• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa hemma eller i Tyskland?

F

F.d. 3375

Guest
Vi är ett par som vill lägga runt 500 000 kronor på en ny (bättre begagnad) husbil. Vi är helt nya husbilsägare med allt vad det innebär.
Vi vet rätt bra vad vi är ute efter (just verkar Roller Teams Granduca vara ett bra köp).

I alla fall är det fortfarande så att man "tjänar" mycket på att köpa bilen i Tyskland?
Vi vet att vi måste lägga till 5 procent om bilen är ny och vi förstår att vi måste räkna med 15000 för att importera bilen.

Men är det värt besväret att köpa bilen i Tyskland? Med alla nya registreringar och sånt?
Om det händer något med bilen kan man få den lagad i Sverige trots att man importerat bilen?
Och hur är det med garantier, gäller de i Sverige?
Har importerade bilar sämre andrahandsvärde?
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Vi har kjøpt flere biler i Bremen, Tyskland, hos Caravan Brandl. www.caravan-brandl.de
Topp service, og hjelp til det meste.
Skal importere en Knaus til Sverige i september, og har nå fått rede på det meste av hva vi må igjennom for å få den registrert her. Det er ikke så svårt som mange skal ha de til.

For vår del er det absolutt verdt å gjøre dette selv, og vi reiser en del i Europa, så vi passer på å utføre service., utbedringer etc når vi er i Tyskland. I garantikortene for de biler vi har hatt står det at det er 2 års garanti som gjelder Europa, så det skal ikke være noe problem hos svenske forhandlere. Men vi har ikke forsøkt dette selv.

Vi har derimot forsøkt de norske, som siden Norge er utenfor EU hevder å ikke være bundet av de samme avtaler, men hver gang har de norske forhandlere måttet gi seg, og utføre garantireparasjoner etter at vi har kontaktet de tyske leverandører direkte.

Så tro ikke på det om en forhandler sier at garantien ikke gjelder, ta i så fall kontakt med den enkelte leverandør direkte. I vår tilfelle var det kombi varmeren fra Truma som stoppet i en helt ny Mc Louis for et par år siden. Da vi tok kontakt med Truma i Tyskland, ordnet de med alt i forhold til den norske forhandleren.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Vi har också erfarenheten att Europa-garantin fungerar alldeles utmärkt. Nu har vi visserligen inte behövt att kontakta Östgöta Camping (Bürstner) direkt men vi har utnyttjat garantin både för kylskåp, toalett och hos Fiat.

Nu i sommar gick vattenpumpen sönder i Italien, via Fiat-assistans fick vi hotell i fem nätter, två hyrbilar (fanns ingen tillräckligt stor ledig, därför två mindre) och naturligtvis en ny vattenpump utan att vi behövde lägga ut en enda krona.

Visst lönar det sig fortfarande att importera själv men man ska vara beredd på att det är lite jobb innan den är inne i den svenska byråkratin.

//Kicki
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Hej!
Det lönar sig att köpa husbil i tyskland och grantier gäller i hela europa,har importerat 7 husbilar alla köpt av samma handlare.tog hem en Ci Riviera 2007 med 3.0l motorn som är en syster bil till roller-teams granduca.Jag är helnöjd med den den.Om ni hör av er så kan jag berätta mer.
mvh poolsson
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Jag tror att man kan tjäna lite pengar på att importera själv. Hur mycket vet man väl inte innan man sålt det man köpt i utlandet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Jag misstänker att detta med garantier är väldigt beroende på åldern på bilen. Är bilen så pass ny att det finns nybilsgaranti kvar så skall den följa med till Sverige vid import. Är det däremot en äldre bil så är det bilhandlarens egna eventuella garanti och den lär knappas gå att föra över hit.

Beträffande eventuell förtjänst så är jag tveksam till import. Vi importerade vår förra bil men det var helt omöjligt att sälja den här. Det blev inbyte till slut till ett pris som inte var i paritet till försäljningspriset på en identisk svensksåld bil.
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Hej läste din insändare gällande import. Vore tacksam om du vill ta kontakt med mig för vi står i begrepp att ta hem en bil innom 14 dagar.
mvh Sven Lagergren 0521-31515 eller brev@masarunt.se
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Hej Michael hur stor skillnad blev de prismässigt ,intressant då jag gjorde samma som du fast lite senare å något nyare bil har kollat med nga handlare
och tror att jag fick ganska bra vid nyköp men de e ju mellan priset som är
intressant .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Den bil vi importerade fanns i ett identiskt exemplar hos Bent i Örkelljunga. Vi tittade på den och gav ett bud som de inte ville acceptera. Det skilde bara 5 000:- mellan vårt bud och deras lägsta pris men vi hade redan sett ut bilen i Tyskland och ville inte gå dem till mötes. Efter att ha betalt registreringsbesikning, gasolprovning och byte av gasolslang samt färjebiljetten så skillde det 45 000:-. Men jag har en känlsa av att den förtjänsten åts upp när vi bytte in bilen. Vi hade ett garanterat inbytespris hus vår handlare och försökte sälja vår bil under våren till ett pris som låg ~100 000:- under den bil vi tidigare tittat på hos Bengt i Ö. och som åter var till salu hos dem. Det gick inte utan vi fick byta in den till ytterligare 15 000:- lägre pris (vilket var vårt garanterade inbytespris). Det verkar vara omöjligt att sälja privat, kanske just att den var imorterad låg oss i fatet.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Jag har sålt massor med Tysk importerade motorcyklar, allt hänger på hur man lägger upp försäljningen.
Om köparen frågar om den är importerad svara: "Är inte alla det utom Nordic ? Skämt å sido, jo den kommer från Tyskland så all service är ordentligt skött"
Framhäv det positiva, jag har alltid gjort minst 25% vinst på dom hojar jag tagit hem efter att ha kört dom ett eller ett par år. Mitt pris har i regel varit högre än genomsnittet just av den anledningen att det varit fina och välskötta exemplar.

Sätter man ut "importhoj/importhusbil" så får man skylla sig själv.
Alla hojar för utom Highland är f.ö importerade, samma sak med husbilar, alla utom Nordic.

Ursäkta om jag orerar men men jag blir så trött av att "importerade" fordon skulle ha sämre andrahandsvärde än svensksålda.

Allt hänger på säljaren.

Peter (jobbar som säljare) :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Ja, alla är ju inte säljare men såpass begriper jag att jag inte sätter ut "Importhusbil" i rubriken (eller över huvud taget i annonsen). Dock är det lätt att läsa sig till detta hos bilregistret. Till saken hör att det kan underlätta att tala för sin vara om man har någon att tala med, men är telefonen tyst och mailboxen tom så är det inte så mycket mer att göra. Kanske det är lättare att sälja motorcyklar än husbilar, vad vet jag?
 
F

F.d. 24449

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Hej!
Vi är ett par som har hittat en husbil som vi tycker verka bra ( Rapido 9096 3Lit fiat alt. merceders) vi har tagit in motorcycklar när vi var yngre från tyskland, så vi vet lite vad det handlar om , är det typ samma sak att ta in en husbil? Tror du att det skulle vara någon ide att jobba sig med att ta in en sådan model eller gäller det generellt att man tjänar att importera en husbil? Tack så mycket för alla tips och åsikter.

M.v.H Klas & Linda
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Så småningom fattar svensken att vi inte är världsbest på att utrusta och serva bilar och då får svnska återförsäljare dra ner på sina skyhöga vinster. Att det skall vara servat på märkesverkstad i sverige ger jag inte ett ruttet lingon för. Har själv råkat ut för rena bedrägerierna när det gäller service av märkesverkstäder.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Hej nu blev jag nyfiken,bedrägerier?! inga namn.
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Köpte en Cheva S 10 Ca 6000 mil.Vid besiktning vid ca 7000 mil var båda nedre spindellederna glappa. Det finns smörjkoppar på alla leder på bilen. Servad på märkesverkstad. Orsaken till glappet upptäckte jag när jag själv skulle smörja bilen, då gick det ej att få på någon smörjsprutsnippel på nämnda leder utan att byta nipplar med annan vinkel. Svärfar hade för ett antal år sedan en Amason, som han betalade byte av brom sbackar på bakhjulen. Efter ca 20 mil tyckte svärfar attdet inte std rätt till med bromsarna. Min son rev då bakbromsarna och konstaterade att inga backar var bytta. Arbetet utfört på märkesverkstad.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

hej ,prinsolja. Jag tog hem en rapido 9087df-07 i höstas ,mkt. pengar att spara. 9096 ligger på mobile.de för ca 650000 ngt begagnad alltså -08
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

För mig är det i det närmaste självklart att en "importerad" bil ska ha ett lägre pris. T.ex. en Volvo V70 som är tillverkad för den svenska marknaden är inte likadan som en Volvo V70 tillverkad för den tyska marknaden, det skiljer under skalet.

Det bör således skilja även på "bildelen" till en husbil (det nämns i andra trådar) beroende på om just det exemplaret är tillverkat för den svenska eller tyska marknaden. Dessutom finns det skillnader i "husdelen" hos vissa tillverkare. Sedan är det upp till var och en och värdera skillnaderna.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Som första-gångs-köpare utan inbyte så är du i ett guldläge.
Mitt förslag är att du åker ner till Dusseldorf-mässan nu i höst. På mässan kan du göra en riktigt bra affär. Vi gjorde detta för två år sen, mkt trevligt resa.
Vi köpte en ny fullutrustad Dethlefs Esprit RT 6614 byggd på Renault Master.
Husbilen var unik då den bl.a hade 2 st enkelsängar med längd 205 cm och hel-skinns-inredning,( gillar hundägare ) vi betalade för 423.000:- med tysk moms. I Sverige begärde man en bra bit över 700.000:- för en motsvarande naken husbil, då ingår inte ens markis och mattor i priset.

Det stora problemet när man köper sin första husbil är att man inte riktigt vet hur en husbil skall vara beskaffad. Man tittar ofta på fel saker, lägger ner tid kraft på utseende-mässiga ting som färg på bilen etc och inte på praktiska saker.
Men man lär sig fort var det haltar någonstans när man levt i sin husbil ett tag.
Att vi sålde vår så snabbt igen berodde bl.a på att köket var placerat bakom passagerarstolen Vi kunde inte sitta 4 personer bekvämt vid sittgruppen och prata eller spela kort. Den hade heller ingen sluten separat dörr till duschen utan en variant av svängbart handfat vilket gjorde att det alltid var blött och fuktigt i toalettutrymmet.
- Som sagt det är mycket och lite till att tänka vid ett husbilsköp. Det gäller att inte göra för stora grodor första gången med 500.000:-
För att varna dig lite inför husbilsköpet. ( med risk att trampa några på tårna i klubben.)
Köp ingen 8,5 meters halvintegrerad husbil med tvärsäng och alkov byggd på boggiehjul, då har du gift dig med den, såvida den inte passar dina förhållanden, förstås.
Ett tips till, se till att husbilen blir tyskregistrerad, annars får du extra mycket inregistreringsarbete vid hemkomsten och se till att modellen finns i Sverige. ( ännu mer jobb. )

PS. Föregåendes inläggares ( Sign. David ) påstående är förvirrande felaktigt. Alla husbilsbyggare och personbilstillverkare har krav på sig att homologisera sina produkter som säljas inom EU. Man tillverkar alltså inte en V70 eller husbil för speciellt för den tyska eller svenska marknaden längre. Endast tillvals-utrustningen skiljer bilen/husbilen åt nuförtiden.
Snarare är det tvärtom att de svenska husbilsfirmorna inte erbjuder samtliga tillval i Sverige som husbilstillverkaren har tagit fram. Tyskarna är mer krävande och vill ha mer utrustning i sina husbilar än vad vi i Sverige är vana vid. Därav är de importerade husbilarna ofta mer påkostade än de svensksålda. Ett exempel är helautomatiska parabolantenner, vilket är vanligt på tyska husbilar men ovanligt på svensk-sålda.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Köpa hemma eller i Tyskland?

Jag är inne på vår andra husbil - bägge importerade från Tyskland. Vår första bil hade vi i två år och sålde den för 10% mer än vi köpt den för.
Visst är det en del fix med papper och sånt, men numera slipper ni bekymren med helbilsgodkända bilar så det är mycket lättare. De tyska handlarna (ledsen om jag trampar någon på tårna) är enligt min mening bra mycket seriösare än de svenska. Jag åker ner till Düsseldorf-mässan (helgen innan Elmia) för att se om jag inte kan hitta någon seriös handlare och köpa en ny bil till oss.
 
Toppen