Niclas Sundström
HBK Medlem
Från ASFINAG. Oklart när det träder i kraft.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det stämmer nästan. Är den klassad som PB 2 så gäller skyltad hastighet i sverige. Så tex 120 km/h funkar bra på motorväg.För dig med en husbil med maxvikt 3,5 ton gäller 100 km/h på landsväg och “fri fart” (130 km/h är högsta rekommenderade hastighet) på motorvägar, om inte annat anges. För dig med en husbil på över 3,5 ton gäller 80 km/h på landsväg och 100 km/h på motorväg.
Varför redogör du för reglerna i Tyskland utan att ange att det gäller just Tyskland?Detta exempel gäller Tyskland.
Varför redogör du för reglerna i Tyskland utan att ange att det gäller just Tyskland?
Och varför redogör du inte för regler i andra länder – då givetvis med information om i vilket land respektive respektive regler gäller?
Ofullständiga inlägg som ditt, skapar bara förvirring!
Förlåt, glömde skriva att det gällde Tyskland!
Vad fick du då för slags problem om miljöklassen framgick av reg bevisetDet var precis vad vi hade!
Om man som vi hade en vanlig Gobox (ej +) så ska man efter hemkomst skicka in en kopia på regbeviset tillsammans med kvittot. Ett helt igenom urkorkat system. Denna informationen fick vi inte alls vid betalningen. Det framgår bara med väldigt liten text på kvittot som man får. Till saken hör att vi vid köpet och betalningen visade upp registreringsbeviset och betalade fullt för vår körning i landet. Detta är en fälla som väldigt många husbilsägare med fordon över 3,5 t lätt hamnar i. Fakturan kom till oss 11 månader efter inresan till Österrike! Som sagt, googla lite här och på andra forum så ser du snart vilket bedrägligt system dom har i Österrike. Gobox+ är bättre men det går tydligen inte att få nya boxar. Vilket system dom ska ha i framtiden vet jag inte riktigt, för oss är det ändå en ickefråga. Vi kommer inte att åka dit igen ändå.Vad fick du då för slags problem om miljöklassen framgick av reg beviset
Har aldrig haft några liknande problem går ju även att undvika motorvägarOm man som vi hade en vanlig Gobox (ej +) så ska man efter hemkomst skicka in en kopia på regbeviset tillsammans med kvittot. Ett helt igenom urkorkat system. Denna informationen fick vi inte alls vid betalningen. Det framgår bara med väldigt liten text på kvittot som man får. Till saken hör att vi vid köpet och betalningen visade upp registreringsbeviset och betalade fullt för vår körning i landet. Detta är en fälla som väldigt många husbilsägare med fordon över 3,5 t lätt hamnar i. Fakturan kom till oss 11 månader efter inresan till Österrike! Som sagt, googla lite här och på andra forum så ser du snart vilket bedrägligt system dom har i Österrike. Gobox+ är bättre men det går tydligen inte att få nya boxar. Vilket system dom ska ha i framtiden vet jag inte riktigt, för oss är det ändå en ickefråga. Vi kommer inte att åka dit igen ändå
Om man som vi hade en vanlig Gobox (ej +) så ska man efter hemkomst skicka in en kopia på regbeviset tillsammans med kvittot. Ett helt igenom urkorkat system. Denna informationen fick vi inte alls vid betalningen. Det framgår bara med väldigt liten text på kvittot som man får. Till saken hör att vi vid köpet och betalningen visade upp registreringsbeviset och betalade fullt för vår körning i landet. Detta är en fälla som väldigt många husbilsägare med fordon över 3,5 t lätt hamnar i. Fakturan kom till oss 11 månader efter inresan till Österrike! Som sagt, googla lite här och på andra forum så ser du snart vilket bedrägligt system dom har i Österrike. Gobox+ är bättre men det går tydligen inte att få nya boxar. Vilket system dom ska ha i framtiden vet jag inte riktigt, för oss är det ändå en ickefråga. Vi kommer inte att åka dit igen ändå.
Det var ju bra, för er alltså!Har aldrig haft några liknande problem går ju även att undvika motorvägar
Eftersom jag skall åka till Österrike ställde jag frågan till Asfinag den Österrikiska vägmyndigheten, när/om man avser att sluta acceptera EasyGo+ som du skriver,och fick detta svar.Från ASFINAG. Oklart när det träder i kraft.
Såvida du redan har en box…Eftersom jag skall åka till Österrike ställde jag frågan till Asfinag den Österrikiska vägmyndigheten, när/om man avser att sluta acceptera EasyGo+ som du skriver,och fick detta svar.
thank you for your inquiry.
The EasyGo+ OBU can currently be authorised for toll payment in Austria by ‘BroBizz+’, as long as the EasyGo+ service is used on this OBU and is activated by the toll service provider BroBizz A/S
Best regards
Patrizia Cappello
Customer Management
Customer Service Center
Nu får du förklara,du skriver att Österrike skall sluta använda EasyGo+, jag har haft denna i 10år ,fungerar utmärkt på tex. Öresundsbron ,Norge samt Österrike.Såvida du redan har en box…
Hej. Expert är vi absolut inte, men några färska erfarenheter som kanske kan bidra till era funderingar”? Vi är på vår första europa tripp, med en Adria Coral halvintegrerad med totalvikt på 4250. I vår naivitet använder vi Google Maps på iPhone och har bara de 2 senaste dagarna blivit ”inledda på” förbjudna vägar med antingen lastbilsförbud eller över 3.5 tons förbud. Stressen över körningen har gjort att vi inte kunnat ta andra vägval utan bara kört på och hoppas på att ingen kamera varit vaken.Om man vill resa ner i Europa, vilka nackdelar är det?
Tar gärna emot era erfarenheter.
Å vad härligt att ni är ute på rull, hoppas ni har en fantastik resaHej. Expert är vi absolut inte, men några färska erfarenheter som kanske kan bidra till era funderingar”? Vi är på vår första europa tripp, med en Adria Coral halvintegrerad med totalvikt på 4250. I vår naivitet använder vi Google Maps på iPhone och har bara de 2 senaste dagarna blivit ”inledda på” förbjudna vägar med antingen lastbilsförbud eller över 3.5 tons förbud. Stressen över körningen har gjort att vi inte kunnat ta andra vägval utan bara kört på och hoppas på att ingen kamera varit vaken.
Igår var vi i Trier i tyskland och idag hamnade vi i Saint Avold i frankrike. Jag hittar ingen inställning i G Maps i iPhone där jag kan ställa in vikt (eller höjd) så den utgår ju ifrån att vi kör…. gokart eller nåt. Jag är rätt säker på att ”riktiga” GPS har dessa inställningar, vi får forska vidare. Vill ni som vi, kanske fnula runt i mindre städer och vara laglydiga, glöm inte bort att skaffa navigeringshjälp med inställning för bilens vikt.
/tomas o lena
GPS som Garmin og TOMTOM med indstillinger for mål og vægt på husbilen er fine hjælpemidler, men det er og bliver kun hjælpemidler.Vill ni som vi, kanske fnula runt i mindre städer och vara laglydiga, glöm inte bort att skaffa navigeringshjälp med inställning för bilens vikt.
Jo, tror vi: stt vi vet i tyskland är det sålastbilsförbud innebär inte med automatik att det är förbjudet att kör tung husbil.
lastbilsförbud innebär inte med automatik att det är förbjudet att kör tung husbil.
Men det går inte att få ut ny boxNu får du förklara,du skriver att Österrike skall sluta använda EasyGo+, jag har haft denna i 10år ,fungerar utmärkt på tex. Öresundsbron ,Norge samt Österrike.
Stämmer, bussar och husbilar över 3,5 ton har rätt att köra där lastbilar kan var förbjudna
Olof G & Gunnar, ni ger enligt mig väldigt svepande svar här. Var gäller dessa uppgifter? Jag vill verkligen inte ”tjafsa”, har inte alls den erfarenhet som ni säkert har, men har trots detta tillskansat mig helt andra uppgifter än vad ni har skrivit här… Var kan jag och andra få hitta/bekräftelse på att ett fordon som väger över 3.5 ton kan uteslutas från de +regler+ som t.ex.gäller i tyskland eller frankrike, eller spanien. Jag är uppriktigt intresserad av att få veta. PB klass 2 finns ju bara i Sverige. Google på tyska eller franska eller spanska trafikmärken ger tillfället inte hela svaret, tror jag.lastbilsförbud innebär inte med automatik att det är förbjudet att kör tung husbil.