• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil med drag

F

F.d. 22630

Guest
Jag har börjat att leta efter en husbil med drag och som får dra 1900-2000kg
Mitt prisklass är under 200.000:- så utbudet är begränsat.
Så det är inte så lätt att hitta en modell som passar oss.
Därför funderar jag på att kanske köpa en utan drag och istället eftermontera ett.
En modell som jag tittat på är Fiat Dethleffs 5880 -99 enligt registreringen får den dra 2000kg. Jag kontaktade BOH och frågade om eftermontering av drag, och det skulle inte vara något problem.
Men samtidigt sa han att det bästa vore att hitta en bil Alko-chassi, eftersom de skulle vara bättre.
Hur vet man om en bil har alko-chassi?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa husbil med drag

Titt under bilen på bakhjusopphengingen, ser du ingen langfjædring så er det alko :D. Fjæringen bak på biler med alko er torsjonstaver som ligger i rør på tvers av understellet.

F

F.d. 22630

Guest

Har ni andra förslag på bilar?
Mina krav:
-2,8 tdi
-4 separata bäddar (dvs. 2 bak plus alkov, utöver matplats)
-1900-2000kg dragvikt
-max 3500kg

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

En framhjulsdriven husbil blir nog inte ett optimalt dragfordon, ssk inte för ett så pass tungt släp.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nja, med tanke på att de flesta husbilar är baktunga pga stort överhäng så blir det nog inte som att köra en SAAB med Toppolacamper.
Men visst, jag som drar skotersläp i fjällen på vintern och vill kunna dra upp båtsläpet på sommaren ställer högre krav än för den som vill kunna dra hästsläp på sommarväg.
Du kan ju provköra med släp innan du bestämmer dig. Det finns faktiskt en hel del bakhjulsdrivna byggen.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns massor med folk som drar släp med bilar på efter framhjulsdrivna husbilar, och det fungerar alldeles utmärkt. Att tänka på om bilen du köper inte har drag är att det kan vara betydligt svårare och dyrare att montera drag på bilar med ALKO-Chassie än på bilar med standardchassie. Bakdelen på ALKO-Chassiet är ganska vek och därför behövs det ofta mer förstärkningar när dragkrok skall monteras. Sök efter en bil med så lite överhäng som möjligt bakom bakaxel, de är bättre dragbilar. :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet på de fleste husbiler når det gjelder drag er at rammen er forlenget på nesten alle. Det som da avgjør draget er hvor sterk rammeforlengeren er og hvor godt denne er festet i resten av rammen.

Et av problemene med Fiat/ALKO er at de ofte har høyere totalvekt enn standard Fiat Ducato - uten at maks vogntogvekt er øket. Med totalvekt på bilen på 5 tonn og vogntogvekt på 6 tonn (normalt for Ducato før 2006) så blir det ikke plass for din hestetransport. Kul sak med maratonvogna på draget!!

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021

En stilla fundering! Vi har under sommaren sett ett antal husbilar med släpvagn, senast för ett par veckor sedan ute på piren i Borgholm. Där på piren fanns då utrymme att ställa upp så långa fordon. Men min undring är; "hur ska man tackla problemet att få plats på en vanlig ställplats som i vissa fall är knappt tilltagna när det gäller längden på platsen?
Mvh
Lasse:music-icon:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det finns massor med folk som drar släp med bilar på efter framhjulsdrivna husbilar, och det fungerar alldeles utmärkt. Att tänka på om bilen du köper inte har drag är att det kan vara betydligt svårare och dyrare att montera drag på bilar med ALKO-Chassie än på bilar med standardchassie. Bakdelen på ALKO-Chassiet är ganska vek och därför behövs det ofta mer förstärkningar när dragkrok skall monteras. Sök efter en bil med så lite överhäng som möjligt bakom bakaxel, de är bättre dragbilar. :)

OK, kan du berätta för mig vilka framhjulsdrivna husbilar som uppfyller trådskaparens krav, drag godkänt för 2 ton? Vanligen inga problem med exempelvis ett MB-chassie. Även min tidigare lilla Sprinter hade drag godkänt för 2,7 ton.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Aake, dit påstående var att det inte skulle fungera med en framhjulsdriven husbil, det var det jag svarade på. Exempel på lämpliga bilar har jag inte givit några, eller hur? :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Aake, dit påstående var att det inte skulle fungera med en framhjulsdriven husbil, det var det jag svarade på. Exempel på lämpliga bilar har jag inte givit några, eller hur? :)

Inte är det ett påstående av mig du citerar. Om du läser mina två inlägg en gång till så märker du nog att jag inte uttryckt mig så kategoriskt.
Men visst står jag för min åsikt att en framhjulsdriven husbil inte är ett optimalt dragfordon för ett släp på två ton, vare sig sådana bilar existerar i sinnevärlden eller ej. Detta borde man egentligen inte behöva debattera.

aake

F

F.d. 22630

Guest

Jag tvivlar inte på att det ska fungera med framhjulsdrift. Det är många inom motorsporten som åker runt med biltrailer efter husbilen. Det gör min granne och det går bra för dom. Dock kommer vi inte åka vintertid med släpet.
Men som någon nämnde så har jag konstaterat att är bättre med ett kortare chassi för att få en bra dragvikt.
Enligt BOH skulle det vara enklare att montera drag på ett ALKO-chassi...
Det kanske fungerar bra på ett kort chassi, men är svårare på ett längre, vad vet jag?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Min erfarenhet är att det kan bli svårt att få ett drag för mer än 1.500 kg godkänt om man bygger själv (eller låter bygga).
Vid en liten sökning på Blocket så hittar jag en bil som borde passa, även om den hamnar en bit över din angivna prisgräns. Men det kanske finns prutmån?
Stor husbil med dragkrok | Älvsborg

aake

F

F.d. 22630

Guest

Som jag skrev tidigare har jag en granne med en Dethleffs som får dra 2000kg, med drag monterat av BOH AB - BOH AB
Även den Dethleffs 5880 som jag nämnde tidigare får dra 2000kg.
Och enligt BOH ska det inte vara några problem att montera drag som klarar 2000kg (som jag redan nämnt).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

En stilla fundering! Vi har under sommaren sett ett antal husbilar med släpvagn, senast för ett par veckor sedan ute på piren i Borgholm. Där på piren fanns då utrymme att ställa upp så långa fordon. Men min undring är; "hur ska man tackla problemet att få plats på en vanlig ställplats som i vissa fall är knappt tilltagna när det gäller längden på platsen?
Mvh
Lasse:music-icon:
Vi krokar av släpet, och ställer det bredvid bilen om det behövs?! :)

F

F.d. 55359

Guest

En framhjulsdriven husbil blir nog inte ett optimalt dragfordon, ssk inte för ett så pass tungt släp.

aake

Rätt lastat har ett släp samma kultryck oavsett bruttovikt så fördelen med bakhjulsdrift borde inte vara viktbaserad?

EDIT:
Vi har dragkrok för 2000kg på vår 2013 Adria Matrix M680SP byggd på Fiats 35 light-chassie.
Dragkroken kommer från tyska Linnepe.
Herzlich Willkommen! | A. Linnepe GmbH

Vår 2010 LMC Breezer 654 på Ford som vi har har1000kg.

Innan det hade vi en 2002 Hymer Swing Camp 544? på Förlängt Fiat med 2000kg. Denna köptes p g a det av någon norrifrån som skulle dra skoter och/ eller båt.
Hymer

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nå, jag har inte hävdat att det inte går dra med framhjulsdrivna husbilar. Jag har skrivit att jag inte anser det vara optimalt. Ju längre överhäng, ju mer last (och dessutom vikt på dragkroken), desto lägre tryck på de drivande hjulen. Detta bör vi kunna vara överens om. Och även om ett 2 ton släp är rätt lastat så krävs det mer kraft för att dra det, vilket rimligen bör öka risken att slira.

Jag har mångårig erfarenhet av att dra släp med husbil året runt och jag drog även ett 1.500 kg båtsläp med en Fiat alkovbil en sommar för drygt tio år sedan. Visst gick det och hade jag låtit montera ett löstagbart frontmonterat extradrag så hade det sannolikt även gått sjösätta med hjälp av bilen. Men optimalt var det inte, långt ifrån. När jag märkte att bilen även utan släp slirade på våt gräsmatta på nästan plan mark hemma på gården så sålde jag den i god tid före vintern.

Jag föreställer mig att man vid hantering av ett hästsläp inte alltid håller sig på permanent väg, kanske måste dra på hagar och ängar, men jag kanske har fel?

Visserligen har jag mest haft fyrhjulsdrivna husbilar, men för normalt bruk räcker det långt med bakhjulsdriven dragbil. Under några år körde jag en Kabe alkovbil byggd på MB-chassie och den klarade även sjösättning och uppdragning av ett tungt båtsläp så länge jag höll mig till ordentliga betongramper.

När man står inför att köpa nytt och kan välja fritt då förstår jag inte varför man låser sig vid att dragbilen skall vara framhjulsdriven.

aake

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Har en Burstner 900 med drag som är godkänt för 1700 kg . Drar ett släp på 1350 kg .Har ca 1 mil smal grusväg ut till större väg , på vintern med isgata sätter jag på autosock . Nemas Problemas hä bara å åk ! Sevallbo

F

F.d. 30455

Guest

Jag har köpt en Burstner 810 som har drag. Maxvikten är 5000 kg vilket jag kan köra med ett B-kort utfärdat före 1996. Draget är max 1000 kg och total maxvikt med släp är följaktligen 6000kg.

Väl så långt...

Min fundering är om jag fortfarande kan köra bilen med B-kort utfärdat före 1996 när jag hänger på ett släp eller gäller "grandfatheringen" endast på själva bilen?

Någon som vet?

Jag har ett obromsat släp med maxvikt 750 kg som jag hade tänkt använda, vore lite syrligt om jag måste ta E kort för att få koppla det på husbilen.

Toppen