• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa lokalt eller på annan ort

EuroPapa

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40773
Medlemskap
2024
Hej,

Är ny medlem, än så länge utan husbil men på väg att införskaffa. En fundering... bör man hålla sig till köp av handlare i sin geografiska närhet ifall det blir problem och strul efter köpet? Hur gjorde ni? Har hittat en intressant lätt begagnad bil 35 mil bort. Men motsvarande ny kan köpas lokalt men 25% högre pris. Dela gärna era erfarenheter kring själva köpeprocessen! Dessutom, är det något ni i efterhand tänkt på efter köp - jag skulle gjort si eller så!?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Köp så nära du kan om du köper nytt eller nyare skulle nog ja säga, för det kommer att vara problem som behöver rättas till. Pruta, 25% dyrare kanske bara blir 10 för en ny bil på sin ort då blir valet lättare.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
261
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Vi köpte vår husbil 50mil hemifrån men av företag som har anläggning mycket närmre. Kom överens om att alla eventuella reklamationer skulle fixas på anläggningen närmast oss. Fungerade klockrent.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.004
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi köpte husbilen I Trollhättan. 50 mil bort. De fel jag hittade fixades av en lokal verkstad som skickade fakturan till firman i Trollhättan. Smidigt och fint
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Jag lutar mot att rekommendera en firma, eller möjlighet till åtgärder, i närheten. Vi gjorde så mest av en slump (den bil vi ville ha fanns bara ett par mil bort) men det var bra. Vi var nya och visste inte vad vi borde kollat innan köpet, så många av felen hittade vi först när vi hade börjat använda bilen.

Sen tror jag i vårt fall att bilen var dåligt kollad eller möjligen tänkte sig firman att man åtgärdar ingenting förrän kunden påpekar felet..?

Men å andra sidan kanske 25% billigare ger utrymme till många reparationsresor... ;)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
261
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
I branchen finns allt från mycket seriösa säljare till rena skojare. Försök alltid finna omdömen om säljaren på nätet. Det finns flera husbilsklubbar på nätet. Medlemsavgifterna är blygsamma. Där kan finnas mycket av värde att läsa inför köp.
 

EuroPapa

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40773
Medlemskap
2024
Tack för tipsen, ska iväg och kika på en i morgon i närområdet, ett helt annat märke och modell jmf med hur funderingarna gått innan. Men titta, klämma och känna samt prata med handlarna ger en hel del tycker jag själv.
 

Micar

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
33731
Medlemskap
2024
Köp framför allt av en husbilsfirma och en HB med kvalitet, hellre med några år och mil på nacken än nyare lågprismärke.
Närhet till verkstad är underskattat. Guld om du behöver besöka dem.
Vi besökte några PB firmor som hade förvånansvärt låg kompetens om HB samt dåligt iordninggjorda objekt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Köp framför allt av en husbilsfirma och en HB med kvalitet, hellre med några år och mil på nacken än nyare lågprismärke.
Närhet till verkstad är underskattat. Guld om du behöver besöka dem.
Vi besökte några PB firmor som hade förvånansvärt låg kompetens om HB samt dåligt iordninggjorda objekt.
Hur vet man som nybörjare vilka märken/modeller som är av högre kvalitet och vilka som inte är det?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men enligt mig:

Niessmann
Eura
Carthago (E-Line, S-Line)
Morelo
Concorde
La Strada (plåtisar)

Helt utan rangordning har jag satt dem.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Men enligt mig:

Niessmann
Eura
Carthago (E-Line, S-Line)
Morelo
Concorde
La Strada (plåtisar)

Helt utan rangordning har jag satt dem.
Köp framför allt av en husbilsfirma och en HB med kvalitet, hellre med några år och mil på nacken än nyare lågprismärke.
Närhet till verkstad är underskattat. Guld om du behöver besöka dem.
Vi besökte några PB firmor som hade förvånansvärt låg kompetens om HB samt dåligt iordninggjorda objekt.
Ursäkta men jag håller inte med
Nytt är nytt och gammalt gammalt.
Tekniken går framåt och det märks mer nu än någonsin, på gott och ont.
Reparation på fordonsdelen är idag snordyrt och kommer med åren.
Och sedan har vi det här med miljöklassning.

Men framför allt - är man inte händig så väljer man väl hellre nyare med garanti kvar och nära till handlaren. Är man händig och vill och kan meka själv så spelar ju närheten till verkstaden mindre roll och kanske vet man lite mer vad man ger sig in på.

Bodel håller sedan några år tillbaka rätt jämn nivå och är i regel snarlika byggteknik. Ofta byggs ingångsmodeller i samma fabrik som välkänt märke med samma inredning och utrustning men under annat namn.
Varför då betala mer för namnet?
Har man verkligen ett behov av det upplysta vitrinskåpet som det finare märket har?

Vilken handlare skall man då välja?
Ett gott renomme' bland vänner och bekanta väger tyngst. Flashiga lokaler och säljare i ribbväst med nervöst och tillgjort skratt skyr jag som elden. När kontraktet är påskrivet och man behöver hjälp skrattar de sällan. Frågan är då mer vem som skrattar sist.

Sedan får man bestämma om man ska låta hjärnan eller hjärtat avgöra.

Finns det rätt eller fel?
Nej jag tror inte det, men man väljer olika efter behovet, egen förmåga och erfarenhet.

Och till sist vill jag säga, den perfekta husbilen finns inte. Men efter den tredje är man rätt nära.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ursäkta men jag håller inte med
Nytt är nytt och gammalt gammalt.
Tekniken går framåt och det märks mer nu än någonsin, på gott och ont.
Reparation på fordonsdelen är idag snordyrt och kommer med åren.
Och sedan har vi det här med miljöklassning.

Men framför allt - är man inte händig så väljer man väl hellre nyare med garanti kvar och nära till handlaren. Är man händig och vill och kan meka själv så spelar ju närheten till verkstaden mindre roll och kanske vet man lite mer vad man ger sig in på.

Bodel håller sedan några år tillbaka rätt jämn nivå och är i regel snarlika byggteknik. Ofta byggs ingångsmodeller i samma fabrik som välkänt märke med samma inredning och utrustning som en ingångsmodell men under annat namn.
Varför då betala mer för namnet?
Har man verkligen ett behov av det upplysta vitrinskåpet som det finare märket har?

Vilken handlare skall man då välja?
Ett gott renomme' bland vänner och bekanta väger tyngst. Flashiga lokaler och säljare i ribbväst med nervöst och tillgjort skratt skyr jag som elden. När kontraktet är påskrivet och man behöver hjälp skrattar de sällan. Frågan är då mer vem som skrattar sist.

Sedan får man bestämma om man ska låta hjärnan eller hjärtat avgöra.

Finns det rätt eller fel?
Nej jag tror inte det, men man väljer olika efter behovet, egen förmåga och erfarenhet.

Och till sist vill jag säga, den perfekta husbilen finns inte. Men efter den tredje är man rätt nära.
Ifall man inte kräver de löjliga/flashiga displayer som finns idag utan bara vill ha bättre byggkvalitet så välj en äldre husbil av erkänt högre kvalitet, senast 2007'a sen börjar de elektroniska problemen både i chassi och bodel, väljer man sedan "nästan nytt" får man en våldsam värdeminskning på köpet, det är min åsikt.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ifall man inte kräver de löjliga/flashiga displayer som finns idag utan bara vill ha bättre byggkvalitet så välj en äldre husbil av erkänt högre kvalitet, senast 2007'a sen börjar de elektroniska problemen både i chassi och bodel, väljer man sedan "nästan nytt" får man en våldsam värdeminskning på köpet, det är min åsikt.
Jag håller med delvis. De äldre har ett orimligt högt pris. Och tyvärr är fuktskador rätt vanligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men enligt mig:

Niessmann
Eura
Carthago (E-Line, S-Line)
Morelo
Concorde
La Strada (plåtisar)

Helt utan rangordning har jag satt dem.
Den listan blir ju lite speciell, för den innehåller nästan bara tillverkare som uteslutande gör bilar i det övre skiktet, eftersom du gör undantag för
Carthago:s mindre,men enligt min mening inte sämre modeller, men Eura:s enklare bilar hur gör vi med dom?
Om vi håller oss till högprisbilar kan vi ju addera Phoenix, Vario och Wölkle, men tillverkare som Hymer, Laika och Knaus gör vissa bilar som nog kan
ta upp tävlingen med några av de andra på listan.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den listan blir ju lite speciell, för den innehåller nästan bara tillverkare som uteslutande gör bilar i det övre skiktet, eftersom du gör undantag för
Carthago:s mindre,men enligt min mening inte sämre modeller, men Eura:s enklare bilar hur gör vi med dom?
Om vi håller oss till högprisbilar kan vi ju addera Phoenix och Wölkle, men tillverkare som Hymer, Laika och Knaus gör vissa bilar som nog kan
ta upp tävlingen med några av de andra på listan.
Det är jättebra att du lägger till Phoenix och Wölkle. Listan jag gjort är ju som sagt inte komplett. Jag vet inte heller hur "vi" gör med Euras mindre modeller, det får Du gärna ordna till. Listan som jag skrev är min egen personliga uppfattning som jag även skrev "enligt mig" Alla andra får ha sin egen uppfattning, så är det i en demokrati.

Jag säger även, och detta är även den min egen högst personliga uppfattning, att jag hellre köper en 10 år gammal bil i premiumsegmentet än en ny "budgetbil", om det nu finns några längre.
 
Toppen