• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julköttbullarna

H

hianders

Guest
Jag är nog rätt säker på att vi har många erfarna kockar i klubben som redan provar detta men jag vill gärna flagga för ett enkelt sätt att göra en stor sats köttbullar.

Jag har idag gjort två plåtar och gräddat dem i ugnen i 200-210 grader i 10 min ca och sen lite grill på slutet. Sen bryner jag dem strax innan de skall serveras vid något tillfälle under helgen. Man slipper stekos och det går snabbt och enkelt att tillaga dem i ugnen.

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Julköttbullarna

Blir dom inte platta och svårtrillade med sådan hantering?

Jappe novis
 
H

hianders

Guest
Sv: Julköttbullarna

Du "trillar" dem som vanligt, d v s till små runda bollar! Tänk på att de minskar ganska mkt om man använder blandfärs! Jag har aldrig (!!) misslyckats med ugnsstekta köttbullar.

Lycka till Jappe och God Jul!

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Julköttbullarna

Tack! Det låter himla bra och jag litar på dina kunskaper på området! GB och jag har just diskuterat hur vi ska göra med julköttbullarna. Det är faktiskt ganska tidsödande och osigt att steka en massa små köttbullar!

God Jul!

GB och Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Julköttbullarna

Jag lovar - det blir bara så bra!! Ta ut en köttbulle när tiden är nära slut och testa om den är genomstekt! Jag kryddar bara med stekt lök, skorpsmulor i grädde o vatten, 2 äggulor på 1,5 kg blandfärs och krydd- och svartpeppar samt salt!

Ha det bra, du och G-B & Millan och Lurven (?)!

Inger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julköttbullarna

Här uppe äter vi vanligen älgfärsbullar, men till jul brukar det bli "blandfärs" men då med 2/3 älg och 1/3 lammfärs. Smakar bra och är inte dumt när man behöver förstärka sitt isolerande späcklager inför det påfrestande vinterfisket.
Men får man verkligen till den riktigt aptitliga stekytan runt om med långpanna?

aake
 
H

hianders

Guest
Sv: Julköttbullarna

Stekytan fixar du snabbt vid en stekning strax innan serveringen! Det blir ingen speciell stekyta i ugnen (som vi är vana vid!). Älgfärs är säkert jättegott i köttbullarna, vi har lite älgfärs som vi använder till köttbullarna till "vardags".

Lycka till!

Inger
 
F

F.d. 15776

Guest
Sv: Julköttbullarna

Hej

Jg brukar göra så att jag kokar dem i en buljong först. När dom flyter upp är dom färdiga. Sedan är det bara att bryna på dem innan serveringen. Enkelt och minimalt med os.
Bengt
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Julköttbullarna

GOD HJUL på er alla

Vi gör som overgran kokar dom i en buljong gjord på skinkspat och bryner upp dom lagom till serveringen, funkar kanon

ha en skön Julhelg allihop

mvh Claes
HusbilsBjörk
 
F

F.d. 50101

Guest
Sv: Julköttbullarna

Jag har även mina köttbullar i ugnen när jag gör en stor sats. Dock bryner jag dem först så de får en stekyta sen går de färdigt i ugnen
G-B
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Julköttbullarna

Hej
Ju flera kockar.....
Är de bara lagom stora, lagom stekta (kokta) , lagom runda, lagom bruna och smakar bra så är allla recept lagom bra.
Lagom är bäst!!!!
Mvh. Klas
 
Toppen