• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Euro

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Euro

Är det inte lättast att ta med platta eller smart telefon och föra över pengar med sin bankapp direkt hos säljaren och utnyttja hans WiFi?
Eller finns det restriktioner beträffande större belopp?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Euro

Är det inte lättast att ta med platta eller smart telefon och föra över pengar med sin bankapp direkt hos säljaren och utnyttja hans WiFi?
Eller finns det restriktioner beträffande större belopp?

Det tar då några dagar innan säljaren ser det på sitt konto om man gör så här.

Det finns också restriktioner på beloppet, lite olika beroende på vilken svensk bank man har.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Euro

Det tar då några dagar innan säljaren ser det på sitt konto om man gör så här.

Om han får ett kvitto direkt vid överföringen kanske han blir nöjd?

Det finns även andra betalningsmöjligheter som tex iZettle och WyWallet och fler kommer. Bankerna arbetar på en gemensam betalningsapp som kommer att släppas inom kort, detta för att inte komma på efterkälken.

https://www.izettle.com/

WyWallet
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Euro

Nej Anders, inte ens om han får ett kvitto....

Jag vet inte varför, men Tyskland verkar ligga efter när det gäller bankernas system, jämfört med Sverige.
T.ex. gör jag ett uttag i en bankomat i Tyskland från mitt tyska konto, tar det oftast två dagar innan jag ser det på nätet. I Sverige syns det direkt.

En gång skulle jag på plats föra över pengar från mitt tyska konto till bilfirmans konto i samma bank, det tog en timme innan de kunde se pengarna, även det är sekundsnabbt i Sverige.

En annan gång var jag inne på den tyska banken och skulle betala en bil och säljaren var med. Jag ville då överföra pengar til hans konto som var i en annan bank.
Det gick han inte med på, för att han sa att jag inom 24 timmar kunde stoppa överföringen....
Hans arbetskollega på MB fabriken hade råkat ut för att en fransman köpt bilen, gjort en överföring och sedan snabbt kört över till Frankrike och där stoppat överföringen.
Så jag fick göra ett kontantuttag och ge honom pengarna i handen.

Så tyska banker är lite annorlunda och inte så smidiga som våra svenska banker, även om vi klagar mycket på dem.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Köpa Euro

Jag tänkte köpa Euro nu när den är förhållandevis billig. Offerten på husbilen jag fått från Tyskland gäller till årsskiftet. Så jag har ingen brådska att beställa.
Tycker att det känns tryggare att pengarna finns på ett konto under alla dessa månader

Om du bara vill köpa Euro för att gardera dig mot valutafluktrationer kanske en depå hos Nordnet Bank skulle kunna passa. Du köper Euro till låg kostnad och du kan skaffa ett betalkort som är kopplat till depån, men basvalutan för kortet är svenska kronor. Om du har ett eget konto i tysk bank kan du föra över Euro från ditt Euro-saldo dit, men du kan bara föra över pengar till konton som är i ditt eget namn.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Är det inte lättast att ta med platta eller smart telefon och föra över pengar med sin bankapp direkt hos säljaren och utnyttja hans WiFi?
Eller finns det restriktioner beträffande större belopp?

Skulle vara smidigt , men bedragare kan sitta någon annanstans och återkalla transaktionen. Säljaren vill nog se pengarna på sitt konto.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Euro

Skulle vara smidigt , men bedragare kan sitta någon annanstans och återkalla transaktionen. Säljaren vill nog se pengarna på sitt konto.

Jag försökte att återkalla en transaktion som blev fel men det blev kalla handen från bankens sida. Jag fick göra upp med mottagaren i efterskott. Jag tror att bankernas rutiner är säkra i detta avseende men det vet ju inte mottagaren.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Av ren princip men även pga vetskapen att bedrägerierna idag kan vara mycket avancerade så skulle jag själv som säljare aldrig släppa iväg ett fordon utan att se pengarna på kontot.

En datorkunnig bedragare skulle kunna ordna en fejkad banksida som han använder för att vissa säljaren att han utför en transaktion på. Men som i själva verket bara är en bluff sida men identiskt men den riktiga bankens sida.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Euro

Reglene for banker er forskjellige fra land til land - selv inne EU! I noen land er det mulig å stoppe en overføring på samme måte som en kan stoppe en kreditkortbelastning om en er rask nok.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa Euro

Valutaaffärer kräver en välputsad kristallkula!
Jag öppnade ett valutakonto i Swedbank tidigt i våras när euron äntligen kröp under 9 SEK och växlade till mig drygt 100.000 € som gardering inför årets planerade husbilsköp. En praktfull förlustaffär hitintills. Omkring 70.000 SEK för att få sova lugnt på natten under ett halvår!
aake
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Nu har jag ett valutakonto hos Nordea, fast det heter valutaficka hos dom :rolleyes: (och nämns inte på hemsidan).
Har man bara ett kapitalkonto (kan öppnas via webtjänsten) så går man in till kontoret och säger "Jag vill ha en valutaficka till mitt kapitalkonto - i Euro", några knapptryck och du har ett till kapitalkonto (samma kontonummer fast i Euro).

Peter :)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Jag öppnade ett i Swedbank, normalt endast för företag. Blev ombedd att avsluta kontot när jag inte hade behov av det längre p.g.a. att banken tydligen hade en förhållandevis hög driftkostnad för kontot.
Nu återstår bara att ta beslut på när man ska sätta in pengar på kontot.
Valutakursen för kontot är idag 8.2874 kr, kan den bli lägre?????????????.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Köpa Euro

Jag öppnade ett i Swedbank, normalt endast för företag. Blev ombedd att avsluta kontot när jag inte hade behov av det längre p.g.a. att banken tydligen hade en förhållandevis hög driftkostnad för kontot.
Nu återstår bara att ta beslut på när man ska sätta in pengar på kontot.
Valutakursen för kontot är idag 8.2874 kr, kan den bli lägre?????????????.

Varför inte dela upp valutaköpen och köpa vid olika tidpunkter för att reducera risken om du gissar fel. Det är i praktiken omöjligt att pricka toppar och bottnar. Med facit i hand är det mycket lättare :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Köpa Euro

Hittade detta i Dagens Industri.

Deutsche Bank: Kronan är inte övervärderad

Den svenska kronan har stärkts markant den senaste tiden, men den är trots det knappast övervärderad.

1 augusti 2012 kl 15:37, uppdaterad: 1 augusti 2012 kl 16:20
”Det finns inga övertygande fundamentala argument som skulle tyda på att kronan är övervärderad på denna sida om 8:00 mot euron”.

Det skriver Alan Ruskin, valutastrateg på Deutsche Bank, i ett kundbrev daterat den 1 augusti.

Deutsche Bank har länge betraktat den svenska kronan som undervärderad och deras målkurs för euro/sek på medellång sikt har varit 8:00.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Glöm mitt tidigare inlägg det blev helfel, man var tvungen att växla tillbaka till SEK innan överföring (tillbaka till EUR igen).

Nu fungerar allt :) Checkkonto är det du ska fråga efter, då kan du överföra direkt i EUR till utlandet. Tack Ingegerd, NORDEA Borlänge !

Peter :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Valuta inte lätt , 25 juli euron nästa nere i 8 kr nu uppe i 8.43. Lika omotiverad stärkt krona då som den försvagade nu.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Euro

Köpte kronor i dag 4100 kr för ca 500 € det var dåligt blir en dyr Elmia resa i år, men förhoppningsvis så får vi trevligt sällskap på Raggis så det kompiserar kurs förlusten
Ha de paffw
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Jag använder den appen som Knarrevik rekommenderade och den ändra kursen flera ggr per dag.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Köpa Euro

Jag öppnade ett i Swedbank, normalt endast för företag. Blev ombedd att avsluta kontot när jag inte hade behov av det längre p.g.a. att banken tydligen hade en förhållandevis hög driftkostnad för kontot.
Nu återstår bara att ta beslut på när man ska sätta in pengar på kontot.
Valutakursen för kontot är idag 8.2874 kr, kan den bli lägre?????????????.
De flesta analytiker tror att kronan kommer försvagas och troligtvis redan imorgon då de flesta tror att riksbanken sänker räntan vilket med en gång kommer innebära att kronan försvagas.
Kommer troligtvis dröja innan den är nere under 8.30 igen, om det någonsin kommer inträffa...
 
Toppen