• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordspett elverk !

F

F.d. 25098

Guest
Hej

Har ett Kipor IG2000 som jag just fyllt på olja och skall provköra i morgon så det funkar om det behövs över Jul och Nyår.
Det följde inte med något jordspett, men det finns en skruv i fronten med jord markering.

Det är väl ett måste och ha ett jordspett eller?

Hur gör ni nu när det är käle och snö ?


Peter:eek:.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Jordspett elverk !

Bra fråga, det har jag också funderat på.
För att vara på den säkra sidan och verkligen se till så att anläggningen är jordad så har jag gjort ett eget litet jorddon (ca 40 cm) av massiv koppar (5 mm) som jag ansluter till jordanslutningen på elverket. Är dock osäker på om detta behövs?
V-backen :santa-3-icon:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Bra fråga, det har jag också funderat på.
För att vara på den säkra sidan och verkligen se till så att anläggningen är jordad så har jag gjort ett eget litet jorddon (ca 40 cm) av massiv koppar (5 mm) som jag ansluter till jordanslutningen på elverket. Är dock osäker på om detta behövs?
V-backen :santa-3-icon:
:rolleyes: Hej jag har ett inbyggt Honda elverk i husbilen , men inget jordspett ! Antar att det är jordat på nåt vis men hur vet jag inte , funkar dock klockrent .
;)Rulla Lungt .
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Jordfelsbrytare absolut, men funktionen på ett jordspett förstår jag ej...
Exempel; Elverket står på marken utanför husbilen och sladden sitter i det vanliga uttaget på husbilen. Nånting pajar i husbilen och strömmen går till jord i husbilen och vi säger att chassiet blir strömförande. (Det tror jag inte att det blir, men vi låtsas detta). Hur hittar då denna spänning tillbaka till jordspettet då husbilen är isolerad från marken via däcken?:confused:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Jo jordspettet är anslutet till elverkets jord (gul/grön ledare)som i sin tur jordar chassit på husbilen via sladden.
Med andra ord vid felström rusar strömmen till chassit och ut i sladden till elverket och sedan via jordspettet till jord. Då löser säkring och eller jordfelsbrytare ut.

Jojje
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Jordning har med personsäkerhet att göra,ingenting med funktionen.
V-Backen gör det näst bästa,det allra bästa är att använda en jordfelsbrytare direkt anslutet på uttaget på elverket. Den bryter direkt när det är en felström som är > 30mA.

Mvh
Jojje

Jag har 3x2,5 kabel med jordfelsbrytare på som jag använder även på camping.

Enligt DUAB där jag köpt elverket behövs inte jordspettet då inverterverk slår ifrån om det blir något fel. Jordspett används mest till 3 fas.

Hoppas vi blev lite klokare av detta.

MVH//Peter.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Har Du jordfelsbrytare så är Du skyddad.
Däremot har DUAB fel ,har ingen betydelse om det är 1fas eller 3fas vid jordspettsanvändning.
Spänningen är lika farlig i båda fallen.

Jojje
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Jordspett elverk !

Funkar verkligen en jordfelsbrytare även om det inte finns någon som helst kontakt med jord i anläggningen?
Måste det inte finnas en jordförbindelse för att jordfelsbrytaren ska kunna reagera?
V-backen :santa-3-icon:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Den borde egentligen heta felström-brytare.
Så här fungerar den:

Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och neutralledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet (IΔn) löser skyddskretsen ut och bryter strömmen. Brytaren måste därefter återställas (ofta manuellt) innan den börjar leda ström igen.
Vanlig jordning skyddar inte om en människa kommer i direkt kontakt med en spänningsförande ledare, till exempel en kabel med trasig isolering eller ett spänningssatt metallhölje med trasig jordning. Det gör däremot jordfelsbrytaren. När den upptäcker att en del ström försvinner bort en annan väg (genom människans kropp och ner i marken, diskbänken etc.) löser den ut. I de fall när människan står på isolerande underlag och samtidigt håller i både fas och neutralledaren förlorar jordfelsbrytaren sin skyddsförmåga. Den kan nämligen inte skilja om det är en glödlampa, TV eller människa i andra änden av kabeln.

Jojje
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Jordspett elverk !

Jojje ! Nu blir jag nyfiken ? Har jag fattat dig rätt ? Frågan om strömmarna är större än det förinställda värdet mellan fas å nolla så löser jordfelsbrytaren, innebär det att brytaren löser även vid 2 ledare typ lampsladd utan jord ! Har för övrigt en portabel jordfelsbrytare som jag alltid använder vid stolputag. ( Nya portabla elverk har väl oftast en inbyggd jordfelsbrytare som man kan återställa med en enkel enkel knapptryckning).
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Jordspett elverk !

intresant det här om jordspett, jag är ingen elektriker men jorden kan väl inte komma längre än den är tillverkad, alltså generatorn (hmm jorden kanske inte är tillverkad)
:)
jag hörde en berättelse en gång om just hur nollan söker sig till baks till tillverkarn, han påstod att i ledningarna går endast faserna och nollan letar sig tillbaks mark eller vattenledes till generatorn där den är tillverkad, oavsett avstånd.:wub:



är det någon som vet om detta är sant, iså fall skulle det inte behövas ett jordspett på ett elverk

:)
 
Senast redigerad av en moderator:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Jojje ! Nu blir jag nyfiken ? Har jag fattat dig rätt ? Frågan om strömmarna är större än det förinställda värdet mellan fas å nolla så löser jordfelsbrytaren, innebär det att brytaren löser även vid 2 ledare typ lampsladd utan jord ! Har för övrigt en portabel jordfelsbrytare som jag alltid använder vid stolputag. ( Nya portabla elverk har väl oftast en inbyggd jordfelsbrytare som man kan återställa med en enkel enkel knapptryckning).

Det är lite svårt att förklara men jag försöker med lite hjälp:

"Jordfelsbrytaren är uppbyggd kring en strömtransformator med ringformad kärna. Ledarna till lasten går genom denna. Normalt är strömmarna i ledarna lika stora men med motsatt tecken, och magnetfälten kring ledarna tar därför ut varandra. Vid ett jordfel uppstår obalans, magnetfälten upphäver inte längre varandra och en ström induceras i sekundärspolen. Denna ström får en elektromagnet att utlösa en brytarmekanism."
Med det förinställda värdet på 30mA menas felströmmen som uppstår om fas eller nolledaren får obalans.
Har alltså inget att göra med vad man belastar jordfelsbrytaren med.
Hoppas att detta är till hjälp.

Jojje
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

intresant det här om jordspett, jag är ingen elektriker men jorden kan väl inte komma längre än den är tillverkad, alltså generatorn (hmm jorden kanske inte är tillverkad)
:)
jag hörde en berättelse en gång om just hur nollan söker sig till baks till tillverkarn, han påstod att i ledningarna går endast faserna och nollan letar sig tillbaks mark eller vattenledes till generatorn där den är tillverkad, oavsett avstånd.:wub:



är det någon som vet om detta är sant, iså fall skulle det inte behövas ett jordspett på ett elverk

:)

I elcentralen kopplas nollan och jord samman och kallas därefter PEN-ledare. PEN står för protective earth neutrale, alltså både jord och nolla. Kabeln från din ellverantör har alltså 4 ledare, 3 faser och PEN-ledare
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Jordspett elverk !

;)
I elcentralen kopplas nollan och jord samman och kallas därefter PEN-ledare. PEN står för protective earth neutrale, alltså både jord och nolla. Kabeln från din ellverantör har alltså 4 ledare, 3 faser och PEN-ledare
;) Som jag sa förut har ett fast instalerat elverk i husbilen , inget jordspett men väl en jordfelsbrytare , elverket har alltid fungerat klockrent .
Om det skulle vara farligt eller så hur kan det då komma sig att det företag som gjort instalationen inte skulle känna till detta , kan ju inte tro att dom tar risker som skulle kunna innebär allvarliga skador för brukaren .
;)Rulla Lungt .
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Rune B

Elverket är kanske helisolerat eller har ingen mekanisk förbindelse med husbilschassit, då har du ett fullgott skydd via jordfelsbrytaren. Se inlägg 4.

Mvh
Jojje
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Jordspett elverk !

Jo jordspettet är anslutet till elverkets jord (gul/grön ledare)som i sin tur jordar chassit på husbilen via sladden.
Med andra ord vid felström rusar strömmen till chassit och ut i sladden till elverket och sedan via jordspettet till jord. Då löser säkring och eller jordfelsbrytare ut.

Jojje

Tack Jojje för dina intressanta inlägg om jordfelsbrytare.
Tolkar jag dig rätt genom att följa detta inlägg, #6?
Det säkraste är vad jag förstår är att ha en jordfelbrytare och samtidigt ansluta elverket med ett jordspett till jord och dessutom ansluta husbilen till samma jordkontakt på elverket.
V-backen :santa-3-icon:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Mindre portabla elverk kör man utan jordspett. Större typ släpvagn eller traktoraggregat har man jordspett. Men det är inte till att trycka ner en 3dm järnpinne. Meterslånga spett en eller flera eller nergrävda plåtar och dessa måste mätas nogrannt. I nedansående länkar kan ni läsa lite mer. Där finns även en beskrivning på hur man beräknar sitt elverk, den frågan har varit uppe här ett flertal gånger.
Skyddsnätet - Reservelverk räddning vid elavbrottet

Energimyndigheten

Energimyndigheten

Energimyndigheten
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Jordspett elverk !

Jo jordspettet är anslutet till elverkets jord (gul/grön ledare)som i sin tur jordar chassit på husbilen via sladden.
Med andra ord vid felström rusar strömmen till chassit och ut i sladden till elverket och sedan via jordspettet till jord. Då löser säkring och eller jordfelsbrytare ut.

Jojje

Ledsen, men i detta exemplet fyller jordspettet ingen som helst funktion. När chassiet blir spänningsförande så leds det via skyddsjorden i sladden direkt till elverket. Jordspettet har inte med saken att göra...
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Jordspett elverk !

Ledsen, men i detta exemplet fyller jordspettet ingen som helst funktion. När chassiet blir spänningsförande så leds det via skyddsjorden i sladden direkt till elverket. Jordspettet har inte med saken att göra...

Elverkets metalliska delar är förbundet med husbilschassit via kabeln (grön/gul ledare) och till jordspettet, vilka då har samma potential. Dvs chassit, jordspettet och elverket är då samma punkt.
Det är viktigt att jordspettet slås ner så långt som möjligt och i fuktig jord.

Jojje
 
Toppen