• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordspett elverk !

F

F.d. 25098

Guest
Hej

Har ett Kipor IG2000 som jag just fyllt på olja och skall provköra i morgon så det funkar om det behövs över Jul och Nyår.
Det följde inte med något jordspett, men det finns en skruv i fronten med jord markering.

Det är väl ett måste och ha ett jordspett eller?

Hur gör ni nu när det är käle och snö ?


Peter:eek:.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Tack Jojje för dina intressanta inlägg om jordfelsbrytare.
Tolkar jag dig rätt genom att följa detta inlägg, #6?
Det säkraste är vad jag förstår är att ha en jordfelbrytare och samtidigt ansluta elverket med ett jordspett till jord och dessutom ansluta husbilen till samma jordkontakt på elverket.
V-backen :santa-3-icon:
Ja du har verkligen ett bra skydd då.
Ang. jordspett se #20
Man kan säga så här,har man inte jordfelsbrytare så är ett jordspett bättre än ingenting alls.
Om man då också byter till snabbare säkringar och om möjligt till lägre ampertal så är man någorlunda skyddad.

"V-backen,använder du full grodmansutrustning så är du skyddad till 100%,dock lite varmt och lite svårt att gå. :D lite skämt i juletid :wink: "

God Jul

Jojje
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Jordspett elverk !

Tack, nu tror jag att jag förstår.
Men, om jag nu bara använder elverket för att ladda batterierna.
Husbilen är isolerad från jord via däcken och elverket står på gummudämpare. Dessutom är elverket CE-märkt. Då tror inte jag, trots allt, att det behövs någon jordning överhuvudtaget.
Alltså bara att ansluta elverket till den vanliga ingången på husbilen. Ingenting är ju egentligen förändrat ur jordsynpunkt.
Vid anslutning till elnätet, då får man jord på köpet och med en jordfelsbrytare i husbilen så är man helt på den säkra sidan. Utan kontakt med jord, ja då funkar inte jordfelsbrytaren eller hur?
V-backen :santa-3-icon:
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Tack, nu tror jag att jag förstår.
Men, om jag nu bara använder elverket för att ladda batterierna.
Husbilen är isolerad från jord via däcken och elverket står på gummudämpare. Dessutom är elverket CE-märkt. Då tror inte jag, trots allt, att det inte behövs någon jordning överhuvudtaget.
Alltså bara att ansluta elverket till den vanliga ingången på husbilen. Ingenting är ju egentligen förändrat ur jordsynpunkt.
Vid anslutning till elnätet, då får man jord på köpet och med en jordfelsbrytare i husbilen så är man helt på den säkra sidan. Utan kontakt med jord, ja då funkar inte jordfelsbrytaren eller hur?
V-backen :santa-3-icon:
Jo den funkar utan jord se #10 och #13
Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och nolledaren,alltså utan att jord är inblandad.

Jojje
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Jo den funkar utan jord se #10 och #13
Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och nolledaren,alltså utan att jord är inblandad.

Jojje

Hej !
Är det värkligen so att husbilschassit är jordat till 230 V nätet i bilen.?
Vad kan det vara för vits att alla ledane komponernter kan bli
strömförrande vid ett fel, rena heta stolen.
Har varit med om att en maskin (av stål) blev strömförand på grunv att
det krånglade till sig i stickproppen mellan jord och fas.
hälsningar
paulkaj
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Till Paulkaj. Klart den skall jordas, har du en nyare bil så kan du se att fabriken dragit gul/gröna ledare för att förbinda ihop delarna elektriskt. När man bygger en elanläggning så skall man klara ett fel. Den maskinen du beskriver hade ett fel tidigare och fick ett fel till, därav blev maskinen strömförande. Kan även vara så att man anslöt fel i stickproppen. Det är just därför att det inte bara är att ansluta någonting om det nu är vägguttag eller en maskin. Man måste mäta att det blev rätt (Kontinuitetsmätning med ±200 mA på skyddsledare och potentialutjämningsledare) och det gör man före man spänningssätter. När hemmapularen kopplar så ser man att lampan lyser eller motorn snurrar och är nöjd med det. Men den allra viktigaste tråden den gul/gröna bryr man sig inte om.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jordspett elverk !

Hej Paulkaj, hela idén med att ha något jordat är att det inte skall kunna bli strömförande. Även en personbil med motorvärmare m.m. är jordad för att inte kunna bli strömförande. När en bil maskin eller dyl. som är jordad kommer i kontakt med fasen så risken finns för att den/det blir strömförande så är tanken att proppen skall brinna av så man slipper att ta i en strömförande ex.vis bil som står isolerad på gummifötter för då är risken att man dör överhängande då man själv blir ledare till jord.(Om ingen jordfelsbrytare är inblandad.)
Den maskin du nämner som blev strömförande p.g.av fel i stickproppen tyder mest på att någon som inte borde ha skruvat med kablar och stickpropp har kopplat fel och blandat i bästa oförstånd eller dragavlastningen i stickproppen varit dålig när man slitit i kabeln, därför bör jordkabeln inne i kontakter vara lite längre än nolla och ledare så den släpper sist vid våld. Om jorden varit rätt ansluten så skulle det varit ofarligt och maskinen inte kunnat bli strömförande.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Elverkets metalliska delar är förbundet med husbilschassit via kabeln (grön/gul ledare) och till jordspettet, vilka då har samma potential. Dvs chassit, jordspettet och elverket är då samma punkt.
Det är viktigt att jordspettet slås ner så långt som möjligt och i fuktig jord.

Jojje

Men jordspettets potential blir ju här helt ointressant då husbilschassiet når elverkets skyddsjord endast genom kabeln! Klipper du av den gulgröna sladden i kabeln blir ju chassiet isolerat från jordspettet, som då inte gör någon som helst nytta!!!
Nej, jag är rätt övertygad att jordspett endast behövs när elverket skall driva något som själv är jordat i marken. exempelvis ett reservelverk som driver ett hus via en omkopplare nät/elverk. :)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Nej självklart fungerar ej skyddsjordningen vid kabelbrott.
Det är därför viktigt att använda felfria kablar !!!
Misstänker man kabelbrott måste man mäta att allt är ok eller byta kabeln.
Man får ej koppla något elektriskt om man inte har nödig kännedom,livsfara.

Har du inte jordfelsbrytare så är jordspett återigen bättre än ingenting.

Jojje
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Helt rätt det du skriver om kablar och om elkännedom!
Men debatten handlar om jordspett, och det kommer inte att hjälpa med ett sådant i det tänkta exemplet...
Och ännu har jag inte läst nåt i denna tråden som övertygar mig om att de behövs när man använder ett elverk till en husbil... :)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Exempel.
Om skyddsjord saknas i husbilen från mobilt elverk och utan jordfelsbrytare.
Vask och spis är oftast jordförbundna med chassit.
Du använder t.ex. ett strykjärn som är kopplat i ett jordat uttag.
Det blir fel i ledarisoleringen innanför kabelhöljet vanligtvis precis innan strykjärnet (rörelse) fas och skyddsjord kommer i kontakt med varandra och därmed blir husbilsschassit strömförande. Ingenting händer, inget löser ut. Bilen står på gummihjul.
Men om du då kliver ur bilen antingen via förar/passagerardörren och håller i dörrens metalldelar eller bodelens fotsteg som är det samma som chassit och speciellt om du är barfota ner på fuktig mark,då får du ström genom kroppen.Hoppar du däremot ut händer ingenting.
Sedan kan det bli överledning till jord i den fasta 230 voltsinstallationen av olika skäl med
samma följder. En vuxen människa dör redan vid 50 mA (0,05 A) ström under någon sekund.

Jojje
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Hej,

Om det inte finns nån förbindelse mellan nollan i elverket och marken så händer ingenting.
Men om det finns förbindelse mellan nollan och elverket och sen till marken (t.ex. med jordspett) och man har jordfelsbrytare i bilen så bryter den direkt när Du stiger ner på marken.

Mvh Bengt

PS.
På våran husbil (Hymer) finns ingen kontakt mellan den gulgröna ledaren och chassit.
(Jag kontrollmätte motståndet mellan 12v uttagets minus och 220v uttagets sidokontakter)
 
Senast redigerad av en moderator:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Ja men det finns en potentialskillnad mellan chassit och moder jord som kan variera beroende på jordmotståndet. Det behöver inte vara 230 volt,men låt säga 100 volt.
Det är farligt nog.

Har du mätt mellan gul/grön (skyddsjord) och direkt till chassit ?
Att 12V DC minus och 220V AC nollan inte är förbundna är ok.

Jojje
 
S

Stråken

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Det behövs inget jordspett på ett en-fas elverk. På ett 3-fas elverk är jordspettet till för att förbinda elverkets nollpunkt till jord, för att säkerställa att spänningen mellan fas och
jord blir 240 V.
Svenne.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Hej,

Jag mätte inte mot nollan utan mot kontakterna som klämmer i sidan på stickkontakten när man sätter den i 220V uttaget.

Batteriets minus är ansluten med en grov kabel till karossen.

Vore roligt att höra hur det är på andra fabrikat!

29 dec: Nu har jag rättat till felet att den gulgröna ledningen inte var ansluten till chassit.
Det var ett flatstift i elskåpet som halkat av.

Det är tack vare den här tråden som jag upptäckte det potentiellt farliga felet!


Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen