• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

F

F.d. 27046

Guest
Hej,
ska köpa min första husbil för att åka runt med till olika orienteringstävlingar i Sverige under kommande sommaren. Jag har en mycket begränsad budget (ca 70 000 kr) vilket gör att jag måste vara noggrann i min research. Vet ni vilka gamla bilar som är kända för att vara av hög kvalitet, eller vilka jag ska akta mig speciellt för? Hur är tex Fiat Ducaton? Den ska endast köras under sommaren.

Har ni tips på saker jag ska titta extra noggrant på vid ev köp? Kamrem gissar jag. Fuktskador?

Tackar för alla tips jag kan få!
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Hei! Du stiller et spørsmål som det nesten er umulig å svare på. For selv en bil som i utgangspunktet var av topp kvalitet, kan være helt på bunn/botn nå på grunn av elendig vedlikehold i flere år. Du må sjekke alt det biltekniske som bremser, støtdempere, styringssystem osv. Få gjerne hjelp av en bilkyndig venn. Og deretter at vannpumpe, varmeapparat, gasskomfyr, kjøleskap, lys med mer viker som det skal. Mvh! alfb-n
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Äntligen en tråd jag kan svara på. Vi hade tänkt vänta några år med husbilsköp men hittade en annons på Blocket. Säljaren visade sig sedermera vara en här utskälld typ som tar hem bilar från utlandet i syfte att göra vinst på. Då vi prutade skamlöst och fick en bil som vi är nöjda med utifrån vad vi gav så har jag inga synpunkter på handlaren i stort. Att köpa husbil kan ju inte vara mycket svårare än att köpa villa och handlaren sålde så att säga med "friskrivningsklausul".

Nåväl, vi landade i en Beisl (tyskt familjeföretag som inte finns längre) på Fordchassie från 1992. Jag visste ingenting om husbilar när jag betalade 50000 för detta ekipage men hade förstått att det var viktigt att kolla fukt och att Aldepanna kunde vara bra om man ville förlänga säsongen. Vidare hade jag lite koll på själva fordonsdelen, bland annat såg jag att det behövde svetsas lite vänster fram. Det fixade bysmeden för 1500:-. Samma bysmed bytte kamrem för ett par tusen och vips var vi med fungerande bil. Under tiden har jag fixat med nya bodelsbatterier, solpaneler och lite annat som gör livet enklare. Med lite extra ljudisolering och andra små komfortdetaljer som mugghållare, backkamera och annat lulllull har vi nu kommit upp i cirka 70000 som du anger som övre gräns. Detta räcker för oss så länge men vi tittar redan på nyare bil och försöker att reda ut vad vi verkligen behöver inför nästa köp.

Mitt råd till dig är att titta, lyssna, känna och testa. Just nu är marknaden iskall och det går säkert att göra ett eller annat fynd. Var inte rädd för reparationer eller renoveringar. Om du eller någon du litar på gör dem så vet du att det är bra nog. På en så gammal bil ska man nog inte utesluta att precis allt kan gå sönder eller skapa förtret. Ha ett konto för det, såväl monetärt som rent andligt, så ska du se att husbilslivet är fint. Det som är problemet med dessa årsmodeller är oftast buller, riktigt usel prestanda och att det förr eller senare kommer att ske något som kräver din eller lämplig verkstads uppmärksamhet. Med rätt budget och inställning så spelar detta inte någon roll. Av ett flertal trådar här har jag förstått att samma sak gäller helt nya bilar i en helt annan prisklass. Då tror jag faktiskt att det är roligare att sitta med en gammal bil som inte låser så stort kapital.

Lycka till i ditt sökande efter bil och som en annan skribent skrev så är det helt omöjligt att ge några generella råd. Hör gärna av dig här eller via PM om du vill prata vidare om något enskilt objekt.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Som du skriver själv är fukt ett spöke som kan bli dyrt, dit hör hur ser mattor o dusch/toa ut. Ev "gamla" läckage.


"allmänt" skick säger ganska mycket, de flesta husbilar har relativt få mil så förutom kamrem (1500kr funkar inte på så många ställen) brukar det synas på fordonsdelen. Eg större risk för "lagringsskador, torra/hårda däck osv.

Köpa hos en seriös handlare är ganska riskfritt och kan bli en bra affär med renköp från billigare skiktet men ändå ha garanti. Att köpa privat, inga garantier men ett annat prisläge, så en grundligare undersökning kan ge ett bra köp. Är definitivt köparens marknad säsongsmässigt...

Lycka till!
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Hej
Vår första "riktiga" husbil köpte vi 2011 och det var en Fiat Ducato Weinsberg Meteor -92. Den hade då gått 13 000 mil. En TDi som var mycket välskött. Fin i inredningen och en mycket liten fuktfläck på höger bak under. Vi satte på stänk skydd och efter det blev det ingen mer fukt där. Vi trivdes väldigt bra med den och åkte både Sverige och Europa med den. Men som ngn skrev, mycket bullrig i hytten, svårt att hålla normal samtalston under körning. Sambon menar att det var den mest lättmekade bil han hållit på med. Och det var verkligen inte mycket han behövde göra, bara vanligt underhåll. Så du kan hitta fina gamla bilar, men titta på ett antal innan du bestämmer dig. Vi tittade mycket på planlösning inne och mätte fukt i varje bil vi tittade på. I den satt det en Truma värmare och den värmde skönt även i några minusgrader.

Stänkskydd har vi satt på, på vår nya bil oxå. Vi bytte till nyare då vi kör långt och är borta länge och ville ha något smidigare och snabbare på Autobahn.

Lycka till
Sylvia
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Med MB chassi är i mitt tycke bra o lättmeckat.
 
F

F.d. 27046

Guest
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Tack för alla bra svar!!

De ger mig lite mer koll på vad jag ska titta efter och hur jag ska tänka! Kul att höra att ni andra har bra erfarenheter av billiga "förstabilar" och att det funkar så länge man har stort tålamod och realistiska förväntningar!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Värt att tänka på rent mekaniskt är att av första generationens Ducato så är det bara husbilarna som fortfarande rullar, allt annat är utskrotat för länge sedan. På skrotarna kan det vara mycket svårt att hitta komponenter då chassiet är för gammalt (1981-93), det fick jag erfara när jag behövde delar till vår förra Fiat Ducato Bürstner 1988 och finkammade marknaden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.898
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Värt att tänka på rent mekaniskt är att av första generationens Ducato så är det bara husbilarna som fortfarande rullar, allt annat är utskrotat för länge sedan. På skrotarna kan det vara mycket svårt att hitta komponenter då chassiet är för gammalt (1981-93), det fick jag erfara när jag behövde delar till vår förra Fiat Ducato Bürstner 1988 och finkammade marknaden.
--------------------------------------------------------------------

Det kan jag tyvärr inte alls hålla med om. Jag vet inte en del som inte går att få tag på som reservdel.
Dock kanske inte hos skrotarna i Sverige, som ju dessutom ligger så högt i pris så det blir billigare med nya delar från internethandeln.

Många firmor på eftermarknaden av resevdelar i Sverige har också begränsat med reservdelar, men mycket av det vanligaste är det inget problem med.
De verkar tycka att det blir besvärligt med udda delar, och tittar ofta bara i listorna hos sina begränsade reservdelsleverantörer, men de brukar ändå ligga allt för högt i pris för det mesta.

Om det är något som man inte hittar, räcker det oftast med en fråga här för att få flera länkar till reservdelen som söks.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Majoriteten av husbilar man hittar i denna prisklass är byggda på "Europa-chassit" och heter då exempelvis Ducato, Peugeot J5, Citroén C25 (samt någon till variant).
Detta är alltså ett extremt vanligt chassi och även om det finns en del skillnader på till exempel motorer mm. är många delar gemensamma och tillgången på reservdelar otroligt god.
Om man behöver plåtdelar, rutor, delar till drivlina, bromsdelar, avgassystem mm. är det bara att beställa.
Att finna delar på "skroten" kan vara svårare då det knappast finns så gamla bilar hos en modern svensk bildemontering oavsett märke/modell.
Nya delar hittar man överallt på nätet till mycket bra priser, enkelt att finna allt man kan tänkas behöva.
Skulle man få ett storhaveri och behöva en komplett motor eller växellåda kan man köpa en gammal (rostig) transportbil med samma chassi eller leta delarna utomlands. det är som sagt ett mycket vanligt chassi så delar finns.

Vi har ägt vår Peugeot J5 husbil i snart 4 år och har under den tiden genomfört en mindre renovering. Jag är mycket imponerad över dragbilens tekniska uppbyggnad, det är en av de bästa bilar jag jobbat med.
Exempelvis är ett kamremsbyte så enkelt att vem som helst klara det och det bör var mycket billigt hos en (ärlig) allbils-verkstad.
Jag rekommenderar därför varmt detta chassi baserat på min erfarenhet, det är riktigt välbyggda bilar sett till årsmodellen.
Det negativa då? Tyvärr är de framhjulsdrivna vilket gör de till sämre dragbilar/vinterbilar men det kan man leva med.
Så gamla husbilar är knappast förstavalet om man ska ha en riktig vinterbil och dra skotersläpet bakom.

Det finns mängder med information här på HBK om reparation/ombyggnad av äldre husbilar i många fina byggtrådar.
Med små enkla uppdateringar blir bilen mycket fin att köra och att åka i.

Jag skulle däremot vilja varna för själva husdelen och det nästan oavsett vad den heter.
Att köpa så gamla husbilar är alltid en risk, bodelen kan vara hur dålig som helst om man har otur.
Tätning i skarvar är gammalt och bör åtgärdas, bodelen rör sig hela tiden under färd och husbilen blir till slut otät.
Då är det bråttom om man ska förhindra totalskada!
Det finns även här massor av bra trådar på HBK om reparation av fuktskador.
Att reparera eventuella mekaniska fel eller utföra service på bildelen är en barnlek jämfört med att ge sig på en svår fuktskada.

Edit, JANKRO hade svarat nästan samma sak medans jag skrev, med lunchpaus. Kolla på exempelvis de trådar han postar så ser du att ALLT går att fixa då det gäller dessa bilar
 
Senast redigerad av en moderator:

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

hejsan, har också en gammal bil skulle byta kylare i somras åkte ner till den lokala bildelsbutiken vi har 2 st där jag bor,frågade efter pris ca 3500kr
på bägge butiker. Köpte ifrån Ebay 1000 kr med frakt monterad kört 6 månader helnöjd. vad jag ville säga är att delar finns men kanske inte runt hörnet som vanligt
he de gött,lasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Att köpa en äldre HB är alltid vanskligt & innebär i allmänhet att man hittar saker som man får åtgärda själv. Att hitta en felfri bil från sent 80-tal till tidigt 90-tal är nog hart när omöjligt. Man får som tidigare skrivits kontrollera att kyla, värme, vatten fungerar & på tidiga Ducato är 5'ans växel den svaga länken. Fukt är också något som man bör vara uppmärksam på. Jag skulle personligen inte lita på en säljares protokoll utan åka till 3'dje part & testa. Om man trots allt köper en bil med fuktgaranti & hittar fukt så kommer säljaren bara att på sin höjd endast erbjuda en liten kompensation eller låta köpet gå tillbaka & så är man tillbaka på ruta 1 efter en massa besvär. Hittar man däremot fukt innan köpet trots att säljarens löfte eller protokoll backar man ur affären eller ger ett betydligt lägre bud. Alla säljare pustar ut efter att de fått sålt en svårsåld problembil. Om man vågar sig på att köpa en fuktskadad bil så blir inte en reparation speciellt kostsam om man gör det själv. Inte är det speciellt svårt heller. Men man får förbereda sig på att det är omständigt & mycket arbete. Jag har själv bytt ut en hel vägg på högersidan med påföljd att jag fick riva ut hela köksregionen, även ytterväggen i & kring toaletten samt en del av golvet. Är man bara lite praktisk, har nödvändiga verktyg & någonstans att vara så är det inga problem. Det finns många länkar under "bygga & renovera Husbil" som är till god hjälp & naturligtvis många i klubben att fråga genom att lägga in en fråga på forumet.
Fördelen med att renovera själv är ju att då vet man vad man har & i allmänhet till en lägre kostnad.

Bennie
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

--------------------------------------------------------------------

Det kan jag tyvärr inte alls hålla med om. Jag vet inte en del som inte går att få tag på som reservdel.

Jag skrev inte att det inte går att få tag på, men är det delar utanför vanliga servicesortimentet man behöver så får man räkna med att det tar tid. Och då delarna alltid går sönder när man använder den, aldrig medan den står stilla hemma, så innebär det att stilleståndet alltid inträffar på resa och att det är värdefull semestertid som går åt att vänta på att den eftersökta delen ska levereras då den mycket sällan går att finna lokalt där den behövs. När man sitter i situationen och är i desperat behov så förstår man nackdelen med en bilmodell som utgick för över 20 år sedan och inte heller finns på skrotarna längre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.898
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Jag skrev inte att det inte går att få tag på, men är det delar utanför vanliga servicesortimentet man behöver så får man räkna med att det tar tid. Och då delarna alltid går sönder när man använder den, aldrig medan den står stilla hemma.
------------------------------------------------------------------------------------------
Hej och sorry om jag missuppfattade svårigheten med att få tag i delar. Det är klart att om man står ute i busken och något går sönder så kan det bli lite besvärligt.
Men å andra sidan sett så verkar det många gånger vara ett litet h...... att få fram delar till de nyare bilarna också. Enligt många inlägg här så står nyare bilar på verkstaden eller hemma på gården i flera veckor innan Fiat organisationen lyckas skrapa fram delar, eller har funderat ut vad som är felet i elektronikhärvan.
Efter tre/fyra dagar brukar beställda internetdelar till äldre bilar ligga ute på verandan/eller ev. levererats till en campingplats, om man kan ta sig själv, eller bli bärgad dit.

Att sedan jag personligen är så tokig :p: att jag inte väntar på att bilen går sönder utan byter delar och renoverar innan, för att det inte skall gå sönder när man är ute och åker och som mest behöver bilen, är en annan sak, som jag förstår att så många andra inte kan eller vill syssla lika energiskt med.
Men så flippad är man bara, om man som jag inte längre har en rolig hobbybil utan lägger tiden och energin på en gammal husbil i stället :oops:, och därför för det mesta bara behöver laga/byta större enheter på hemmaplan och ett och annat småfix under färd.......... Peppar..... peppar...... Ta i trä.

Absolut inte illa menat. M.mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.755
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

------------------------------------------------------------------------------------------
Hej och sorry om jag missuppfattade svårigheten med att få tag i delar. Det är klart att om man står ute i busken och något går sönder så kan det bli lite besvärligt.
Men å andra sidan sett så verkar det många gånger vara ett litet h...... att få fram delar till de nyare bilarna också. Enligt många inlägg här så står nyare bilar på verkstaden eller hemma på gården i flera veckor innan Fiat organisationen lyckas skrapa fram delar, eller har funderat ut vad som är felet i elektronikhärvan.
Efter tre/fyra dagar brukar beställda internetdelar till äldre bilar ligga ute på verandan/eller ev. levererats till en campingplats, om man kan ta sig själv, eller bli bärgad dit.

Att sedan jag personligen är så tokig :p: att jag inte väntar på att bilen går sönder utan byter delar och renoverar innan, för att det inte skall gå sönder när man är ute och åker och som mest behöver bilen, är en annan sak, som jag förstår att så många andra inte kan eller vill syssla lika energiskt med.
Men så flippad är man bara, om man som jag inte längre har en rolig hobbybil utan lägger tiden och energin på en gammal husbil i stället :oops:, och därför för det mesta bara behöver laga/byta större enhetar på hemmaplan och ett och annat småfix under färd.......... Peppar..... peppar...... Ta i trä.

Absolut inte illa menat. M.mycket v.h. JANKRO.
Hur kan du veta vilka problem du får på resan innan det hänt???
Om du får ett haveri på din motor har du då redan bytt den??
Om du får ett stenskott har du då redan bytt den innan stenskottet ???
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.898
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Hej, ja av det som gör att bilen rullar, åker framåt eller stannar är det snart bara motorblocket, och för tillfället hjullagren som inte är nya eller renoverade på hela bilen när vintern är över. Nya hjullager ligger och väntar på montering.

Några elektronikprylar och pumpar m.m. som är bytta, har jag med mig de gamla utbytta som reserv.

Det är klart att vad som helst kan gå sönder. Men om man tar bort risken att något går sönder av att det är gammalt och utslitet så minskar risken för haveri betydligt.

Stenskott fick jag i somras, men det går ju för det mesta att ta sig hem med. Jag hoppas att den nya rutan får ett långt liv för den är såå fin och det var inga problem med att hitta en ny Hymerruta, t.o.m. rätt bronsnyans :p:.

De bilar som gick som transportbilar när det begavs sig, fick väl för det mesta uppåt 50.000 mil på mätaren innan skrot har jag hört, så milmässigt med underhåll så borde en gammal husbil, även om den inte är renoverad funka rätt länge.

Men otur kan man ju tyvärr ha, hur förebyggande man än är.

M.v.h. JANKRO.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Köpa begagnat 1989-1992, vilka märken är bäst?

Varje gång man läser om nyare husbilar med massor av fel, blir jag så nöjd med min 92a
som bara rullar och går,Värsta fel jag haft på resa var kärvande bajbromsar,(rostiga hjlcylindrar) Däckexplosion, (har eget reservhjul). Igänsatt Bränslefilter kom i alla fall hem. Em vattenskada på duchväggen lagade jag själv 10 år sedan.

Kan tippsa om en billig leverantör av reservdelar från Tyskland www.reservdelar 24.se.
eller www.pkwteile.de. (samma firma)

Jägarn :spinny:
 
Toppen