• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

F

F.d. 3353

Guest
Ju längre en motor har gått, desto osäkrare känns det ju att köpa den, eftersom man inte vet hur föregående ägare har kört/tagit hand om bilen. Man kan ju ha tur och den går länge, men man kan ju ha otur också...

Vad kostar det egentligen om man måste byta motor på en Fiat Ducato 14 2,5 Tdi?

/Ulla


:holly-3-icon: :santa-5-icon: :snow-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Märkligt - nog borde väl "någon" ha bytt motor på en HB.

Var å tittade på en HB där man bytt mycket bla:
- ny motor
- turbo
- drivaxlar
- startmotor
- generator
- kylare mm
- alla stötdämpare å lite småsaker till som jag inte kommer ihåg.

Alles gick på dryga 70000 - sa han.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Vi byttet motor på en 1985 Fiat med 2l bensinmotor, fikk inn en brukbar brukt motor i Paris for under 15 tusen sommeren 1999. Det burde finne bra brukte motorer også for 2,5 TDI og bytte av motor er en grei jobb.
En annen sak er at den gamle motoren burde kjøre minst 50 tusen mil uten problem. Det som er mest utsatt er turboen, denne gjør at en bør kjøre motoren på tomgang i 2 til 3 minutter etter høyt turtall. Brente selven turbo på en 2,8 TDI før jeg lærte dette.
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Sökte på begagnade Ducato-motorer - en som hade gått 25000 mil kostade ca 18000 kr? Det verkar ju helt vansinnigt...
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Varför byta till en annan gammal motor? Vore det inte bättre att renovera den befintliga?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Jag har köpt en Turbomotor komplett med växellåda och alla tillbehör körd trettontusen mil och 1989 års modell för under 10000 kr. Klart jag jobbar ju i branschen och har kontakter.
Men varför oroa sig för motorn? En diesel som skötts på rätt sätt typ byte kamrem olja filter mm går 30-40000 mil-minst den svaga punkten är kanske växellådan och dess 5:e växel.
Har skrivit tidigare om vikten av service och servicebok och möjligheten av att kunna utläsa om dessa gjorts. Vet att någon nu inflikar att man inte kan lita på verkstäder mm men utan denna bok finns inget som anger om bilen skötts efter fabrikens anvisningar. Drivaxlar slits,lager slits, koppling slits allt annat slits men det görs även på en nyare bil och på alla bilar som används.
Hälsningar Bror
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

För elva år sedan sålde jag min volvo 745a, 89 års modell. Den hade jag då kört 42000 bekymmersfria mil med.
Den bilen rullar än idag. Vad mätarställningen visar nu vet jag inte.
Alltid servad var 1500 mil på en lite mindre verkstad med kunnig personal så länge den var i min ägo.
Så en motor börjar inte ta slut för den har gått 15-20000 mil, om den är riktigt servad.
Det är min åsikt.
Hälsn. Krister
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Som en motorspesialist sa om en dieselbil jeg hadde tidlig på 1990 tallet: Imponerende motor den burde holde 2 chassi!

Den motoren var en 1,9 TDI fra samme fabrikk som 2,5 TDI motoren i Ducato.
Han mente motoren burde holde mellom 50 og 100 tusen mil med regelmessig bytte av olje, filter og rem.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Hade tidigare en MB sprinter som budbil den byttes bort 2006 den hade då gått 52 000 mil ,nu har jag en Ducato som gått 28 000 problemfria mil.Om olje byte och övriga servicar görs så är diesel motorer mycket slitstarka. (25 000 mil då är den precis inkörd)
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Köp av långmilare/kostnad motorbyte?

Tack för alla svar! Bakom min fråga låg nog tanken just att man aldrig vet hur motorn är skött. Känns nog bättre att köpa en bil som inte gått så långt, så kan man sköta om den själv sen. Då vet man hur den är skött :)

Ulla
 
Toppen