• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil.. helt ny på detta.

F

F.d. 22441

Guest
Hejsan.
Har precis blivit medlem här, känns som rätt ställa att fråga på ;)

Jag och frugan är i "husbils letar tagen", vi har funderat på en stuga eller en husbil i flera år, men nu så bestämde vi oss för en husbil, känns lättare och framförallt skönt med möjligheten att åka runt.

Nu till min fråga..
Är det nåt speciellt man ska kolla extra noga på om man letar begagnat ?
Vi är helt nya på detta.
Med vänlig hälsning,
Rickard
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hej svara först på om Ni skall köra på vintern också? Eller bara på vår, sommar och höst
Ha de Paffw
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hej!

Det kan vara svårt att som helt ny köpa den första husbilen utan att ha någon som hjälper en på vägen. Det finns en hel del att fundera över och att tänka på.
Först som ovan, hur tänker ni bruka den, köra under längre resor m.m.
Det finns flera trådar här på HBK som handlar om detta så sök och läs. Tag sedan kontakt med någon eller några som har husbil och fråga. Lita inte på husbilsförsäljare de vill så gärna sälja, inte för att jag tror att de luras medvetet men kanske inte tar upp detaljer m.m.
Lycka till och börja titta...
Kjelle:)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Vilken ålder och hur många är ni?
Tänk flera gånger hur ni vill sova, Alkov klättra upp för att sova, enkelsängar bak för att slippa klättra över varandra, eller dubbelsäng bak med gång på bägge sidor alternativt klättra över varandra.
Detta har vi upplevat som det största frågorna som vi har när vi nu letar vår 3 bil.
Är ni fler än 2? Orkar ni då bädda ner och upp matplatsen varje kväll?
Kanske en Hubbett som man sänker ner och bädden är klar.

För övrigt så är nästa alla rätt lika när det gäller spis toa osv..

Värmen är en bra bit att fundera på oxå, luftburen, värme golv, eller bägge och även om man ska kunna köra värmen mer än på gas.
El och diesel finns som alternativ.
Är ni fler än 2, stor kyl med separat frys att rekommendera.
Har du tagit körkort före 1 juni 96? Får du köra tyngre än 3500 kr.
Sen lastvikten minst 500 kg, annars blir det problem garanterat.

Motorn fiat 130 multijet har vi vart nöjda med.
Första var en 1.9 turbo diesel från 2001 som var riktigt slö och inte rolig att köra.

Lite att fundera på!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

- Var vill ni köra, trånga gator, små parkeringsplatser?
- Var kan ni parkera den när den inte används?
Storleken har betydelse!
- Tät, inga vattenskador kolla noga lita inte på den du köper av.
- Väg bilen
- Köpa i Sverige eller Tyskland, privat eller en handlare, garantier
- Vill ni duscha i bilen, kolla att det funkar, ett golvavlopp kräver plan uppställning
- Kolla eventuella förbättringar som gjorts att de är ok.
- Som tidigare sagts i tråden, ta kontakt med någon veteran i klubben.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Mitt absoluta råd till er om ni är "gröna" på detta med husbil är;
Ta hjälp av någon som är kunnig, för fallgroparna är många innan ni får belöningen!
Inläggen ovanför tar upp de flesta saker att tänka på men det är lätt att bländas som oerfaren förstagångsköpare!
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Denna fråga kommer ofta upp. Sök igenom olika trådar, en hel del väldigt bra svar finns i denna tråd.
Det vi gjorde var att hyra husbil för att utröna vissa frågor vi hade. En del frågor hade vi inte ens tänkt på innan vi hyrde och insåg den bilens styrka och svaghet. Så vårt råd, hyr husbil och känn er för.
 
F

F.d. 55329

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Köp rätt bil från början och behåll den. Vid köp privat eller utan inbyte kan ni göra en bra affär. När ni ska byta nästa gång blir det dyrt.
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

tack för alla svaren !
Helt klart mycket att tänka på :)

Vi tänkte försöka att använda den året om, men det kommer antagligen bli mest på sommaren. Hålla oss till stora vägar rakt mot campingar, så inga små gränder här inte =)
Har inte behörighet för att köra tyngre än 3500kg, men det får väl tas om det skulle behövas.
Vi är 2 vuxna och 4 barn. så måste ju ha 6 bältes platser.
Måste ju inte vara 6 bäddar, det kommer väl bli som hemma att alla kommer krypandes ner till vår säng och så får man själv smyga ut till soffan =)

vi har försökt haft en budget på 350k.
Har nån nåt tips eller råd, så kollar jag upp direkt.
mvh
Rickard
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Rent spontant, utan någon större undersökning låter 3500 kg lite i minsta laget för 6 personer. Hade nog satsat på att ta ett "större" körkort med utökad behörighet.
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Vi hyrde en som vi trodde passade oss i en månad! Efter det så visste vi precis vad som var viktigt och oviktigt! Några Ahaa-upplevelser blev det.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Sex personer och kanske året runtbruk blir svårt på 3,5 ton Det finns alkovbilar för 6 bältade men lastvikten blir mycket liten med så många ombord. Ökad behörighet eller i nödfall ett eusläp måste nog till. Skulle nog rekomendera ett 7,5 tons ckort och en större alkovbil typ Brustner 747 eller Hobby sphings. De går att hitta för de pengarna privat.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Jag tror att ni kommer att behöva en större bil än 3500 kg. För att få sex bältade platser behöver ni köpa en bil med dinett/bakåtvänd soffa, och då blir bilen ganska lång och därigenom tung. Ni behöver minst 500 kg lastvikt som någon annan skrev, men gärna mer, beroende på hur stora barnen är. Ni behöver nog också stort lastutrymme, för att få med stort utebord, sex campingstolar, sex cyklar (?), kanske barnvagn?, fotbollar, sparkcyklar, strandleksaker, osv. Skor, stövlar osv till sex pers tar också en hel del plats...

Hur gamla är barnen? Vad vill ni göra med bilen? Som jag ser det har ni tre alternativ:

A. Köpa en liten bil med ok lastvikt. Tex alkovbil med våningssäng bak. Då blir det knöligt med sovplatser och minimalt med packutrymme för stora saker, men lastvikten klarar sig.
B. Ta körkort för större bil och köpa en med gott om plats för alla + packning.
C. Köpa en tillräckligt stor 3,5 tonsbil (med minimal lastvikt). Då kommer ni inte att kunna packa något, eller alltid köra olagligt...

Vad tycker du om de alternativen?

/Jessika
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Om ni är så många som sex, vore det kanske bättre med husvagn. Men jag kan inget om vilka regler som gäller där. Och för övrigt är kanske ordet husvagn att räkna som ett grovt svärord här?

Staffan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Om en tar BE for å trekke husvagn, eller C1 for stor husbil blir omtrent samme kostnad og tid der. Det enda som taler for BE er om en ikke,kan få läkarintyget for C og C1 kjörkort.

Som flere påpeker, det er alkove eller helintegrert med full bedbar dinette som må til for 6 sitteplasser og mulige sengplasser. I slike har en 4 soveplasser lett tilgjengelig og 2 ekstra ved å re opp dinetten.

Med unntak av noen få italienske, spanske og franske så er det alltid snakk om biler over 3500 kg. De få unntak som finnes har i praksis ikke lastvikt om en er 6 personer i bilen.

En meget populær modell for barnefamilier er Burstner 747 som er laget i minst 3 varianter gjennom årene. I Sverige finnes flest av 747-2 og Argos 747, kan ikke si jeg har sett noen av første generasjon med svenske skilt.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Vi har förvisso 6 bältade platser (och 7 sovplatser) men ska man åka behagligt så är det 4 personer som gäller och framförallt om man ska få med sig last. Bädda ner dinetten där jag sitter med en bok och en wirre på kvällen är inget alternativ.


Rimor Katamarano 50 PDF 6 fasta sängar (2x våningssäng + alkov). Verkar trevlig fast det kommer inte att gå att få med sin någon last (max totalvikt enligt datablad 3.5t)


katamarano-50.jpg



Peter :)
 
F

F.d. 22441

Guest
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Efter att ha läst alla kommentarer här så inser jag att C kort är ett måste.
Tack alla !

En fråga till dock =)
Om jag har c kort och en husbil på en totalvikt på 3500, får jag lasta över den då ?
Eller är det totalvikten som styr allt, så det spelar ingen roll vad jag har för körkort ?
Mvh
Rickard
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa husbil.. helt ny på detta.

Hva en får laste styres enbart av totalvikt, men er denne over 3500 kg og kjørkortet er nyere enn 1996 så er det C eller C1 som gjelder.
 
Toppen