• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa däck i Tyskland ?

S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa däck i Tyskland ?

Vi köpte nya däck, 16 tum Michelin, hos en däckverkstad i Polch i höstas, blev en del billigare än däckonline m fl, kommer tyvärr inte ihåg exakta siffror.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag köpte 4 Continental Vanco på en stor däckfirma i Trier och trodde att jag gjorde en god affär. Väl hemkommen kunde jag konstatera motsatsen eller i alla fall att priserna i de båda länderna är ganska likvärdiga. När jag väl fått på däcken i Trier, så körde jag bara någon minut senare förbi en stor däckfirma som tydligen hade verkligt låga priser men då hade jag liksom ingen större lust att fördjupa mig i deras prissättning.

Jag tror att priserna är ganska lika i Tyskland och Sverige och att det skiljer en del mellan olika firmor. Ingen större idé att köpa däck i Tyskland.

Jappe

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025

Kolla gärna även pop-gom och däckleader

dackleader.se

dack-popgom.se

Båda säljer till Sverige. Billigare än däckonline.

Jag har använt båda med bra resultat.

MVH
Ketto:cool:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Oj!

Dackleader.se var 15-20% billigare än Däckonline på de däck jag jämförde.

Precis när man trodde att marginalerna på däck var maxpressade. :wideeyed:

F

F.d. 58882

Guest

Att köpa däck på nätet är otvivelaktigt billigare än av en svensk gummifirma. Vilket av nätbolagen som är billigast är svårt att säga, det beror på vilket däckmärke & dimension det gäller. Till däckpriset får man sedan lägga till monteringskostnaden som ligger mellan 100 -150:-.

Bennie

Senast redigerad av en moderator:

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Har mindre goda erfarenheter av däckonline, men just därför hittat reifen.de Enda nackdelen är att dom säljer bara i Tyskland och Danmark. Men på vinterskidresorna hämtar jag upp däck till personbil, mc och husbil. Finns andra tyska aktörer som kan vara billigare på någon av fordonen, men sammantaget och logistiskt har det varit bästa för oss.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

köpte däck i tyskland förra året till hb som jag pratar om det var betydligt billigare men gäller o kolla var även där ! ska du ändå ner så passa på men glöm inte regbevis den blå delen annars inga däck om de är seriösa !

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Registreringsbevis för att köpa däck?????

Jag köpte mina däck på en mycket seriös däckfirma i Trier och de ville inte se något registreringsbevis.

Jappe

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Kan det möjligen finnas anledning att reflektera ett par sekunder över varför ett däck
skulle vara väsentligt billigare i ett annat land söderut i Europa.

Olika lokala livslängdskrav ?

Olika gummiblandning för varmt/kallt klimat och förmåga att bibehålla ett ansvarigt
väggrepp även när temperaturen sjunker under +/- 0 grader ?

Olika miljökrav ?

Olika effektivitetskrav (rullmotstånd/energiförbrukning vid körning) ?

Tycker det är otroligt skönt att ha en lokal däckfirma som kan stötta när utmaningar
uppstår. Övertygad om att man nog oftast får tillbaka mycket mer än vad själva
prislappen råkar beskriva.

Testa gärna att konkurrensutsätta din lokala firma så finner ni säkert en bra
gemensam lösning.

Prislappen är sällan intressant.
Ett ett verkligt dyrt däck som håller länge blir billigt.
Ett verkligt billigt däck som förbrukas snabbt blir dyrt.
2.500:- per styck och 5.000 mil livslängd ger 0,50:-/mil i kostnad.
1.500:- per styck och 2.000 mil livslängd ger 0,75:-/mil i kostnad.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Visst ligger det mycket i det du säger men i de flesta fall är det exakt samma däck och med samma kvalitet som säljs fast till helt olika priser. Givetvis beroende på att fler munnar skall mättas på vägen via Sveriges grossister och handlare.

Om vi skall räkna enligt din "modell" blir det alltså så här:
2.500:- per styck och 5.000 mil livslängd ger 0,50:-/mil i kostnad.
1.500:- per styck och 5.000 mil livslängd ger 0,30:-/mil i kostnad.

Det blir 4 till 6.000 i sparade pengar på bara en omgång däckbyten. Om den lokala servicen är värd det är ju upp till var och en men för mig blir det för mycket.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

det är för att de ska veta att de monterar o säljer rätt dimension till just den bilen därav reg bevis ! de är väldigt noggranna i tyskland !

ArneF

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2025

Jag försöker köpa alla kapitalvaror i Tyskland, bl a nya husbilen. Oslagbara priser och proffsigt bemötande. När det blir dags för nya däck köper jag dem säkert där.

Toppen