• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas backkamera

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Har installerat Julas kamera och det är myrornas krig på skärmen. Jag förmodar att det är signalen som inte når fram via antennsladden. Då jag inte har något fönster bak på bilen har jag satt kameran vid reg.skylten och antennsladden går in bakom "stötfångaren" i plast. Är det någon som upplevt samma problem? Ska man förlänga antennsladden?
Tacksam för brainstorming.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Julas backkamera

Vår trådlösa (inte Julas) monterades med genomföring så att antennsladden kom innanför plåskalet i skåpen bak. Perfekt mottagning. Att sedan kameran är skit och inte tål vatten och inte klarar att stå på hela tiden, är en helt annan sak. När det regnar börjar bilden rulla efter ett tag. Om man kör mer är ett par timmar börjar bilden bli alltmera förvrängd, även utan regn. Perfekt bild när den är kall och nystartad - även i regn (bortsett från ev droppar på linsen).
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Julas backkamera

Hej, min backkamera är inte heller helt lika din, men den är högt monterad och sladden som innehåller antennen de första trettiofem centimetrarna går in direkt genom karossen i ett högskåp längst bak. Det jag kom att tänka på är att min kamera sänder på en given kanal, men på skärmen finns det fyra mottagarkanaler och den knappen måste stå rätt för att matcha kameran. men det valet kanske inte finns på din.
Har du provat det "löst"innan du monterade det på bilen, eller kan du inte ta en förlängningssladd till kameran och ta den med ut ur bilen för att se om bilden kommer.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Julas backkamera

Finns det ingen möjlighet att bocka till en plåt med tak och sidor och montera den över kameran?

Hälsningar
Alve

Säkert,
men med tanke på att den inte heller klarar att köra med ström på mer än någon timma innan bilden börjar försämras, så avvaktar jag nog ett tag - funderar på att byta system eller kamera om jag hittar någon som passar till mottagaren.

Hade från början strömmen till kameran via Backljuset, så att den bara startade när jag lade i backen. Men då fick jag vänta varje gång alldeles för länge på att kameran skulle skaka tass med monitorn och komma igång. Därför har jag valt att lägga ström på kameran från bakljusen i stället = ström så fort tändningen är tillslagen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Julas backkamera

Men om den inte trivs med spänning på en längre tid, varför inte ha en separat strömbrytare till den i st.f. spänning vid tändning på?
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Julas backkamera

Du har säkert rätt Honda 59, jag monterade en Jula-backkamera för 1½ år sedan. Anslöt på backlampan, det fungerar alldeles utmärkt. Den är placerad i utrymmet just ovanför nummerskylten. Placeringen där var för att jag ville att den skulle sitta diskret. Men varför betala flera tusen mer för något som används så sporadiskt.
Leffe
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Julas backkamera

Vår trådlösa (inte Julas) monterades med genomföring så att antennsladden kom innanför plåskalet i skåpen bak. Perfekt mottagning. Att sedan kameran är skit och inte tål vatten och inte klarar att stå på hela tiden, är en helt annan sak. När det regnar börjar bilden rulla efter ett tag. Om man kör mer är ett par timmar börjar bilden bli alltmera förvrängd, även utan regn. Perfekt bild när den är kall och nystartad - även i regn (bortsett från ev droppar på linsen).


Nu förstår ju iofs. inte jag riktigt varför detta med backkamera behövs över huvudtaget men vad jag absolut inte fattar är varför man har den på iflera timmar, man backar väl sällan mer än ett par minuter som högst, då kan man väl koppla den på en strömbrytare och slå på när man har kommit fram till den plats där man ska backa så slipper man ju detta problemet i alla fall.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Julas backkamera

Nu förstår ju iofs. inte jag riktigt varför detta med backkamera behövs över huvudtaget men vad jag absolut inte fattar är varför man har den på iflera timmar, man backar väl sällan mer än ett par minuter som högst, då kan man väl koppla den på en strömbrytare och slå på när man har kommit fram till den plats där man ska backa så slipper man ju detta problemet i alla fall.

Idén med trådlöst är att slippa dra kabel hela vägen bakifrån kameran fram till monitorn. Då utnyttjar man den ström som finns i bakvagnen (bakljus eller bromsljus) till att driva kameran och sändaren - permanent när tändningen är på, eller intermittent när backen är i.

Priset för ledningsdragningen översteg i mitt fall prisskillnaden mellan trådlöst och trådbaserat system (är inte så händig - föredrar att lämna sådant till proffs - jag är duktig på en del saker, men inte installationer i husbilen). Därför valde vi trådlöst när vi köpte husbilen.

Ibland vill jag också kunna titta bakom husbilen utan att behöva lägga i backen.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Julas backkamera

Idén med trådlöst är att slippa dra kabel hela vägen bakifrån kameran fram till monitorn. Då utnyttjar man den ström som finns i bakvagnen (bakljus eller bromsljus) till att driva kameran och sändaren - permanent när tändningen är på, eller intermittent när backen är i.

Priset för ledningsdragningen översteg i mitt fall prisskillnaden mellan trådlöst och trådbaserat system (är inte så händig - föredrar att lämna sådant till proffs - jag är duktig på en del saker, men inte installationer i husbilen). Därför valde vi trådlöst när vi köpte husbilen.

Ibland vill jag också kunna titta bakom husbilen utan att behöva lägga i backen.

Om du har dimljus bak så kan man väl koppla den dit i stället. och tända när du vill kolla.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Julas backkamera

Jag har en helt död zon direkt bakom bilen. Vid backning på t.ex. en campingplats vill jag vara säker på att inga barn finns bakom.

Hälsningar
Alve

Säkerhetstänkandet är ju beundransvärt måste man ju säga, men alla husvagnar som backar in på på campingtomter fixar det utan, och, nu har jag inga barn själv men en hund som också far iväg på lite egna äventyr ibland, är det inte så att när det anländer ett nytt ekipage till en camping så ser man till att ev. barn/husdjur/svärmödrar eller vad det nu kan röra sig om håller sig på sin egen tomt för att inte vara i vägen?
Vad jag vill få sagt är att det verkar ibland som att man skaffar en backkamera bara för att det "ska man ha" när man har husbil . Jag har själv kört med husvagn i ett antal år, ett ekipage på ca 13m som längst och har hittils inte haft några problem med att se i backspegeln.
när jag ska in på en camping så kör jag oftast förbi platsen först,går ut och kollar sedan backar jag in, då har man ju redan sett att platsen är tom.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Julas backkamera

Hej, om man skall behöva försvara att man har en backkamera (bortsett från snabba barn) så måste jag erkänna att jag har svårt att avgöra om det är två eller bara en meter kvar till lyktstolpen bakom bilen utan backkamera. Och skall man försvara att man tycker det duger med en billig för 1500:- i stället för att betala 6500:- för en "fin" så måste jag erkänna att jag snålar på saker som jag bara använder en minut var tredje dag. :D

JANKRO.
 
Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Julas backkamera

Om man använder sin HB mycket, eller som de flesta förflyttar sig ett stort antal ggr under sin semester, eller/och används som bil och inte bil med släp. Dvs in på krångliga platser, trångt å bökigt, fickparkering, in i städer med minimalt med utrymmen borde det absolut sitta en back-kamera på HB;n. Vem vill krascha de obefintliga kofångarna? Kostar mycket mer än skjortan! En husvagn som glider lugnt å fint mellan hemmet och en camping, står still en månad å sen hem igen. På campingen använder man sin lilla bil för att shoppa och göra diverse utflykter. Användningen skiljer sig och därmed behovet av en back-kamera. Kommer du nog också att förstå!
Fredrik
:spinny:
 
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Julas backkamera

JULAS Backkamera.
Monterade en kamera i nummerskylten och drog in sladden via kofångaren, in i bilens bakutrymme samt
monterade den så högt att sändaren med antenn fick en så bra vertikal utstrålning att mottagaren (monitorn) har en flimmerfri bild. Är nog problem med många märken, dom har för dålig uteffekt och ger då dom problem som det skrivs om.
 
Toppen