@Bestliner, vi har ett barn som förmodligen tittar ut ur magen i december =)
Det är svårt att föreställa sig hur det kommer bli, men jag tänker att det måste finnas vissa möjligheter att vara flexibel och kunna trivas i mindre utrymmen även med barn? Jag har många vänner som har en mindre plåtis, och har rest med barn många år. De har väl mest mindre barn som inte börjat skolan dock. När vi kommer till den tiden kanske jag får ställa undan bilen tills barnen flugit ut. Då kommer det vara en fin billig veteran =)
@Jessika och Anders, Tror du inte att det beror mycket på vad man har för förväntningar på hur det ska vara att bo i husbil? Jag och min flickvän har flera veckor klarat oss med den minsta tillgängliga hyrbil, som vi klämt in tält och all annan campingutrustning i. Det har fungerat mycket bra det med. Det är mest med barnet som jag tänker att det kan vara bekvämt att ha ett fast kök istället för stormkök, inte behöva slå upp tält varje kväll o.s.v. Med den utgångspunkten så kommer ju en california att vara väldigt bekväm =) Vi är ganska enkla människor, och less is more skulle jag säga. Men jag har förstått på vad jag läst här på forumet att det här med husbil är livsstil för många, och det ska vara lite som hemma, fast borta. Jag tänker mer camping, och då helst inte på campingar eller uppställningsplatser, utan stränder, skogar och dylikt.
Hej igen
Mycket roligt att få barn men omställningen blir ofta större än man kan föreställa sig.
Du har säkert rätt i att riktigt små barn inte kräver lika mycket plats och att de ju inte heller har så mycket egna åsikter i olika frågor. Det finns ju också små kärror mm som inte tar så mycket plats. De första åren går det säkert bra med en mindre bil. Blir det dock flera barn och när de sedan blir större ökar dock behoven snabbt. Många barn har ju idag ofta intressen som sport mm och det brukar medföra att utrustning behöver släpas med. Vi skaffade husbil bla. för att det var mycket bekvämt att ha när vi åkte runt mellan olika tävlingar. Att ha en hemmaliknande bas var då en stor fördel. Vi människor är ju också flockdjur vilket gör att ungar gärna vill ta med sig sina vänner vilket ofta är både roligt och givande. Då behöver man dock plats. En lösning kan ju dock vara att släpa en mindre husvagn bakom campingbilen de åren platsbehovet ligger på topp.
Det blir dock inte att köra 120 ned genom tyskland för då blir farbror grön (tyska polisen) inte så glada.
Lycka till både med husbilen och det kommande barnet.