• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa begagnad husbil

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025
Vi har tänkt oss att köpa husbil och bli en del av gänget ute på vägarna. Vi har tittat på lite olika modeller men har fastnat för boggi-bilarna.
Vår budget är ca 300000kr och tanken är att köpa en i Sverige med den lägre skatten.
Vilka av bilmodellerna/årsmodellerna 2002-2005 har en bra vägg och golv konstruktion mot fukt.
Tar även emot andra råd och upplysningar om dessa bilar. Dom vi har kollat på är:
Frankia A700BD
Hobby 725 o 750
Eura-mobil 770
Hymer 690

Har ni tips på andra boggi modeller?

Med vänlig hälsning,
Jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa begagnad husbil

Niesman+Bischoff Flair fantes i den perioden også på Fiat ALKO alle med Tandemaksling og 5 tonn totalvekt. 3 forskjellige lengder fra 7m til 8,5m.
Senere er disse chassi overtatt hos N+B av Arto serien. Men jeg tviler på at du finner en Flair fra etter 2000 i den prisklasse,

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025

Har lagt ett bud på en Frankia A700BD 2004.
Någon som har någon åsikt om denna modell ?

/ Jocke

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024

Har lagt ett bud på en Frankia A700BD 2004.
Någon som har någon åsikt om denna modell ?

/ Jocke

Jag har en sådan bil från 2006 och har bara lovord om den
Vi gillar att sängarna är på tvären (ca 210 cm från fot till huvud) Numera är vi bara två som åker regelbundet men barnbarn vill följa med oss nästa år och då blir alkoven bra lekrum (koja). För mig har det också varit viktigt att jag kunnat bjuda på frukost utan att frugan störs under tillagningen. Om det är bilen på blocket som annonseras 27 september är bordet inte orginal och sofforna är omklädda. Bra lastvikt men kolla att det stämmer (Kontrollväg FÖRE köp) Enda nackdel tycker vi att kylskåpet är placerat på golvet under spisen. Bäst är att du kan flytta dörren/väggen och för då ett stort badrum med dusch och lite privat utrymme för morgontoaletten. Jag kan inte säga om den har gamla motorn med den krånglande femte växeln. Köp den

Mvh
larsemil

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025

Jag har en sådan bil från 2006 och har bara lovord om den
Vi gillar att sängarna är på tvären (ca 210 cm från fot till huvud) Numera är vi bara två som åker regelbundet men barnbarn vill följa med oss nästa år och då blir alkoven bra lekrum (koja). För mig har det också varit viktigt att jag kunnat bjuda på frukost utan att frugan störs under tillagningen. Om det är bilen på blocket som annonseras 27 september är bordet inte orginal och sofforna är omklädda. Bra lastvikt men kolla att det stämmer (Kontrollväg FÖRE köp) Enda nackdel tycker vi att kylskåpet är placerat på golvet under spisen. Bäst är att du kan flytta dörren/väggen och för då ett stort badrum med dusch och lite privat utrymme för morgontoaletten. Jag kan inte säga om den har gamla motorn med den krånglande femte växeln. Köp den

Mvh
larsemil

Hej Larsemil ,

Det är den bilen. Dom har tagit budet , så vi är med husbil snart ! :)
Vi tycker oxå att kylskåps placeringen inte är någon höjdare.
Däremot tycker vi att bilen är väldig snygg. Bra proportioner.

Med vänlig hälsning,
Jocke

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Kom ihåg att inte köra på låga varv på 5:an i låg hastighet eller i motlut. Många får då renovera lådan. (jag tror 2004 är en sådan låda)

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024

Hej Larsemil ,

Det är den bilen. Dom har tagit budet , så vi är med husbil snart ! :)
Vi tycker oxå att kylskåps placeringen inte är någon höjdare.
Däremot tycker vi att bilen är väldig snygg. Bra proportioner.

Med vänlig hälsning,
Jocke

Grattis
Hur många är ni som ska åka i bilen?
Det är en bra barnbil. Det finns bra utrymme i bilen även när det regnar och man tvingas vara inne i den. Vi har haft 3 vuxencyklar längst bak. Vår bil är fjärde Frankian sedan 1990 och våra barn har alltid gillat åka med. Den yngsta var med ända till förra året då hon blev 25 år. Jag har lovat att betala ett C1 körkort så fort det går så att dom kan låna bilen när dom vill ut och åka med familj och pojkvän.
Får man fråga vad priset blir?? Om du inte vill offentliggöra det, får du gärna SMS:a mig på 070-5532249

Lycka till

larsemil

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024

Kom ihåg att inte köra på låga varv på 5:an i låg hastighet eller i motlut. Många får då renovera lådan. (jag tror 2004 är en sådan låda)

Jag vill minnas att jag aldrig körde under 1500 varv på motorn med femmans växel

Mvh
larsemil

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025

Vi är bara två i familjen men räknar med att få med oss kompisar/barn.

/Jocke

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025

Hej Larsemil !

Du såg att bordet in var original.
Det är inte så att du har möjlighet att lägga ut en bild på hur bordet o stativ ser ut ?

Med vänlig hälsning,
Jocke

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024

Hej Larsemil !

Du såg att bordet in var original.
Det är inte så att du har möjlighet att lägga ut en bild på hur bordet o stativ ser ut ?

Med vänlig hälsning,
Jocke

Hittade ingen bild på bordet utan mat.
Om jag hinner ska jag försöka fota bordet i morgon em och stativet. Hinner jag inte tar det cirka 10 dagar innan jag kommer åt för vi åker ner till Alicate med flyg fredag till fredag, med flyg.

Mvh

larsemil

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024

Om du tittar på den andra 700 Frankian som är till salu så har den ett orginalbord och en extra skiva som du vänder på och sätter fast den i bordskivan. Vi använder den ofta, för större bordsyta och har man gäster som sitter i förar- och passagerarstolarna får dom en bra vinkel till bordsskivan. Vi har även orginal sitsar till framstolarna så att man kommer upp i höjd vid bordet när man äter (påminner om Barns bilbälteskudde). Orginalets skiva går att skjuta till höger och vänster. Underredet ser ut att vara orginal och det skjuts fram och bakåt i bilen ända in mellan framsätena om så behövs via en skena nedsänkt i golvet. När bordet är framskjutet får man fram ett dansgolv i bilen för åtminstone en tryckare.

Mvh
larsemil

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025

Underredet ser ut som på bilden men bilen saknar skena i golvet.
Har sett bilderna på den andra. Så ska bordet se ut. I ett skåp så låg det en trekantig bordsbit som nog är förlängningen mot hytten. Den har samma färg.

/Jocke

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025

Nu har vi hämtat bilen och är på vår första övernattning. Och då passade vi på att åka till världens ände ! ( Trosa ) Vi trivs redan i våran bil.
Och nyblivna medlemmar dessutom ! / Jocke & Åsa

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024

Grattis grattis, förnuftigt av er att inte vara för långt från hemmet om något inte skulle fungera.
Vi låter gärna temperaturen gå ner till 14-15 grader på natten för då sover vi som bäst.

Sätt gärna på värmen någon timme innan du bjuder på frukost, så får både du och bilen pluspoäng av frugan/sambon

Jag ska under veckan försöka fotografera vårat bord i detalj

Mvh
larsemil

Toppen