för din gamla bil så spelar det väl ingen roll vad det står för nypris på kontraktet. Ett högt nypris kan ju även vara en fördel när du ska byta/sälja.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej.
Tänkte att vi kunde diskutera priser i en husbilsaffär.
När man köper vanlig bil så går det att förhandla priset.
Men vi är på gång att byta vår husbil som vi haft i 7år och köptes ny, och då gick det att diskutera priset.
Idag titta vi på bil mellan 2,7 till 3 ,5 milj.
Det går inte ens att diskutera pris, de vill ha vad det står på prislappen minus värde på min bil.
Jag har aldrig i hela mitt liv betalat vad som står på prislappen utan man kan diskutera sig fram.
Senast idag för en bil på 3,6 milj så tackade han för sig om jag ville pruta, eller göra en bra affär för båda parter.
Då vad det en en ny bil års modell 2023, och en ny 2024 kostade 170 000 mer. Tycker att branchen är väldigt tuff i sina affärer.
Det gick ej att diskutera och då blir det ingen affär för mig, gick även att få bra pris på en ny Porsche förra året, varför inte få bra pris på en husbil som de har så stor provision på.
Tacksam för en diskussion om vad ni andra tycker om prisbilden.
Vill ha både kredit o debit svar.
Har man hur mycket pengar som helst så är detta inget problem problem för er . Ni tillhör nog en av dom rikare på detta forum
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Det är väl inte vad du betalar som räknas utan vad du ger emellan, eller? Får du tillräckligt för din gamla bil så spelar det väl ingen roll vad det står för nypris på kontraktet. Ett högt nypris kan ju även vara en fördel när du ska byta/sälja.
Jo så är det, vet vad jag får för min bil, något under vad det begärs på blocket. Lättsåld Kabe vi har så det är ingen svår bil.
Men de vill inte ens diskutera ett bättre pris, har köpt nya bilar sedan 1984 så jag vet hur branchen fungerar.
Hur kan ett högt nypris vara till nytta!
Det är väl ingen som bryr sig om du betalat för mycket.
Det kostar o åka husbil, kollat precis nu i Tyskland på ny bil och väntar på svar, det ser bra ut än så länge men jag får mer info under veckan.
Min bil säljer jag här i så fall.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan ju bero på om man först får pris på sitt inbyte, och därefter skall pruta på den nya bilen, eller om man först prutar på den nya och sedan skall ha inbytespriset på den gamla.
Det är nog som ofta annars, de balanserar priset de vill ha för den nya med vad de anser värdet är på den gamla, och vad de ger för bud på den.
Jag köper aldrig nya bilar, men jag böt till nya motorcyklar förr i tiden och då fick man för det mesta först tänka ut vad man var villig att betala mellan för att få den nya, och samtidigt strunta i prislapparna.
Prislappen på en vara som inte går att pruta på antingen det är en dyr bil eller en enkel vara på en marknad betyder troligen att den är redan prutad för att locka kunder eller ev. att efterfrågan är så stor att om de mister en kund så får de ändå bilarna sålda till priset de vill ha.
För ett tag sedan så var ju efterfrågan större än tillverkningen, men nu kanske marknaden har slocknat lite för handlarna så de måste ha full vinst på varje bil.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tänk även på att om ni köper bil utanför sverige måste den ha gått minst 600 mil o vart i trafik minst 6 månader tror jag att det är. Annars måste ni momsa in bilen i Sverige om ni köper helt ny bil, alltså typ 6% till på priset. Vilket gör det mindre spännande. Alternativt vara ute på semester i 6 månader o köra dom milen med bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänk även på att om ni köper bil utanför sverige måste den ha gått minst 600 mil o vart i trafik minst 6 månader tror jag att det är. Annars måste ni momsa in bilen i Sverige om ni köper helt ny bil, alltså typ 6% till på priset. Vilket gör det mindre spännande. Alternativt vara ute på semester i 6 månader o köra dom milen med bilen.
Varianten att köra 6 månader innan du tar in bilen i Sverige kan var problematiskt, exportskyltar,försäkring,gäller att kolla upp.
Jag har också titta på fabriksny bil i Tyskland, vissa försäljare erbjuder att registrerar in bilen och köra 600 mil ,eller hyrköpa och att man själv kör milen utrikes, går inte att köra en tung tysk bil på B-kort.
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Tänk även på att om ni köper bil utanför sverige måste den ha gått minst 600 mil o vart i trafik minst 6 månader tror jag att det är. Annars måste ni momsa in bilen i Sverige om ni köper helt ny bil, alltså typ 6% till på priset. Vilket gör det mindre spännande. Alternativt vara ute på semester i 6 månader o köra dom milen med bilen.
Ok, det gör ju det sämre, jag får se vad det blir av det
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Har man hur mycket pengar som helst så är detta inget problem problem för er . Ni tillhör nog en av dom rikare på detta forum
Tycker att man kan skriva sakligt om man nu måste skriva. Men man vill inte känna sig hur lurad som helst vid byte.
Pengar som man tjänat ihop ska man vara rädd om och förvalta på bästa sätt.
Det är roligt med husbil och vi åker mycket vintertid, men det får inte kosta hur mycket som helst, man är ju smålänning.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Varianten att köra 6 månader innan du tar in bilen i Sverige kan var problematiskt, exportskyltar,försäkring,gäller att kolla upp.
Jag har också titta på fabriksny bil i Tyskland, vissa försäljare erbjuder att registrerar in bilen och köra 600 mil ,eller hyrköpa och att man själv kör milen utrikes, går inte att köra en tung tysk bil på B-kort.
Den dag du har betalt bilen så är bilen din, oftast vill handlarna i tyskland, italien att bilen ska va betald och sedan löser de milen och månaderna eller om du kör i Europa. Om du har betalt bilen så kommer SKV att kräva in momsen av dig, och är det så att de får reda på detta i efterhand så kommer det även försenings avgifter.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har under åren importerat 8 personbilar i huvudsak från Tyskland eftersom jag bott och jobbat där.
Om du köper ny bil som privatperson (6 mån eller 600 mil) då ska du först betala tyska momsen, sen svenska momsen, med intyg att svenska momsen är erlagd kan tyska ÅF begära tillbaka den tyska momsen och sen skicka till dig - inte omöjligt med avdrag för hanteringen. Det innebär dock att du tar motpartsrisk på den tyska ÅF att han de facto skickar pengarna till dig. Alternativet vore att kontakta en importfirma som är momsregistrad i Sverige - peka på bilen - köp den - vad tar du för det eftersom dom som momsregistrerade kan köpa utan att betala den tyska momsen - det kostar så klart, men man slipper riskera att inte se 19% i återbetalning.
Varianten att köra ihop milen/tiden - inget som kan rekommenderas - se ovan - förmodligen finns all fakta för SKV att de faktiska förhållanden är nått annat. Hyra först - köpa sen - kan funka om dokumentationen och betalningarna reflekterar 2 helt rena steg - om ÅF tycker det är kul är en annan sak.
Slutligen - jag kan importera vanliga bilar, men husbil då ska det vara en rejäl besparing. Min svensksålda nya 2022:a var nog inne knappt 10 ggr på verkstad (både bodel och bildel) innan den var färdigbyggd. Det var inte friktionsfritt - det inkluderade information om hävning av köpte innan säljaren förstod.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
651
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Har du länk eller annan dokumentation som styrker detta?
Vad jag förstått är det bara i Sverige som husbilar är registrerade som Personbil. Är vi överens om det?
Och det är bara för personbilar som farfarsregeln gäller.

"Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg."
Härifrån:
Övergångsregler och hävdvunna rättigheter - Transportstyrelsen
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Har du länk eller annan dokumentation som styrker detta?
Farfarsreglen är poppis. Tyskland har liknande regler som Sverige. Dock har de en begränsning på Max 7.500 kg. Vad det innebär för innehavare av ett svenskt körkort i körkorts- och försäkringssammanhang om man skulle vilja köra på tyska exportskyltar - vet ej - berörd får kolla.
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Jag har under åren importerat 8 personbilar i huvudsak från Tyskland eftersom jag bott och jobbat där.
Om du köper ny bil som privatperson (6 mån eller 600 mil) då ska du först betala tyska momsen, sen svenska momsen, med intyg att svenska momsen är erlagd kan tyska ÅF begära tillbaka den tyska momsen och sen skicka till dig - inte omöjligt med avdrag för hanteringen. Det innebär dock att du tar motpartsrisk på den tyska ÅF att han de facto skickar pengarna till dig. Alternativet vore att kontakta en importfirma som är momsregistrad i Sverige - peka på bilen - köp den - vad tar du för det eftersom dom som momsregistrerade kan köpa utan att betala den tyska momsen - det kostar så klart, men man slipper riskera att inte se 19% i återbetalning.
Varianten att köra ihop milen/tiden - inget som kan rekommenderas - se ovan - förmodligen finns all fakta för SKV att de faktiska förhållanden är nått annat. Hyra först - köpa sen - kan funka om dokumentationen och betalningarna reflekterar 2 helt rena steg - om ÅF tycker det är kul är en annan sak.
Slutligen - jag kan importera vanliga bilar, men husbil då ska det vara en rejäl besparing. Min svensksålda nya 2022:a var nog inne knappt 10 ggr på verkstad (både bodel och bildel) innan den var färdigbyggd. Det var inte friktionsfritt - det inkluderade information om hävning av köpte innan säljaren förstod.
Tack för bra information.
Man tänker inte klart ibland, vi hade också massa problem när vi köpte vår bil kom jag på nu när du skrev detta.
Så då är bäst att handla i Sverige då man kan åka och diskutera.
:)
 
Toppen