• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hej!
Ny i detta forum, sitter och läser allt (nästan).

Tänkte få lite tips av er som kan detta med husbil, Jag och min bättre hälf har tänkt skaffa Husbil, (pris ca 80000-120000).

Vad ska jag tänka på?
Sånt man hört är att peaugot citroeng ska jag undvika.

Köp Fiat!!

Vad säger ni som vet, vill ha minst 4 bäddar inte äldre än 90 talare. Inte längre än 6 m.

Mvh
Lasseboy
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Jag vet inte var du fått uppgiften att inte köpa Citroen eller Peugeot från. De chassin från Fiat, Citroen och Peugeot som används för husbilar är ett så kallar Europachassi som utveckats av dessa tillverkare tillsammans. De är i stort sett lika, möjligen med undantag för några kosmetiska olikheter i fronten. Det stora som skiljer dem åt är motor och drivlina. Här vet jag inte om det är så stor skillnad eller till Fiats fördel. Men det lär du nog få läsa i många kommande inlägg misstänker jag.

Du skriver att bilen skall vara under 6 meter. Om det är för att färje- och broöverfarter skall bli billigare så är skillnaden inte så stor om du inte skall pendla med husbilen. Merkostnaden för en längre husbil blir försummbar i totalkostnaden för resan i de allra flesta fall. Alltså tycker jag att det är viktigare att se till planlösningen totalt och inte låta sig begränsas av en viss maxlängd. Det är dock viktigt att se på vikten och lastförmågan för bilen så att det verkligen går att få med hela familjen plus lite utrustning, vatten, kläder, mat mm.

Lycka till med ditt letande! Tag god tid på dig och överväg att hyra någon likvärdig bil när du hittat något som du tror är rätt. Det behövs kanske inte så många dagar för att komma underfund med om en viss planlösning är så bra som man först trott.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Tack för dina kloka ord!
Det är väl just motorn hos peaguot & Citroeng som folk jag pratat med har av rått ifrån och rekomenderat Fiat!
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Hej Lasseboy
Det är alltid svårt att ge goda råd till vad någon ska köpa... jag kan bara säga att vi hade en Solifer 5500 innan och vi var jättenöjda med den, en bensinare från -88 längden var 5,65, 5 bäddplatser, fiat motorn på europachassit.
en bil som passade oss och våra behov. 2 långresor ner i europa utan problem med den bilen...
ja ett förslag till dig ialla fall

mvh Claes
HusbilsBjörk
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Skulle själv inte vilja behöva bädda ner dinetten hela tiden vilket jag misstänker du måste göra för fyra bäddar under 6 meter. 6-7 meter då får du fyra fasta bäddar plus dinetten (du skrev minst fyra bäddar).

Peter :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Klart det vore gott att slippa bädda ner allt, men om man har en alkov (Heter det så?) då kan man ju ha den som första bädd, det blir nog min fru och jag + en lite hund som kommer åka 9 av 10 gånger med den.
Men skulle va gott att ha några extra sängplatser för dotter med pojkvän och grannbarn.

Har spanat lite på en LMC Liberty 550 -97 och en Burstner 1,9 TD -94, rätt lika utvändigt men olika invändigt.



Skulle själv inte vilja behöva bädda ner dinetten hela tiden vilket jag misstänker du måste göra för fyra bäddar under 6 meter. 6-7 meter då får du fyra fasta bäddar plus dinetten (du skrev minst fyra bäddar).

Peter :)
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Köpa Husbil

Vår bil är en alkovbil Weinsberg Meteor TDI 1991, 5.75m. Den har en vångingssäng bak där både över och nederslafen är 1.90 m lång, toa med dusch + dinette. I alkoven sover vi mycket skönt, inga problem att få plats 2 vuxna. Mycket skönt att inte behöva stöka med ngn bäddning vid sänggående. Allt fungerar felfritt och med den har vi kört 2000 svenska mil på 15 månader, nästan alla nere i Europa. Som övriga råder, ta en inredning som passar era behov.
MVH
Sylvia
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Ojoj detta var jobbigare än vad jag kunde drömma om, har 6 st olika alternativ pris från 89000 kr till dyraste 119000 kr, har visat bilder på samtliga till frun och dottern, bägge väljer en Fiat ducato knaus 625 traveller -89 för 89000kr som rullat 13000 .
Jag själv är rädd för ålder och siktat in mig på en Lmc liberty 98 förr 115000 kr invändigt ej lika exklusiv som knausen som verkligen är fin invändigt , Lmc är ej ful väldigt fresh men känns ej så exklusiv.

Vågar man lita på en bil från 1989 ???? HJÄLP!!!!!!
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Köpa Husbil

Hej Lasseboy!

Det är troligtvis inte nå't större fel med varken Citroen, Peugeot eller Fiat. Det enda jag vet är att Du ska läsa på lite om Fiats växellåda på årsmodeller fram till ca. -99.
Du kan söka i forum på "Fiats Växellåda". Där får du reda på att det 5:te drevet inte får tillräckligt med smörjning. Det är ett problem för många.
Jag har ett Ford-chassie och är helnöjd! Men smaken är ju som baken!!:)
Du ska också vara uppmärksam på vad du får lasta i bilen. Se upp! Det blir fort kilon när du fyller upp bränsle- och färskvattentanken. Ni ska ju tydligen åka 4 pers i den ibland. Det blir också vikt!

Mvh Walle
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Bra då har jag nått att säga om knausen,,, (växellådan är nog kass)
Då måste damerna byta favorit bil. Varför finns det fler fresha bilar i Norrland vill ej åka till tex Haparanda för att hitta den bil man vill ha.



Hej Lasseboy!

Det är troligtvis inte nå't större fel med varken Citroen, Peugeot eller Fiat. Det enda jag vet är att Du ska läsa på lite om Fiats växellåda på årsmodeller fram till ca. -99.
Du kan söka i forum på "Fiats Växellåda". Där får du reda på att det 5:te drevet inte får tillräckligt med smörjning. Det är ett problem för många.
Jag har ett Ford-chassie och är helnöjd! Men smaken är ju som baken!!:)
Du ska också vara uppmärksam på vad du får lasta i bilen. Se upp! Det blir fort kilon när du fyller upp bränsle- och färskvattentanken. Ni ska ju tydligen åka 4 pers i den ibland. Det blir också vikt!

Mvh Walle
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Nu har jag läst om fiat växellåda . = nu har jag ingen bil som man skulle vilja köpa , alla jag vart intresserad av har ju fiat motor och alla är äldre än 2001.....Inte bra detta!!!

Hej Lasseboy!

Det är troligtvis inte nå't större fel med varken Citroen, Peugeot eller Fiat. Det enda jag vet är att Du ska läsa på lite om Fiats växellåda på årsmodeller fram till ca. -99.
Du kan söka i forum på "Fiats Växellåda". Där får du reda på att det 5:te drevet inte får tillräckligt med smörjning. Det är ett problem för många.
Jag har ett Ford-chassie och är helnöjd! Men smaken är ju som baken!!:)
Du ska också vara uppmärksam på vad du får lasta i bilen. Se upp! Det blir fort kilon när du fyller upp bränsle- och färskvattentanken. Ni ska ju tydligen åka 4 pers i den ibland. Det blir också vikt!

Mvh Walle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Husbil

Det där med växellådsproblemen är kraftigt överdrivet, det är bara en liten del av bilarna som rullar som har råkat ut för det, och det är dessutom oftast inte särskilt besvärligt att åtgärda. Rätt olja i lådan (lite udda spec) och undvika att ligga och sega på 5:an i tid och otid under ca 70km/tim, så är sannolikheten för problem liten. Tyvärr verkar många husbilsägare lite paniskt rädda för växelspaken, detta är troligen den största orsaken till ev. problem. :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Köpa Husbil

Sedan rekommenderar jag köp en fuktmätare,behöver inte vara en avanserad sak.
Kryp under bilens husdel och mät baktill hela överhänget där du kommer åt,runt hjulhusen om du kommer åt,insteget runt dörren,
Inne runt fönster.Vid över gång tak och väg där du kommer åt.I taket ,runt allt som har monterats.
Ingen idee att tro på säljaren papper på vad dom har gjort,utan övertyga dig själv om att bilen är OK.Innan du slår till.:mcride: Lycka till
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Köpa Husbil

Har frågat de vi tänkt att åka och kolla på om de har fukt testat bilen, men kanske skulle köpa en själv på clas ohlsson
Är inte fel att övertyga sig själv,ni kommer att få problem ett hitta en HB som är OK skall du se.Sök under fukt på forumet skall du se.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Köpa Husbil

Den blir bra.Du får göra insticken så dom inte syns när du är inne i HB,bakom lister i skåp o.s.v.
Ibland behöver du bara stick lätt för att få utslag uppåt 20 på mätaren.Innvändigt har jag oftast
10-12 och ute kan du ha 18-20 men skall
hålla sig under helst.Brukar mäta något som är ute,typ staket,har haft tillfällen då staketet hade
15 och HB i hallen 16-20 på vissa ställen,då är det något lurt.
Ofta behöver du bara fråga om du får göra en fukt test och sedan tar du fram fuktmätaren;du
ser reaktionen direkt.
Ha det så kul. (Glöm inte overallen):mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Husbil

Du kan väl inte mena att alla spekulanter på husbilar skall springa omkring och sticka i husbilar de är intresserade av? Sedan måste man väl jämföra med material som är i samma lokal, annars riskerar ju mätvärdena att bli helt fel? :confused:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Vill inte hänga ut nån men denna säljare va verkligen knepig.
Fiat Ducato RIVIERA 560 -94 | Halland

Jag vill ställa några frågor.
1 Är Bilen en import.=JA
2 Är bilen fukt testad = Nej
3 Har bilen en service bok= Vet ej
4. Är kam-rem på den byt och har de byte 5 växeln = svar Jag är en bilhandlare så jag vet ej.
5 Kan ni vi intresse fixa en fukt test= jag är en bilhandlare inte husbil , du får den för 85000kr om du slår till!!!

Svaren som han gav är efter alla =


:confused:
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Husbil

Vill inte hänga ut nån men denna säljare va verkligen knepig.
Fiat Ducato RIVIERA 560 -94 | Halland

Jag vill ställa några frågor.
1 Är Bilen en import.=JA
2 Är bilen fukt testad = Nej
3 Har bilen en service bok= Vet ej
4. Är kam-rem på den byt och har de byte 5 växeln = svar Jag är en bilhandlare så jag vet ej.
5 Kan ni vi intresse fixa en fukt test= jag är en bilhandlare inte husbil , du får den för 85000kr om du slår till!!!

Svaren som han gav är efter alla =


:confused:

Ding ding ding varningsklockorna ringer!

Enskild firma, Innehavare: Avdyli Florim 26år...
 
Toppen