• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

F

F.d. 5024

Guest
Hej,

jag är ny medlem i klubben och håller på att gå över från att kryssa på sjön till att istället kryssa på land. Har därför börjat leta efter en lämplig husbil att köpa i Tyskland.

Om en vecka skall jag till Hamburg och tänkte då besöka ovanstående firma för att se om de har någon bil som passar oss. Jag undrar därför om det är någon i klubben som har erfarenhet av denne handlare? Har någon förslag på annan bra handlare i Hamburg-Lübeckområdet?

Vänliga hälsningar
Lars-Erik
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej Lars Erik

År 2002 besökte vi Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe. Vi hade sett ut en Hymer via företagets hemsida som vi var intressarad av att ev. köpa. Vi samtalade via telefon om ev. försäljningspriset och dagen därpå åkte vi ner till företaget. Dock hade försäljningspriset höjts när vi besökte företaget. Vi tyckte inte det var särskilt seriöst och åkte därifrån till några andra handlare i närheten. Vi blev inte särskilt väl bemötta av försäljaren. Husbilen var dessutom i mkt sämre skick än vad som sagts.

Mvh/ Jan I.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej

Jag har varit med om att göra affärer med denna firma. En trevlig försäljare och vad jag kunde bedöma ett seriöst företag. Verkar ha stor omsättning på bilar. Vad jag kan förstå så handlar de bara med begagnade fordon.
 
F

F.d. 10362

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

När vi köpte våran, Dethleffs A6975, i höstas och kollade priserna i Tyskland var priset genomgående lägre ju längre söderut i Tyskland vi kom. Det verkar som nordtyskland tar ut högre priser då trycket från oss nordbor är större här.

Vi köpte våran bil i Stromberg, som ligger strax utanför Frankfurt, och av de handlare i Frankfurt-området som vi besökte var det inte varjedagsförfrågningar från nordbor, medans handlarna i norra Tyskland uppgav stor vana med export till Norden.

Det går åt mer tid och är lite "bökigare" att handla i södra Tyskland, men i vår kalkyl fick vi ca: 30.000:- SEK lägre pris mot likvärdig bil i norra Tyskland.

Framförallt så har det stor betydelse vid telefonkontakt med handlarna, att kunna tyska språket flytande.

mvh/Björn
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej Lars Erik,
har du tid o möjlighet att ta dig en knapp timmes bilresa söderut från Hamburg, ner till en trevlig ort som heter Celle?
Då kan jag varmt rekommendera denna handlare. Jag köpte min senaste bil där och jag vet att flera svenskar som handlat där.

Holiday-Mobil GmbH Verkauf

Mycket bra bemötande och oerhört bra priser om du vill ha monterat extra tillbehör t.ex. backamera, stödben etc.

Strax intill ligger ytterligare en handlare som också är filial till Fritz Berger, med deras stora tillbehörsutbud.
Wohnwagen Stumpf Celle GmbH & Co. KG

Att det skulle vara högre priser i norra Tyskland är bara en skröna som vi svenskar inbillar oss. Hur många svenskar köper husbil i Tyskland jämfört med Italienare ?

Alltså, ur den synpunkten spelar det absolut ingen roll. Däremot finns många större handlare i södra Tyskland just för att de servar många från Italien o Österrike m.m.

// Roland
 
F

F.d. 10362

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Att det skulle vara högre priser i norra Tyskland är bara en skröna som vi svenskar inbillar oss. Hur många svenskar köper husbil i Tyskland jämfört med Italienare ?

Alltså, ur den synpunkten spelar det absolut ingen roll. Däremot finns många större handlare i södra Tyskland just för att de servar många från Italien o Österrike m.m.

// Roland

Att Du inte delar min uppfattning i sak resepekterar jag men att Du kallar det en skröna är en direkt förolämpling. Jag utgår från att Du använder ord som Du inte vet betydelsen av.

Det jag skriver om priserna i norra och södra Tyskland är vår erfarenhet.

(SKRÖNA: En skröna är en personligt hållen berättelse med passande överdrifter, vilka förstärker berättelsen. En skröna kan ofta vara direkt osann, men är underhållande.)

mvh/Björn
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Oooopss!

Det var inte alls meningan att förolämpa någon.....

Jag skrev också " vi svenskar".

// Roland
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Vi kjøpte vår første husbil begagnat hos wohnmobilgalleri i Hohenaspe i 2002, og hadde ingen problemer av noe slag.Seriøst og bra.

Har siden kjøpt en ny husbil hos http://www.reisemobildiscount.de/. Palmowski hadde et bra erbjudande, og handelen gikk bra, men oppfølging og service i etterkant var lik noll!!

Vi har kjøpt to husbiler hos Startseite utenfor Bremen. Her er servicen helt på topp i alle sammenhenger både når det gjelder gjennomføring av handel og oppfølging etterpå.



Lykke til!!
 
F

F.d. 5024

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej igen,

tack alla ni som svarat och delat med er av erfarenheter, tips och åsikter.

Jag skall försöka hinna med fler handlare, bl. a. den i Celle, under resan. Eftersom vi f.f. är ganska okunniga om husbilar, priser och handlare, så håller vi för närvarande på att orientera oss på marknaden, för att förhoppningsvis kunna göra ett köp under februari-mars.

Husbilsklubben är en fantstiskt bra plats att få tillgång till så många olika personers kunskap om att att köpa, äga och sköta husbilar. För mig är detta ovärderligt i vårt letande efter
vår första husbil. Jag återkommer säkert med fler frågor framöver, för att få hjälp med olika frågeställningar.

Den bil vi tror oss vilja ha är en alkov med längsgående våningssäng bak och inte äldre än årsmodell 2002. Vi får se vad det tids nog blir.

Hälsningar
Lars-Erik
 
F

F.d. 15767

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

hej! jag har också varit till ovan nämnda företag, ett tips kan vara att ej titta för mycket på bilderna och att utgå ifrån att de är i sämre skick än vad de vill låta påskina per telefon.
hälsningar/Ove
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Min erfarenhet av WoMo-Gallerie Hohenaspe är att utbudet på plats inte på långa vägar motsvarade vad man annonserade om i olika tyska camping-tidskrifter. Kanske ytterligare ett sätt att locka till sig intresenter?!

HBK-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej, vi var nere hos denna handlaren för två års sedan o blev mycket besvikna på husbilarna där, såmycket lump på ett o samma ställe. Okey, vi kan ha haft otur o komma vid ett tillfälle när utbudet inte var bättre, men så var våran uppfattning då. Mvh Nilsman
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Vi köpte våran husbil där och jag tyckte det var väldigt bra service och han drog av 1000 euro direkt för att den skulle exporteras sen fick jag ytterligare lite prutning för att ljuddämparen var lite halvdålig , när jag sedan kom hem så fungerade inte varmvattenberedaren direkt och jag ringde till dom och påpekade detta och då fick jag ytterligare 50 euro tillbaka .

När vi skall byta så åker vi nog dit igen .
 
F

F.d. 13882

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej,

jag är ny medlem i klubben och håller på att gå över från att kryssa på sjön till att istället kryssa på land. Har därför börjat leta efter en lämplig husbil att köpa i Tyskland.

Om en vecka skall jag till Hamburg och tänkte då besöka ovanstående firma för att se om de har någon bil som passar oss. Jag undrar därför om det är någon i klubben som har erfarenhet av denne handlare? Har någon förslag på annan bra handlare i Hamburg-Lübeckområdet?

Vänliga hälsningar
Lars-Erik

Åk inte dit och handla dom är stora tror dom och väldigt snorkiga. Det finns två priser ett på plats och ett på internet och dom är ej påverkbara.
HVH ingvar
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Fråga köpa i Tyskland,Belgien mm. Fördelar o nackdelar!
Pris, kunna språk, kontakter, recalls, service nytt eller begagnat, garantier, mätarställning, upptäckta fel när jag kommer hem hur gör jag då? mm.:confused:
Kontra köpa hos handlare i sverige??
Märkte att det var en hel del negativt här över.Finns det någon statistik hur många som köper utomlands

Mitt inlägg kanske inte passar in här men ändå, tanken kom upp i min skalle

Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Vi köpte våran husbil där och det var kalasbra kundbemötande och dom fixade allt när det gäller skyltar och försäkring .
All konversation var på engelska och det var heller inga problem .
När vi skall byta nästa gång så kollar jag där först . Lycka till .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17003

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej kommer du i håg vad försäljaren heter ska ner nu på torsdag och hämta en husbil där.
tacksam för svar.
MVH
Peter
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Som jag ser det så är ett alternativ att besöka Ekonomibilar i Ystad.
Tommy heter han. Kolla Sveriges billigaste husbilar. husbilen.nu

Jag har köpt 2 bilar hos Tommy och vid jämförelse mot priser i Tyskland och hans pris så är det inte mycket som skiljer.
Vet inte varför men föreställer mig att han har mycket bra kontakter i Tyskland.
Han lämnar dessutom 12 mån garanti och just nu ett OK/Q8 kort med 5000:-
till husbilsköpare.
Alla bilar M-testas och ev fel åtgärdas innan lev.
Svend
 
F

F.d. 17003

Guest
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej jag har nu varit nere hos Wohnmobil-Galerie som sagt det var bland det värsta ställe jag varit på skicket var mycket sämre än vad dom påstod och vikten på bilen överensstämde inte med annonsen + jag hade ingen reserv plan och hade bokat båtresa hem för bilen så jag var mitt ute i ödemarken utan bil som tur för mig kom det två trevliga svenskar som jag fick åka med det visades att det var Bilfynds ägare kanon trevliga och vänliga tog dom med mig på en tur till olika handlare jag fick bra förtroende för dom var väldigt noga med att kolla Husbilarna som vi tittade på så jag har överlåtit dom att hitta en husbil till våran familj. Med detta vill jag bara säga att det är tur att det finns hjälp samma människor tack till Christer och Sylvester för att ni hjälpte mig hem och hjälpen med nya husbilen. Kan verkligen rekommendera dom.
MVh
Peter
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil hos Wohnmobil-Galerie i Hohenaspe

Hej Peter.
Var någonstans hittade du din husbil?

//Werner
 
Toppen