• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Fast just avgasreningen har ju inte så mycket med att göra om det går i closed loop eller inte.Jag har tagit bort egr-ventilen och luftpumpen med allt som hör den till för att få ett så snyggt och städat motorrum som möjligt.Katalysatorn sitter dock kvar eftersom jag har fått till ljudet som jag vill ha det nu och bilen är en -89a. För att få check engine lampan att visa felkoder enklast kan man brygga a och b i diagnos uttaget,då får dock inte ut några värden men man för iallafall en vägledning i vart man ska börja felsöka.Nu har jag en scanner där jag får ut samtliga värden och jag har fina värden på samtliga komponenter och ecm går i closed loop utan avgasreningen.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Om du är så duktig så varför frågar du då?
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

"Ofta har folk tagit bort avgasreninegn på dom för att någon "expert" har sagt att det drar soppa. Vad som händer om man gör det är att ECM,en Electronic Conrol Module, inte går upp i mode cloosed loop vilket innebär att datorn går hela tiden på ett medeltal då den inte får information från alla sensorer och kan reglera bränsle, tändning mm optimalt. Bilen går då på open loop och drar soppa därefter också. "

Det var dom här raderna som fick mig att börja undra....vilka avgasreningsgrejer det kan vara som påverkar ecm att inte gå i closed loop,ifrågar sätter inte utan blev nyfiken helt enkelt eftersom jag har tagit bort just avgasreningen.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Därför att motorn/oxygen sensorn får fel temperatur när man tar bort EGR ventilen. Luftpumpen trycker in kall luft och syre i katalysatorn efter oxygen sensorn för att den kemiska reaktionen ska bli rätt. Bilen kan mycket väl gå upp i cloosed loop även fast man har kopplat bort dessa funktioner då de inte har några egna sensorer/givare. GM räknade nog med att de skulle fungerar utan problem då det är mekaniska saker utan elektronik, inte att folk skulle ta bort dom för att bilen går bättre. GM har nog inte satt dit dessa delar sedan 1974 bara för att det är helt onödigt...
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Hej
Jag hade en Ford Econoline som jag bytte till nuvarade husbil i våras, hade inte ändrat så mycke i den men gjort en uttagbar säng för tre personer finns lite bilder som jag visade åt köparen före affären
Picasa Web Albums - Ulf - FORD#
Ha de paffw 1977

Ps! Vi bytte bil utan att provköra varandras bilar, när vi bytte träffades vi mitt i mellan våra bostadsorter, vilket oväsen i Fiaten mot en mullrande Ford V8 bensin
Har tilläggsisolerat samt blivit van så nu störs jag inte så mycke av ljudnivån Ds!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Det finns ett vanforum som heter vanning.net som kan rekomenderas. Det är väl kanske aningen trevande då det är ganska nytt ännu.
Tanken med det är dock att det skall vara ett klubboberoende forum.
Vet inte hur det gått med vanclubswedens forum, var tidigare öppet även för icke medlemmar. I och med att vanning.net öppnade var i alla fall tanken att vanclubswedens forum skulle stängas för utomstående men om det inte är gjort så finns där mkt kunskap att hämta.

En sak har slagit mig, om man frågar en van ägare vad hans bil drar så blir svaret oftast att det inte är så farlig om man bara kör lungt o så vidare. Frågan man en föredetta vanägare varför han sålde så är det oftast p.g.a. hög förbrukning!!!

Eftersom värdeminskningen nästan alltid är den största kostnaden för bilinnehav så känns bränsleförbrukningen på ett fritidsfordon, som inte körs dagligen, som underordnad.

För att åka lika bekvämt som i en gammal van med en dieselfiat eller VW krävs i princip de allra senaste modellerna. Och då har man istället en värdeminskning som troligen är högre än hela bränslekontot för den gamle blysläden.

Fast det är klart skall man köra jorden runt så spar man en hel del på en modern diesel.

Pontus
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Angående van-åkares svävande prat om bränsleförbrukning -lite beroende på körsätt.
Har sedan många år tillbaka -och har än-en 1990 års model med 350 motor TBI och 700 låda. Kör jag som folk = hastighetsgränserna så ligger förbrukningen på mellan 1,2 och 1,5 liter per mil lite ockdå beroende på vikt. Inte mycket att bråka om då man åker ordentligt bekvämt och snabbt om man så vill.
Köpte denna van för att ev bygga om till husbil men lat av naturen som jag är så änvände vi den ändå för bilen har lågt tak. Har nu körts snart 39000 mil på i stort enbart långresor söderut samt otal resor till Norrbotten. Rep på de 20000 mil som jag använt bilen har varit rep av växellåda samt byte en topp pga spricka och vattenläckage. Naturligtvis så har bilen servats och i o med detta byte bromsar däck mm.
Mycket trevlig bil att resa med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Hadde en G30 Diesel Starliner (totalvekt 3850 kg) i noen år, den brukte 1,2 l/mil nesten uansett hva jeg gjorde så lenge jeg holdt meg til den lovlige maksfarten 80 km/h. Selv en 2500 kg slep ga ingen utslag, men en tur på autobahn i 160 km/h fikk forbruket opp i 1,5 l/mil.
 
Toppen