• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil/campingbil

Gröna Bussen

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
7149
Medlemskap
2025
Sv: Köpa husbil/campingbil

jonasnil: Gröna Bussen har 75kW motor. Jag tror (UTAN att vara för pessimistisk igen)att 57kW verkar lite. Fast jag erkänner mina bristande kunskaper i ämnet.

F

F.d. 21911

Guest

Sugmotorn är på 77hk (57KW), det fanns även en tdi med 88hk till de bussarna.
I Tyskland är det inte alls ovanligt med de riktigt klena motorerna tyvärr.
Vi är ju snarast vana vid att det alltid är största motorn i Sverige...

F

F.d. 22961

Guest

Hmm, riktigt dåligt utbud på starkare motorer på mobile.de. De allra flesta har 57 KW med 77 hästkrafter. Utbudet blir betydligt sämre om man ska ha en starkare. Fattade först inte vad sugdiesel innebar, trodde det var en sugig motor helt enkelt, en som inte var bra, men nu efter lite googlande fattar jag. Hittade en bra sammanställning här för vilka motorer t4 tillverkades med. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu, det blir dessutom dyrare med större motor =(

F

F.d. 22961

Guest

Jo, ett par har jag allt hittat =) Om man filtrerar på motorstorlek, diesel osv
så hittar jag dessa: vw1 vw2 vw3 och vw4

De är ganska dyra, men det är antagligen så priserna ligger om man vill ha med fast högtak och TDI-diesel.

Jag har funderat på ifall vi skulle få plats i en lång version, fast med pop-taket. Det hade varit fint att kunna komma in i p-hus, och under bommarna till parkeringarna i Frankrike...

Jag har pratat med en del folk som åker runt i en california med popup-tak med två barn. Då kanske vi skulle klara det med ett barn och en hund, förutsatt att surfbrädorna går att fästa på utsidan på något sätt.

Nu ska vi åka till Indonesien en månad, ska försöka hålla lite koll på mobile.de därifrån med. Sen när jag kommer hem i mitten av sep, ska jag försöka hitta några som jag kan åka ner och kolla på. Så ser planen ut =)

F

F.d. 22215

Guest

Precis hemkommen efter en 350 mil lång resa till Norge (Geiranger, trollstigen mm). Coloradon-97 (2.5 TDI) drar ca 0.86-0.87 med farthållaren satt på 90 km/h. Bästa siffran blev 0.80 l/mil som uppnåddes på mestadels 70 och 80-vägar. Exclusiven med samma motor som jag också haft skulle jag gissa drar en deciliter mindre. Innan Norge var vi på en "inköpsresa" till Flensburg/D och då drog Coloradon 1.04 l/mil i motorvägsfart. Min rekommendation är en T4 Exclusive med 2.5 TDI med tempomat och standheizung med högst 10000 mil på mätaren :)

F

F.d. 22961

Guest

Jag har nu länge haft bra koll på vad som finns på Mobile.de. Exclusiven slopar jag, då jag tycker att toaletten tar för stor plats. Jag tänker en t4 med 2,5 tdi-motor, minst 102 hk.

Det jag funderar mest på nu är om jag ska ha en med pop-uptak eller med fast högtak. Det är ju det här med vägavgifter nere i europa samt bränsleförbrukning... En med pop-uptak är ju under 2 meter hög och går därför som vanlig personbil i frankrike. Hur reglerna är i övriga europa känner jag inte till.
Någon som vet något om hur mycket bränsleförbrukningen påverkas av ett fast högtak?

F

F.d. 53197

Guest

Jag har inte koll på bränsleförbrukningen för de modellerna, men tänk på att ni kanske kör i snitt 10 mil om dagen (om ni ska vara ute ett par månader är ju många dagar stillastående) så mitt val hade varit att prioritera komfort före bränsleförbrukning. Den kostnaden är en av de minsta i campinglivet för de flesta, tror jag. (Men självklart inte oviktig!)

Själva funderar vi på att byta ut vår alkov på 5,99 och god marginal till 3500 kg till en större och tyngre bil, trots att det blir dyrare på vägar och färjor... Komforten i bilen är viktig, tycker jag - husbilen är mer ett hus än en bil! :)

Kul att höra hur det går för er!
/Jessika

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Så länge ni inte har barn fungerar säkert en campingbil och en primitiv livsstil. Med barn blir det ett helt annat liv. De växer snabbt och man måste ta stor hänsyn till dem. De vill kanske inte vara utan kompisar och skall snabbt ha sina saker med sig. De sover kanske inte när det passar er vuxna och vill ha plats att leka och vila. En bra alkovbil är vad de flesta föräldrar landar i om allt skall bli bra för hela familjen Barn och deras behov förändrar mycket men det är det värt och mycket mera.:) Plåtis kan ni alltid köpa när ungarna flyger ut. Det går djäkla fort skall du veta.:)

F

F.d. 22215

Guest

Jag har nu länge haft bra koll på vad som finns på Mobile.de. Exclusiven slopar jag, då jag tycker att toaletten tar för stor plats. Jag tänker en t4 med 2,5 tdi-motor, minst 102 hk.

Det jag funderar mest på nu är om jag ska ha en med pop-uptak eller med fast högtak. Det är ju det här med vägavgifter nere i europa samt bränsleförbrukning... En med pop-uptak är ju under 2 meter hög och går därför som vanlig personbil i frankrike. Hur reglerna är i övriga europa känner jag inte till.
Någon som vet något om hur mycket bränsleförbrukningen påverkas av ett fast högtak?
Har redan svarat angående förbrukningen, läser du inte din egen tråd eller dög inte svaret??

F

F.d. 22215

Guest

Uppmuntrande svar till ytterligare konstruktiv diskussion???
Desamma kan jag väl säga om dig? Vad har du tillfört den här tråden?
Själv har jag haft fem st Californior, precis den biltypen trådskaparen är intresserad av men jag har inte fått någon vidare respons på mina svar och då tröttnade jag och den specifika frågan angående bränsleförbrukningen har jag faktiskt redan försökt svara på. Tycker att man kan vänta sig någon hövlig skriftlig respons när man bemödar sig att svara på trådskaparens frågor men TS verkar inte bry sig sig i detta fallet. Hoppas att han hittar den rätta modellen, själv har jag importerat tre st av dessa fantastiska bilar (tycker jag) i Tyskland och köpt två st i Sverige så någon erfarenhet har jag väl hoppas jag.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22961

Guest

Desamma kan jag väl säga om dig? Vad har du tillfört den här tråden?
Själv har jag haft fem st Californior, precis den biltypen trådskaparen är intresserad av men jag har inte fått någon vidare respons på mina svar och då tröttnade jag och den specifika frågan angående bränsleförbrukningen har jag faktiskt redan försökt svara på. Tycker att man kan vänta sig någon hövlig skriftlig respons när man bemödar sig att svara på trådskaparens frågor men TS verkar inte bry sig sig i detta fallet. Hoppas att han hittar den rätta modellen, själv har jag importerat tre st av dessa fantastiska bilar (tycker jag) i Tyskland och köpt två st i Sverige så någon erfarenhet har jag väl hoppas jag.

Jodå, svaret dög alldeles utmärkt. Och jag är mycket tacksam för de siffror du angett, och också det du bidragit med om motorer. Jag tror kommer nog köra lite fortare än 110-120 på vägen ner i europa, och undrar därför hur stor skillnad på bränsleförbrukning det blir i och med det ökade luftmotståndet. Om jag har förstått det rätt så blir väl skillnaden i förbrukning större ju fortare man kör...

Jag är ledsen om du inte tycker att jag har visat att jag uppskattar dina svar. Jag har försökt svara alla, och tryckt "tacka" på alla som svarat. Sen har jag varit bortrest i djungeln en tid där det inte fanns något internet, och då kunde jag inte riktigt vara med. Men annars har jag försökt beskriva vad jag letar efter, hur jag funderar, och lagt ut länkar till bilar som jag tyckt varit intressanta. Att säga att jag inte bidragit med hövlig skriftlig respons tycker jag kanske är att dra det lite långt.

F

F.d. 22961

Guest

@Bestliner, vi har ett barn som förmodligen tittar ut ur magen i december =)
Det är svårt att föreställa sig hur det kommer bli, men jag tänker att det måste finnas vissa möjligheter att vara flexibel och kunna trivas i mindre utrymmen även med barn? Jag har många vänner som har en mindre plåtis, och har rest med barn många år. De har väl mest mindre barn som inte börjat skolan dock. När vi kommer till den tiden kanske jag får ställa undan bilen tills barnen flugit ut. Då kommer det vara en fin billig veteran =)

@Jessika och Anders, Tror du inte att det beror mycket på vad man har för förväntningar på hur det ska vara att bo i husbil? Jag och min flickvän har flera veckor klarat oss med den minsta tillgängliga hyrbil, som vi klämt in tält och all annan campingutrustning i. Det har fungerat mycket bra det med. Det är mest med barnet som jag tänker att det kan vara bekvämt att ha ett fast kök istället för stormkök, inte behöva slå upp tält varje kväll o.s.v. Med den utgångspunkten så kommer ju en california att vara väldigt bekväm =) Vi är ganska enkla människor, och less is more skulle jag säga. Men jag har förstått på vad jag läst här på forumet att det här med husbil är livsstil för många, och det ska vara lite som hemma, fast borta. Jag tänker mer camping, och då helst inte på campingar eller uppställningsplatser, utan stränder, skogar och dylikt.
Det kan mycket väl vara så att jag är väl optimistisk, och kommer sälja plåtisen när jag inser vad det innebär att ha barn :wideeyed:

F

F.d. 22215

Guest

Kul att fått skriftligt svar. Tycker själv att det är lite "enkelt" att bara trycka på tackknappen, förstår inte riktigt vitsen med det, andra forum som jag är inne på så förekommer det inte utan man brukar skriva ett svar om man får ett relevant sådant. Lycka till med ditt billetande, vill bara säga att en California med aufstelldach är min absoluta favorit :)

F

F.d. 22215

Guest

Jodå, svaret dög alldeles utmärkt. Och jag är mycket tacksam för de siffror du angett, och också det du bidragit med om motorer. Jag tror kommer nog köra lite fortare än 110-120 på vägen ner i europa, och undrar därför hur stor skillnad på bränsleförbrukning det blir i och med det ökade luftmotståndet. Om jag har förstått det rätt så blir väl skillnaden i förbrukning större ju fortare man kör...

Jag är ledsen om du inte tycker att jag har visat att jag uppskattar dina svar. Jag har försökt svara alla, och tryckt "tacka" på alla som svarat. Sen har jag varit bortrest i djungeln en tid där det inte fanns något internet, och då kunde jag inte riktigt vara med. Men annars har jag försökt beskriva vad jag letar efter, hur jag funderar, och lagt ut länkar till bilar som jag tyckt varit intressanta. Att säga att jag inte bidragit med hövlig skriftlig respons tycker jag kanske är att dra det lite långt.

Kul att få ett skriftligt svar. Tycker själv att det är lite "enkelt" att bara trycka på tackknappen, förstår inte riktigt vitsen med det, andra forum som jag är inne på så förekommer det inte utan man brukar skriva ett svar om man får ett relevant sådant. Lycka till med ditt billetande, vill bara slutligen säga att en VW California med aufstelldach är min absoluta favorit :)

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

bigbax, jag har aldrig ens tänkt tanken att du inte skulle ha erfarenhet i ämnet och jag har inte skrivet eftersom jag inte har det. Jag reagerade bara på ditt sätt att skriva sista delen i ditt inlägg "läser du inte din egen tråd eller dög inte svaret??", för mej var det inte speciellt trevligt uttryckt. Jag reagerade alltså inte på några som helst fakta utan hur du skrev en sats. Kanske överreaktion i så fall ber jag om ursäkt, men reagerade jag kanske även andra gjorde det???

Men åter, absolut ingen kritik mot din kunskap och erfarenhet i ämnet!

F

F.d. 22215

Guest

bigbax, jag har aldrig ens tänkt tanken att du inte skulle ha erfarenhet i ämnet och jag har inte skrivet eftersom jag inte har det. Jag reagerade bara på ditt sätt att skriva sista delen i ditt inlägg "läser du inte din egen tråd eller dög inte svaret??", för mej var det inte speciellt trevligt uttryckt. Jag reagerade alltså inte på några som helst fakta utan hur du skrev en sats. Kanske överreaktion i så fall ber jag om ursäkt, men reagerade jag kanske även andra gjorde det???

Men åter, absolut ingen kritik mot din kunskap och erfarenhet i ämnet!
Tanken var nog att det skulle vara inte speciellt trevligt uttryckt med tanke på att TS bara tryckt på tackknappen och inte bemödat sig att skriftligen svara, sån är jag, kanske lite för känslig för att folk inte svarar och slutligen lite för otrevlig. Var kanske fel av mig men TS svarade ju äntligen skriftligen så det gav ju frukt. Tycker vi stryker ett streck över detta och återgår till trådskaparens jakt på en VW California med upplyftbart tak som jag tycker är ett ypperligt val och som jag rest ner i Europa med ett otal gånger med både ett ett och två barn plus hustru. När vi surfade åkte vi dock omkring med en äldre VW buss (T1), det var på 80-talet och innan vi fick barn. Gardasjön var favoriten och man stod gratis längs med sjön, sist vi försökte det blev vi bortkörda av polizia och fick ta in på camping (säkert 15 år sedan). Det var bättre förr :(

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

@Bestliner, vi har ett barn som förmodligen tittar ut ur magen i december =)
Det är svårt att föreställa sig hur det kommer bli, men jag tänker att det måste finnas vissa möjligheter att vara flexibel och kunna trivas i mindre utrymmen även med barn? Jag har många vänner som har en mindre plåtis, och har rest med barn många år. De har väl mest mindre barn som inte börjat skolan dock. När vi kommer till den tiden kanske jag får ställa undan bilen tills barnen flugit ut. Då kommer det vara en fin billig veteran =)

@Jessika och Anders, Tror du inte att det beror mycket på vad man har för förväntningar på hur det ska vara att bo i husbil? Jag och min flickvän har flera veckor klarat oss med den minsta tillgängliga hyrbil, som vi klämt in tält och all annan campingutrustning i. Det har fungerat mycket bra det med. Det är mest med barnet som jag tänker att det kan vara bekvämt att ha ett fast kök istället för stormkök, inte behöva slå upp tält varje kväll o.s.v. Med den utgångspunkten så kommer ju en california att vara väldigt bekväm =) Vi är ganska enkla människor, och less is more skulle jag säga. Men jag har förstått på vad jag läst här på forumet att det här med husbil är livsstil för många, och det ska vara lite som hemma, fast borta. Jag tänker mer camping, och då helst inte på campingar eller uppställningsplatser, utan stränder, skogar och dylikt.

Hej igen
Mycket roligt att få barn men omställningen blir ofta större än man kan föreställa sig.
Du har säkert rätt i att riktigt små barn inte kräver lika mycket plats och att de ju inte heller har så mycket egna åsikter i olika frågor. Det finns ju också små kärror mm som inte tar så mycket plats. De första åren går det säkert bra med en mindre bil. Blir det dock flera barn och när de sedan blir större ökar dock behoven snabbt. Många barn har ju idag ofta intressen som sport mm och det brukar medföra att utrustning behöver släpas med. Vi skaffade husbil bla. för att det var mycket bekvämt att ha när vi åkte runt mellan olika tävlingar. Att ha en hemmaliknande bas var då en stor fördel. Vi människor är ju också flockdjur vilket gör att ungar gärna vill ta med sig sina vänner vilket ofta är både roligt och givande. Då behöver man dock plats. En lösning kan ju dock vara att släpa en mindre husvagn bakom campingbilen de åren platsbehovet ligger på topp.
Det blir dock inte att köra 120 ned genom tyskland för då blir farbror grön (tyska polisen) inte så glada.:) Lycka till både med husbilen och det kommande barnet.:)

F

F.d. 22215

Guest

En åsikt till om det upplyftbara taket: är inte så nice att ha det uppfällt när det blåser och eller regnar mycket - då vill man gärna fälla ner det! Om man köper begagnat så är det viktigt att kolla in skicket på det, är det mycket nedgånget p g a regn, sol och blåst? En annan sak som var problematiskt med taket var när man stannade över på en rastplats vid t ex autobahn så ville man gärna fälla ner det p g a säkerhetskäl, speciellt när man hade småbarn. Ofta sov vi fyra st i bilen med taket nedfällt bara för säkerhetens skull och det var trångt! Kändes mycket bättre säkerhets och komfortmässigt när vi hade dessa bilar med fast högtak.

Toppen