• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp för ca 70 tusen! Vilken rekommenderas?

S1875

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
Hej, är ute efter en husbil för runt 70tusen. Vilken bör jag välja? Fiat Ducato, Citroën C25 eller Peugeot J5? Diesel eller bensin? Vad är bränsleförbrukningen på respektive? Billigare att importera? Isåfall från vilket land?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Välkommen till forumet!

Det är ju "samma" bil så det gäller att hitta en bodel som du trivs i. Bensin eller diesel? ja det är nog lite av en smaksak men dieseln är väl i regel dyrare i inköp. Dieseln dricker väl lite mindre men eftersom dieseln är dyrare i inköp så blir väl kostnaden den samma. Ja nu när jag har läst vad jag skrivet så blir du väl inte klokare av detta. Det finns en del på FB bla "Husbilar å bussar skattebefriade 30 +" där det finns en del att läsa. Jag tror att här kommer att komma lite mera svar.
 
F

F.d. 72435

Guest
Det viktigaste är nog att kolla rosten och köpa det finaste exemplaret med en planlösning som funkar bäst för ditt ändamål.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I det prisläget är nog första prio att den inte är fuktskadad.
(bilarna är gamla om dom kostar runt 70 tusen.)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har en bensin J5 på 84hk ingen raket men tar mig dit jag ska, förbrukning ja ca 1,2 l/mil. Delar finns att köpa till själva bilen, men du får nog räkna med att skruva lite. Fukt som de redan skrivit är säkert det som är prio. Det finns ju en del av dessa som har vatten buren värme, vilket jag föredrar.
Ska du åka där det är mycket backar? räkna med att få växla en del. Jag kör ca 80 - 85 kmh, så man samlar en del beundrare efter sig, men förbrukningen är bäst där och man vill ju inte plåga bussen mer än nödvändigt. Lastvikten brukar vara ok på dessa gamla bussar, men kolla.
Är väldigt nöjd med min gamla Nordic, ingen flashig inredning, men det skramlar inte och den har hållit i 32 år.
Lycka till.
 
Toppen