• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil.. helt ny på detta.

F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hva en får laste styres enbart av totalvikt, men er denne over 3500 kg og kjørkortet er nyere enn 1996 så er det C eller C1 som gjelder.

ok, tack för snabbt svar !
Detta var ju inte lätt alls =)
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Har hittat en Ford Rimor Katamarano. Känns som en bra första bil.
Mycket lastutrymme med b kort.
Är det nåt att ha. Har sökt tunt lite på forumet o den har väl fått både positiva och negativa recensioner.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Efter att ha läst alla kommentarer här så inser jag att C kort är ett måste.
Tack alla !

En fråga till dock =)
Om jag har c kort och en husbil på en totalvikt på 3500, får jag lasta över den då ?
Eller är det totalvikten som styr allt, så det spelar ingen roll vad jag har för körkort ?
Mvh
Rickard

RÄTT Rickard:)
Det är totalvikten som avgör vilket körkort du skall ha! Du får under inga omständigheter överstiga totallvikten?
Det körkort du behöver ta heter C1 och är ett enklare körkort för fordon upp till 7,5 ton (eller om det var7,0 ton:confused:).

Ps. Köp ingen bil med för låg lastvikt, du/ni kommer att ångra det . Har ni fyra barn så är det en hel del grejer som skall med (jag vet, vi har också åkt med fyra barn).
Ett körkort för ca 5000-6000 löser det hela.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hej Du vet väl att du får köra en bil upp till 7,5 ton om körkortet är tagit före 1 juli -1996 om det varit fläckfritt
Leffe
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Har hittat en Ford Rimor Katamarano. Känns som en bra första bil.
Mycket lastutrymme med b kort.
Är det nåt att ha. Har sökt tunt lite på forumet o den har väl fått både positiva och negativa recensioner.

Vilken Katamarano-modell är det ni funderar på? Om du skriver hur stora barnen är och hur ni tänkt använda bilen så kanske vi andra husbilsföräldrar kan komma med lite tankar.
/Jessika
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hejsan.
Den vi hittat är en katamarano light.
Våra barn är 9.6.4.1 år =)
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hejsan.
Den vi hittat är en katamarano light.
Våra barn är 9.6.4.1 år =)

Ok, då tror jag att jag vet vilken ni tittat på! :)

+ Lastvikt, sängar och antal bältade platser är perfekt för er. Med max 3,5 ton slipper ni ta nya körkort, det blir billigare/smidigare på vissa vägar och färjor utomlands. Längden gör att ni kan ställa er på många vanliga parkeringar. Cykelställ.

- Väldigt begränsat packutrymme för "utesaker" som utemöbler, grill osv. (om ni väljer bort cyklar kan ni packa på cykelstället eller byta det mot en packbox) Liten kyl. Bara plats för 4 vid matbordet. Minst en måste sitta på en hopfällbar pall som ni tar fram vid behov. Ont om plats inne - det är i princip en kort korridor där ni får trängas för att mötas.

/Jessika
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

vad är det för årsmodell på forden är det en 2,2 eller 2,4 liters motor140 hkr är det en import bil
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hej!
Jag har själv köpt husbil helt själv för första gång utan att någon hjälpt mig!
Jag kan berätta lite om vad du skall helst undvika,övriga medlemar får lägga till flera detaljer:
1)Undvik märke som inte säljer mycket,det finns en anledning.
2)Undvik säljaren som haft dåliga kommentärer från någon medlem här.
3)Undvik så gott det går helintegrerad med hänsyn till att du riskerar redan en del av säkerhet genom att ha 6 personer i en bil som visar sig om man kollar på olika video på internet inte klara riktigt en krock på 80km/timme med vilken fordon som helst!Det finns inga säkerhetskontroller de flesta helintegrerade bilar går genom innan de skall säljas,och det är ett faktum om att de klarar betydligt värre en sidokrock.
4)Tänk på att den vikten som står på bilens broshur är aldrig den vikten din bil har när den är redo att köras. Själv köpte jag en Dethleffs som väger enligt tillverkaren 3280,sänkte totalvikt från 3,85 till 3,5 för att kunna köra med utländskt B körkort, vägde bilen på 2 olika ställe med 80liter vatten i och ca 60liters tank och den vägde 3,4ton med lite sömmarkläder och all utrustning utan mig i !!!!!!
5)Tänk på att bilar med nedfällbar säng istället för alkov är lite stabilare vid blås och i högre hastigheter.
6)Sätt inte några absoluta gränser till max pris,en billig bil där det läcker vatten ifrån något fönster i bodelen tex kan bli betydligt dyrare att reparera jmf med en dyrare som håller sig bättre vad gäller kvalitet (om garantin gått ur såklart ). Franska bilar såsom pilote och rapido samt kabe sägs haft en del problem med vattentätthet , ingen regel men men.....
7)Ju högre vattentank kapacitet och ju mera gasol man får bära i bilen desto bättre för en ägare med stor familj.
8)Det kan vara värd som jag läst här att åka till Tyskland och köpa samma bil i en mycket reducerad pris och även ha bättre support efter köpet.
9)Automat drar alting mer, det är min teori, det kanske är många som inte tror på den!
10)Se gärna till om att man inte har tillgång i bodelen från garaget , det kan rädda dina vädersaker du har ställt i garaget vid eventuell inbrott. En fastburen säng är ju bästa som finns!
11)En planlösning där man har en skjutsdörr mellan soffan och sövrummet/toa och dush hjälper till att man inte behöver bryr sig om vart man skall klä av/på sig om man vill dusha eller byta kläder. Och helst separat dush/toa för om ni är 6 och fricampar där några av er behöver gå på toa och de andra dushar samtidigt då blir det kö!
12)Längden ställer till problemm om man vill åka söderut,inte så mycket utrymme på parkeringar och även trång att ta sig in till några campingar, tex på franska Riviera.Höjden kan också styra om vilka vägar man skall ta för det finns en del tunnel med 3m som maxhöjd Europa runt!
13)Undvik trädlösa bakkameror,dålig erfarenhet med sådana!
14)Sätt dig gärna i mitten på bilen vid någon steg tex och be säljaren ta en kort sväng med dig i en liten väg,då kommer du höra på hur mycket det knastrar i bilen och hur bra konstruktion den har,samtidigt kommer du veta om du skall ha kommunikationsproblemm med de som sitter vid sofforna när ni alla åker.Alla parkerade bilar är tysta men inte alla låter lika mycket vid gång.
15)Undvik dubbla axlar och dubbla däck i bakaxel om du vill hålla dig i låga reparationskostnader,tänk på att en dubbelaxlad bil har 6 däck istället för 4 nästa gång du skall byta,det innebär 1,5ggr högre pris!
16)Ring gärna f.d ägaren och fråga om varför han/hon sålt sin bil innan du skall bestämma dig om köpet plus hur mycket de kört med den innan de lämnade till säljaren.
17)Bilar med kamrem kan kosta en del mer på några service med kamrem byte jmf med motorer med kedja,ta gärna redo på vad din blivande bil har för motor.
Kontakta gärna mig om du vill ha mera info med pm!Lycka till!
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Ok, då tror jag att jag vet vilken ni tittat på! :)

+ Lastvikt, sängar och antal bältade platser är perfekt för er. Med max 3,5 ton slipper ni ta nya körkort, det blir billigare/smidigare på vissa vägar och färjor utomlands. Längden gör att ni kan ställa er på många vanliga parkeringar. Cykelställ.

- Väldigt begränsat packutrymme för "utesaker" som utemöbler, grill osv. (om ni väljer bort cyklar kan ni packa på cykelstället eller byta det mot en packbox) Liten kyl. Bara plats för 4 vid matbordet. Minst en måste sitta på en hopfällbar pall som ni tar fram vid behov. Ont om plats inne - det är i princip en kort korridor där ni får trängas för att mötas.

/Jessika

Tack.
Var och provkörde idag, väldigt liten, men tror den kommer passa oss.
Den känndes rätt. Det kändes lite trångt i korridoren, men planen är att åka från a till b och där på b får barnen härja fritt ute ! :)
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Det var 2punkts bälten på ena sidan av bordet, är dey lagligt idag ?
6bältade platser fanns inkl förare
Men skulle ju behöva bilstolar till 3 av dom iaf, hur funkar det med 2 punktsbälten ?.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Det var 2punkts bälten på ena sidan av bordet, är dey lagligt idag ?
6bältade platser fanns inkl förare
Men skulle ju behöva bilstolar till 3 av dom iaf, hur funkar det med 2 punktsbälten ?.

Vet inte vilken sida du menar, men 2 punktsbälten med ryggen i färdriktningen är mer eller mindre standard. Tror faktiskt att det inte ens behöver finnas men ska användas om det gör det.



Peter :)
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

2 punksnälten i färdriktning var det. Förklarade inte allt för bra där :)

Var inne och kikade på sidan. Tack.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Det var 2punkts bälten på ena sidan av bordet, är dey lagligt idag ?
6bältade platser fanns inkl förare
Men skulle ju behöva bilstolar till 3 av dom iaf, hur funkar det med 2 punktsbälten ?.

Jag skulle nog sätta de två minsta i den bakåtvända soffan på varsin kombistol, typ Britax Twoway. (fäst stolen med bilens midjebälte och barnen med stolens internbälte). Bilbarnstolar och husbilar är inte helt enkelt - man får göra lite egna lösningar ibland och tänka efter vad som funkar...
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Det blev en ford rimor katamarana light.
Vi är supernöjda. Nu undrar barnen varför vi inte använder den när vi åker och handlar =).
Tack för "bollplanket"
/
Rickard
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Det är en omöjlig fråga ni ställer.
Alltså, hur kan andra veta vad ni vill och trivs med? Vi som haft flera husbilar vet inte ens det själva. Problematiken har flera sidor. Dels vet ni ju inte hur ofta och i vilka syften ni använder bilen. Sedan, inte minst, specifikationerna ändras med tiden. Först är man kanske mer äventyrslysten och vill se Sverige/Europa, sedan börjar man med tema resor och mer målmedvetet undersöka olika platser, för att inte nämna det sociala som hör till husbilslivet.

Mina illusioner om husbilslivet var mycket annorlunda i början. Alltså vad jag själv trodde jag ville uppleva. Nu när man vet vad man inte står ut med, och vad man vill se mer av, är bilden och därmed husbils specifikationerna totalt annorlunda.

Eftersom ni är nybörjare, är mitt råd till er att hyra först. Hyr många gånger olika bilar. Det är en liten kostnad med tanke på om ni gör ett felköp. Sedan, när ni ramat in ungefär vad ni vill och inte vill, kan ni börja fixera på olika storleksklasser. Efter det specifika bilmodeller. Då är det läge att fråga andra om råd ang. just den bilmodellen.

Något som nybörjare också glömmer i brådskan är förvaringen av bilen. Många hyr en inomhusplats vilket är bra, men kostar pengar.

Ett som jag kan lova er är att husbilslivet är mycket givande och ger allt det där extra man önskar i livet, bara båda två är med på det....

PS. Hund berikar resandet något alldeles otroligt mycket, eller katt, papekoja etc...
 
Toppen