• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa hemma eller i Tyskland?

F

F.d. 2069

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Vi köpte hos handlaren som i själva verket var tillverkaren av husbilen, utställningshallen låg i samma byggnadskomplex som husbilen var tillverkad i.
De var i mitt tycke väldigt proffesionella och seriösa och bytte bara in husbilar som de själva sålt eller leasat ut.
Vi t.o.m förskottsbetalade, och dialogen med dom var alltid rak och korrekt.
Gissa var jag kommer att köpa min nästa husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3375

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Jättemånga bra tips har jag fått här. Vi har mer och mer gått åt hållet att köpa i Tyskland. Vi har haft turen att vi hittat vår husbil Roller Team Granduca. I Sverige får vi betala ca 550 000 för den med långt ifrån allt vi vill ha i tillval och liknande.
Köper vi den i Tyskland betalar vi 450 000 kronor för exakt samma bil. Då får vi också en himla massa extra grejor som vi vill ha och som vi hade fått betala för här i Sverige.
Är då kostnaden (högst) 25000 för att ta in den så tjänar vi fortfarande 75 000 kronor.
Eftersom vi då köper en ny bil och den finns i Sverige så inbillar jag mig att besiktning och liknande bör kunna gå lättare.
Gällande Dusseldorftmässan. Finns där en massa bra erbjudande?
Jag till och med kollade folk som importerar vald husbil. Och då ville de ha 50 000 för att ta in bilen och fixa till alla papper och besiktningar. Det är det väl ändå inte värt.
Fortsätt gärna med tips och råd.
Hedvig
 
F

F.d. 3375

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

En liten sak till. När vi kollat på husbilar och många!!! olika försäljare har vi nog överallt fått veta att en ny husbil tappar minst 100 000 kronor det första året. Denna summa har vi tjänat in redan om vi köper den i Tyskland. Jag har svårt att tänka mig att vi inte får tillbaka 450 000 kronor efter ett år med en så välutrustad bil som vi köper i Tyskland. Även om den är importerad.
Det enda vi vill ha mer än utsedd bil är ac i bodelen och en solcell. Sen är den perfekt.
 
F

F.d. 4193

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

funderar också på att privatimportera; har hittat en -08 med 500 mil på mätaren inreggad i Juli. har läst lite om sk "6-månaders regel" - gäller den fortfarande för att slippa svensk moms?

Från er som är erfarna; vilka är de största fallgroparna man skall undvika (när det gäller en rel ny bil 07 el 08) under 3.5 ton. Har också hör att man måste byta gasolledningar etc...
Tacksam för goda råd,

vilsen nybörjare...
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Johannes:
Det du bör titta på är bland annat takluckornas utformning. Det finns de som varit tvungna att byta ut alla takluckor för att de inte gått igenom MTC's tester. De måste nämligen vara väl ventilerade även när de är stängda. Gasolslangen i gasolkofferten måste du byta ut för att vara anpassad till svenskt klimat.

När det gäller regeln om 6 månader och 600 mil är det mig veterligen inget som förändrats.

Lycka till
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

MTC testar nya bilar som tas in till Sverige. De gör upp ett testprotokoll som sedan ligger till grund för de jämförelsetester som M gör. I MTC´s protokoll står det vilka takluckor som sitter var och för att få godkänd M-test måste takluckorna på din bil vara identiska med ursprungsbilen. Det duger alltså inte att det är en lika dan lucka av annat fabrikat. Om så är fallet måste man skaffa fram ett typgodkännande på den nya luckan som visar att den har en tvångsventilation som är minst lika den ursprungliga luckan.

Det är endast gasolslangen som måste bytas om den inte är stämplad med -30 grader C.
 
F

F.d. 4193

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Micke G:
Vet du hur det funkar med momsen i så fall (om man köper en ny)?
Finns det andra problem med att köpa en helt ny bil?
johannes
 
F

F.d. 4193

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Är det någon som kan ge råd om följande fordon, funderar på privatimport.

Knauss 600 MKG vs Burstner 576
Den senare är ca 100 000 SEK dyrare vid hemtagning
mvh johannes
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Hej Johannes, du kan vara helt lugn ifall du köper –08 husbil, den kommer att gå igenom utan problem, möjligtvis kan du få byta ut gasolslangen mot en försumbar kostnad.
Notera om gasslangen är orange-blank och plastaktig, då är den inte godkänd, påtala detta för handlaren så fixar han en godkänd slang som tål –30 grader.

Att någon fått byta ut samtliga takluckor på sin importerade husbil för att det saknas ventilation är nog en skröna.
Just ventilationen genom takfönster löser man genom att korta ner tätningslisten så att den inte ligger an runt hela fönstret, därav blir det en springa och takfönstret blir ventilerat.
Denna enkla lösning använder sig bl.a Dethleffs och Hobby än idag på sina nya husbilar.

Mvh Torbjörn
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Må vara att det är en skröna beträffande takventilation men att det skulle vara så enkelt som att man tar bort en bit av en tätningslist tror jag inte. Vi köpte 1988 en ny bil som, när den väl levererades, hade en annan takventil än den typbesiktigade bilen. Vi fick använda bilen under en begränsad period på dispens tills generalagenten kunde presentera ett typgodkännandeintyg på den nya takventilen och därvid visa att den hade samma tvångsventilation som den gamla.

Det är ju några år sedan och det är möjligt att reglerna har ändrats idag och att det räcker att riva bort lite tätningslister numera, men jag är peronligen skeptisk till det.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

jag hade möjlighet att närvara vid besiktningsmannens genomgång av min bil för ganska exakt ett år sedan och då handlade det om just vad Tobbe skriver, kontroll av att tätningslisten var borttagen i tillräcklig omfattning på några av takluckorna

på någon av mina tidigare bilar har det behövts kompletteras med en Elektrolux takventil men inte i detta fallet på en Carthago Chic T47

jag skulle inte tro att tillverkarna, Seitz, Fiamma med flera, har specialmodeller av sina tackluckor till bilar som ska levereras till en så liten marknad som Sverige, man har nog sett till att typgodkännandet klaras av med befintliga standardluckor som kan modiferas med en så enkel metod som att riva en del av tätningslisten för att tillfredsställa de svenska särbestämmelerna på ventilation
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Att bara ta bort en bit av listen, beror nog mer på den enskilde besiktningsmannens goda vilja.
Tittar man på de stora tillverkarna av takluckor, så har de oftast en variant med tvångsluftning (t.ex. för Sverige) och en variant som är helt tät när den är stängd.

Jag har både råkat ut för att byta taklucka och även vid ett annat tillfälle fått installera en Elektrolux ventil.
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Fick sätta dit 2 E-lux ventiler för att klara ventilationskontrollen på vår Rimor -05. Har kompisar som fått montera ventiler i både Dethleffs -07 o Burstner -01 så bes männen som godkänt listborttagning måste som sagt var varit på väldigt gott humör.
 
Toppen