• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kök

F

F.d. 50174

Guest
Undrar hur man får stopp på alla glas och tarikar mm i skåpen så det inte glider eller skramlar alls.......enkal tips vore önskvärt för oss som nyss köpt husbil och ska ut på vår första tur snart....Josef
 
H

hianders

Guest
Sv: kök

På IKEA finns det plastunderlägg (glidskydd) som förhindrar att saker glider omkring i skåpen. Finns kanske på ÖoB eller andra butiker också. Vi har det på olika ställen i hb och det fungerar. Vi brukar ibland också lägga en bit hushållspapper mellan ex vis tallrikarna så att de inte skramlar men melaminet gör ju inte det så mkt.

I ugnen har vi lagt en vanlig trasa mellan plåt och ugnsformen så att det inte skramlar.

Man kommer på fiffiga idéer vartefter man är ute och åker och hör var det skramlar.

Lycka till!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: kök

"Porslinsskåpet" är en bra plats att förvara sockor i!

D.v.s. en socka om varje glas och mugg! :D
(men då bör ju sockorna vara nytvättade!)
Garanterat fritt från Kling och Klang.
Prussiluskan kommer säkert att klaga!
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: kök

Är det nån som vet var man kann skaffa nätplast strumpor, av samma typ, som man kann få runt flaskorna på bolaget. Vill ha lite mindre storlek, till kryddburkar och liknande.
En frotte handuk överst i bestick lådan, och några tvättsvampar i gryttskåpet, gör också god nytta.
bosse b
 
Senast ändrad:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: kök

Hej

Vi har klippt sönder ett gammalt liggunderlag och passat in i alla skåp och gjort urtag för diverse saker, talrikar mm. Sen gjorde jag remsor ca 5cm breda och limmade ihop som cirklar som jag har runt talrikarna, skrammelfritt och lätt att hantera "porslinet"...

mvh Claes
HusbilsBjörk
 
U

ulven

Guest
Sv: kök

När vi hade köpt husbilen var vi på IKEA och köpte glas. Vi behöll papp lådorna till glasen dom passade perfekt i våra skåp.

// Per
 
F

F.d. 50174

Guest
Sv: kök

Har även sett i en gammal tidning att man kan ta 1-2 cm frigolit och lägga i botten, skära ut för kasruller mm. dessutom en skudd under....verkar att jag får testa detta....
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: kök

Det går att inreda i "båtstil " i skåp för glas och tallrikar .


3800-4.jpg

Hittade ingen bild för tallrikar men principen är den samma

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: kök

om man kan få tag i avdelare av plast typ dom som finns i butiksdiskarna är perfekta som avdelare o framkantskydd klista fast m matttejp ,lycka till!!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: kök

Ja, Ulven,
men "blås över" glaskartongerna med klarlack på sprayburk så håller de längre.

Sockor är även perfekta att stoppa alkoholflaskor av standardstorlek i för att
skydda dem och slippa ljud.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen