• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil utan taksäng ?

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.
Jag väljer alla dagar i veckan en bil utan taksäng, vill absolut inte ha taksängen.


Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng
Om bilen som ny vänder sig till barnfamiljer är det annat. Utan taksäng och med gäster kan man ofta bädda sittgruppen.

Har man inte ett verkligt behov av taksäng är den av ondo:
Ökar ett redan högt framaxeltryck.
Minskar rörelsefriheten i hytten.
Kostar extra.

Jag är aktiv i ett Tyskt forum för stora husbilar, där frågas det ibland om att ta ner taksängen och bygga om bilen till utförandet utan taksäng.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har halvintegrerad och har, tack och lov, möjligheten att välja bort taksäng. Varför skulle en 70+are klättra när han blir trött? Det kommer inte att bli enklare. Värdesätter dessutom de hyllor och utrymmen som är åtkomliga när man åker.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har taksäng i cockpit, används kanske 1 gång per säsong när dottern hänger med ut en helg. Skulle definitivt klara oss utan den, den enda som gillar den är katten, mysigt högt o trångt bo hon pressar sig in i :cat:

Det är en typisk "bra att ha" sak.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det som bör styra är behovet.


Även om det vore sant (vilket jag tvivlar på) så är vi en del som inte köper en bil med taksäng, basta.
Du får ju även betala extra för taksäng.
Ja isåfall skulle ju delintegrerade husbilar vara omöjliga att sälja, men jag tycker det kryllar av dem.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi hade en del krav när vi bytte. Delintegrerad, max ca 7 meter och max 2,70 hög, (för att gå in i vår carport), 3,5 ton, 130 hk motorn utan ad-blue, manuell vxl-låda, oljesticka, kyl med manuella energival, gärna LiFePo4 miljö och utan taksäng! Vår 2020 Hobby Optima Premium T65 GE, byggd på ett 2019-12 Fiat-chassi, motsvarade våra krav.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Låter som ett oväntat resonemang. Själv är jag i barnfamiljsåren och behöver taksäng. Dock när jag senast pratade med 'vår' säljare frågade jag hur det gick nu när räntorna stigit. Hans åsikt var att allt som har med barnfamiljer att göra är dött. Sådant som pensionärer/post barn vill ha säljer bra. Alltså borde taksängen inte ha så stort värde. Å andra sidan kanske många vill ha möjligheten att ta med en gäst. Vi köpte trots allt en bil med 5 bältade platser (vilket drastiskt ändrade möjliga val) för att kunna ta med äldsta barnet. Hon har aldrig följt med.
 

2stroke4ever

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Falun
HBK-Nr
18899
Medlemskap
2024
Vi hittade en bil vi ville ha men den hade taksäng så vi letade och hittade en lika dan utan taksäng så det blev affär på den, den hade även högre totalvikt vilket inte heller var fel men det viktiga var att slippa taksäng.
 

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
Som fullvuxen man, 202cm, har jag inget annat val än att köpa utan taksäng vid valet halvintegrerad bil.
Och även då så är det bara ett mycket fåtal bilar som har takhöjd nog.
Så ja vi har en husbil utan taksäng.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Taksäng? Det är för unga personer som kan klättra i taket som apor. Inget för medelålders!
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Taksäng? Det är för unga personer som kan klättra i taket som apor. Inget för medelålders!
Intressant eller kanske skrämmande.
Vi är två 71-åringar som inte har problem att kliva upp i Hubetten, som den heter i en Hymer.
Men det är kanske så att det skiljer mellan tillverkarna hur lyckade deras taksängar utformas.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
615
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hur får man in en taksäng i fronten på en delintegrerad?
(Som tråden handlar om)
Då brukar de kallas alkov.
Hej Peter. Jag har en Hymer T 674 CL från 2012, 7,43 m lång. Taksängen börjar ca 2 dm bakom dörrarna i förarhytten och slutar i höjd med mitten på bodelsdörren. Jag har inte möjlighet att mäta den nu men jag bedömer från minnet att den ca 1,4 m från framkant till bakkant, bredden är så gott som full bredd mellan väggarna. Bilen har slätt tak och är 3,1 m hög inkl AC och tvantenn. Själv är jag 1.88 lång och går i princip rak under den i uppfällt läge.

Ha en bra helg / Roland
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
173
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G
Hur kan nån från hymer säga det på elmia när dem inte fanns där
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G
Jag känner att vi behöver en definition av taksäng. Oftast menar man väl en nedfällbar säng ovanför förar- och passagerarstolarna men ganska många moderna husbilar har en "taksäng" som fälls ner elektriskt bakom förarhytten. Dena typ av taksäng, tex Project 2000, kan sänkas ner i nivå med soffans sittdynor och kräver ingen akrobatik för att komma i eller ur. Vi har en sådan i vår husbil Chausson 640 och det fungerar perfekt även om vi är över 70 år och jag längre än 190 cm. Sängen är 160 x 195 cm. Nerfälld tar den lite (ca 20 cm) av dörrens bredd, men det inga som helst problem att gå in eller ut. Skulle aldrig köpa en husbil med fasta sängar som låser planlösningen under dagtid trots att sängarna inte utnyttjas. Med sängen i taket så får man möjlighet till en helt annan öppen planlösning. Händer ganska ofta att andra husbilsägare med betydligt större fordon än vårt tittar in i vår husbil och den spontana första kommentaren brukar vara " Oj, så mycket utrymme ni har, men var är sängarna?"
 
Senast ändrad:
Toppen