Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)
Det är väl kanske vridet som har en avgörande faktor vid valet mellan stor eller liten motor.
en liten eller stor motor kan ju ha ungefär samma hästkrafter och även ibland inte heller så jättestor skillnad i vridmoment, men det som alltid brukar följa med detta är att på lilla motorn så kommer kraften vid ett högre varvtal så man måste tordas gasa lite aggressivare med en liten motor även om den är annorlunda växlad i lådan från början.
--------------
130 Multijet1 Iveco F1AE0481N 2,287 cc DOHC 16v Common rail direct fuel injection 130 PS (96 kW; 130 hp) @ 3,600 rpm 320 N·m (240 lb·ft) @ 2,000 rpm
--------------
160 Multijet/3.0 HDi Iveco F1CE0481D 2,999 cc DOHC 16v Common rail direct fuel injection 157 PS (115 kW; 155 hp) @ 3,500 rpm 400 N·m (300 lb·ft) @ 1,400 rpm
--------------
Den lilla har 320Nm vid 2000rpm och den stora 400Nm redan vid 1.400rpm.
Det här är ju de första versionerna där 3,0L "bara" har 155hk mot runt 182hk senare, och 207hk i IVECO's senaste utförande. Men både den lilla och den stora av de första motorerna går väl att få mellan 20 och 25hk till i med en box.
Själv har jag haft personbilar som gått som skållade råttor, och stora bilar med V8 som gjort att man glömt bort att man hade en husvagn på släp. Men har nu haft en äldre husbil i tio år, som trots åtskilliga åtgärder går jättebra men är långt ifrån pigg som en mört
. Men när man är ute och åker så kan det vara skönt att ha en liten spärr så man inte kan ha allt för bråttom
:.
För övrigt så är väl kamkedjan ett bra argument för 3,0L motorn, om man inte kan byta rem själv, utan måste anlita verkstäderna med deras prissättning.
Ta med så många personer som du får ha i bilen (helst så "välmående" som möjligt) och ta en rejäl provtur när vägarna är torra igen. Det ger ju en indikering om hur det funkar även om en full semesterbil kanske blir tyngre.
Annars som någon nämnde så finns det många Frankia 840 till salu, troligen också i det utförande du vill ha. Många av dem ligger under 5000mil så de lär inte heller vara utnötta utan fina om de haft en ägare som varit skonsam mot inredningen.
Men jag skulle absolut köpa en begagnad av en modell som jag helst vill ha i storlek utförande m.m. i stället för en mindre ny, och då också slippa en del avgasrening som inte verkar vara helt fördelaktigt för funktionen.
Du får ju också "bara" en 2,3L motor i alla nya bilar även om den är mera upptrimmad om den sitter i de tyngre bilarna.
M.v.h. JANKRO.