Vi köpte vår nuvarande bil 2022 genom Forsbergs i Bjuv, ganska nära där vi bor. Mycket beroende på att de hjälpt oss med tidigare problem. Bilen vi ville ha stod dock hos Forsbergs i Stockholm. Inga problem. Vi fick en del strul, inte minst med LiFePo4 installationen, men det fixade Forsbergs i Bjuv suveränt. Så någorlunda närhet till säljaren ser jag som en stor fördel.
Sedan är det här med nytt kontra äldre bilar väldigt komplext. Fordonsdelen blir allt mer automatiserad och komplicerad på nyare bilar, medan bodelen ofta tagit mer stryk på äldre.
Men jag ser inte att vissa märke, eller ens premiummärke, generellt är bättre än andra som begagnade. Det är den individuella bilen och den service, omsorg och förvaring den har fått genom åren som gör skillnad.
Vi lyckades pricka en relativt okomplicerad, men ganska ny bil. En Hobby Optima 2020, på ett 2019 Ducatochassi. Den beprövade 130 hk motorn, ingen AdBlue, manuell låda, oljesticka, "dum" generator, ingen däcktrycksövervakning, kyl/frys med manuella energival, mm.
Sedan är det här med nytt kontra äldre bilar väldigt komplext. Fordonsdelen blir allt mer automatiserad och komplicerad på nyare bilar, medan bodelen ofta tagit mer stryk på äldre.
Men jag ser inte att vissa märke, eller ens premiummärke, generellt är bättre än andra som begagnade. Det är den individuella bilen och den service, omsorg och förvaring den har fått genom åren som gör skillnad.
Vi lyckades pricka en relativt okomplicerad, men ganska ny bil. En Hobby Optima 2020, på ett 2019 Ducatochassi. Den beprövade 130 hk motorn, ingen AdBlue, manuell låda, oljesticka, "dum" generator, ingen däcktrycksövervakning, kyl/frys med manuella energival, mm.
Senast ändrad: