• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa första husbilen, hjälp!

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det låter ju kanon! Hur justerar man luftvärmen menar du, är det o rikta själva utblåsen eller?
Vad har ni haft för modell på husbil?

Vi har en helintegrerad bil från 1996! :) 6,65m lång. Injusteringen av värmen betyder att man med hjälp av de olika luftspällen i utblåsen dirigerar värmen dit där man vill ha den, men aldrig stänger något av dom för då blir värmen betydligt mindre effektiv. Eventuellt kan man behöva montera en extra fläkt någonstans i systemet för att få mera värme till något ställe, t.ex. till alkoven, men det är ju ganska enkelt. Man kan eventuellt också komplettera med något ytterligare utblås, det är enkelt med luftvärmesystemet. Sådant märker man ganska snart när man har varit ute i lite kallare väder ett par gånger.
 
F

F.d. 54875

Guest
Vi har en helintegrerad bil från 1996! :) 6,65m lång. Injusteringen av värmen betyder att man med hjälp av de olika luftspällen i utblåsen dirigerar värmen dit där man vill ha den, men aldrig stänger något av dom för då blir värmen betydligt mindre effektiv. Eventuellt kan man behöva montera en extra fläkt någonstans i systemet för att få mera värme till något ställe, t.ex. till alkoven, men det är ju ganska enkelt. Man kan eventuellt också komplettera med något ytterligare utblås, det är enkelt med luftvärmesystemet. Sådant märker man ganska snart när man har varit ute i lite kallare väder ett par gånger.

Stort tack för dina inlägg! Jo dubbla gasol o batterier är vi med på. Precis fått svärmor o svärfar o installera dubbla batterier i sin :)
Då tror ja vi ska kolla mer på luftburna då det är ett betydligt större utbud
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skulle nästa säga ett du har inte mycket val om du vill hålla dej under 3500Kg. En alkovbil som den du länkade är nog ett av de bästa alternativen, lätt p.g.a. den lilla längden, och alla har sina sovplatser utan ombyggnader! :)
 
F

F.d. 54875

Guest
Jag skulle nästa säga ett du har inte mycket val om du vill hålla dej under 3500Kg. En alkovbil som den du länkade är nog ett av de bästa alternativen, lätt p.g.a. den lilla längden, och alla har sina sovplatser utan ombyggnader! :)

Jo precis så ser du ju ut när man scannar blocket. Men alla tidigare i tråden som skriver att folk bytt till vattenburen värme det måste väl nästan va husbilar över 3,5 eller? För det finns ju knappt några på blocket förutom typ -06 o bakåt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom vattenburen värme väger i storleksordningen 50Kg extra och dubbelgolv 100Kg och uppåt ungefär, får du väldigt liten lastvikt kvar om du skall hålla dej under3500Kg. Glöm också bilar med 3-litersmotorn, det är ungefär 50Kg extra. Du behöver en bil som väger ungefär 2800-absolut max 2900Kg i körfärdigt skick.
Bytet till vattenburen värme har nog inte alltid helt rationella grunder, jag har intrycket att ibland har de som propagerar för det inte alltid så mycket erfarenhet av riktig vintercamping, kanske lite mera av "nice to have" när man ändå investerar i en ny bil och ändå kommer långt över 3500Kg. Gäller givetvis inte alla! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54875

Guest
Hej på er!
Nu är köpet klart! Det blev en Kabe Travel master från-04 med sovalkov. Känns faktiskt jättebra, den var i superfint skick o hade mycket utrustning/funktioner vi gillade.
Tack alla i tråden för hjälp o tankar :)
Hade gott!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Grattis!
Vi hade tidigare en Kabe Travelmaster AL från 2004 och den visade sig (med all extrautrustning) väga nästan 3700kg med två personer utan packning...
I övrigt en bra bil som vi var nöjda med!
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Är detta en vikt som är vägd eller har den hämtats från bilens dokumentation i sådant fall kan en kontrollvägning vara bra för säkerhets skull extra utrustning packning osv kanske ska adderas på vikten 3150kg.
 
F

F.d. 54875

Guest
Det va så svårt i vårat fall vi begränsa oss rätt bra på utbudet då vi ville ha under 3.5 ton (så vi kan åka överallt i Europa Norge osv utan begränsningar) . Vattenburen värme då det lär bli vinteråkning en hel del, sovalkov eller helintegrerad då vi har två barn så man alltid har två bäddade sängar. Medveten om att lastvikten inte blir den bästa men o andra sidan stämde allt annat bra överens med va vi ville ha plus att bilen va i jättefint skick för sin ålder :)
 
F

F.d. 940

Guest
Det va så svårt i vårat fall vi begränsa oss rätt bra på utbudet då vi ville ha under 3.5 ton (så vi kan åka överallt i Europa Norge osv utan begränsningar) . Vattenburen värme då det lär bli vinteråkning en hel del, sovalkov eller helintegrerad då vi har två barn så man alltid har två bäddade sängar. Medveten om att lastvikten inte blir den bästa men o andra sidan stämde allt annat bra överens med va vi ville ha plus att bilen va i jättefint skick för sin ålder :)

Hur har du tänkt att lösa detta med vikten 350kg på två vuxna och två barn 100l vatten + packning.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Misströsta inte Joakim.
Har själv en likvärdig med "usel lastvikt" på ett Fiat "Lightchassie" 3,5

Visst innebär det begränsningar, man får helt enkelt prioritera det man släpar med sig.
Har 120 lit bränsletank, fyller jag runt hälften så har jag genast sparat 60 kg.
Bytte tungt bodelsbatteri mot LFP och sparade 20 kg. Alu-fälgar gjorde bilen 10 kg lättare
och plånboken likaså..:(

Vattentanken behöver inte alltid vara full med 140 lit och
gråvattnet tömmer man bara lite oftare.

Funderar på att ev montera av markisen, för den hänger bara med...
Där finns det kanske 50 kg till att hämta, om jag skulle vilja.

Väger ibland då jag passerar någon öppen vägstation och har bra koll på totalvikten.
Fick t.o.m godkänt på någon hemresa från Tyskland...;)

Hoppas, att du får njuta av din nyinköpta bil och Kabe är ju inte "tvi skit" heller.
 
F

F.d. 54875

Guest
Nej men lite så är det ju Tordan! När vi hade så litet urval på bilar vi kunde välja så får lastvikten bli det ja helt enkelt får skippa :)
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Hur har du tänkt att lösa detta med vikten 350kg på två vuxna och två barn 100l vatten + packning.
Hur har du tänkt att lösa detta med vikten 350kg på två vuxna och två barn 100l vatten + packning.

Förare på 75kg, 90% bränsletank, full vattentank och en full gasolflaska ingår i vikten. Vi hade 345kg vägd lastvikt i vår förra Plåtis. Fungerade med två vuxna och två barn. Gäller bara att tänka sig för.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är mycket tveksamt om man kan säga det generellt på så pass gamla bilar. De där reglerna är ett senare påfund. jag skulle aldrig köpa en äldre bil utan att väga den först med ordentlig koll på vad som finns ombord vid vägningstillfället. Gamla katalogsiffror är mycket opålitliga, sedan tillkommer alla eftermonterade prylar som man kanske inte tänker på som nybörjare. Överlastböterna är höga i Sverige och andra länder.
 
Senast ändrad:
Toppen