• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köksfläkt - Med kolfilter eller med evakuering..?

F

F.d. 55528

Guest
Hej alla som gärna lagar mat i husbilen...

Har en hustru som gärna lagar god mat i husbilen. Tyvärr så osar det ju en del när man steker o donar...
Tänker nu införskaffa och installera en köksfläkt. Det är ju då frestande att köpa en med rengöringsbara fettfilter och kolfilter, typ Dometic CK 2000, istället för en med evakuering via trumma.
Lättare att installera, ingen skrymmande evakueringskanal i överskåpet och ingen håltagning i taket.

Frågan är om den lika effektivt skyddar från fett o matos i bilen. Jag har en evakueringsfläkt i en av takluckorna som kan evakuera den filtrerade (rengjorda?) luften.
Skulle vara värdefullt att höra vad ni andra har för erfarenheter av olika typer av köksfläktar

Tack på förhand
/ TommyQ
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt - Med kolfilter eller med evakuering..?

hej!
Vi har med kolfilter och fläckt i takluckan... är nöjda.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Köksfläkt - Med kolfilter eller med evakuering..?

Vi har en evakueringsfläkt som vi sätter på när vi har något som immar igen rutorna, t ex Visseljohannan. Tyvärr ingen fläkt i taket men har tittat på dom där som har solpanel som energikälla.
 
Toppen