• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordskruv jordankare marksäkring

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Jag använder skruvdragare för att dra ner byggskruv, ,Har olika längder på dessa, beroende om det är hårt ,Dom sitter
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår markis dras in själv om det börjar blåsa, gäller bara att ha 2 fungerande AA batterier i facket längst ut.

Vi har ett vindskydd som skyddar utekök men också fungerar som insynsskydd. Det är förankrat med linor som har fjädrar i ändarna. Ingen vind har lyckats fälla ner vindskyddet hittills, men vi har sett andra fastsurrade som blåstes bort samma natt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hur långt sticker markisen ut från bilen, hängandes i luften?
Har aldrig tänkt på det, den är bara 4 meter bred men jag tror att den åker ut mer än 2 meter. Spelar egentligen ingen roll, vi drar ut den så mycket vi behöver och skulle den ”gunga” för mycket (ca 0,5 m) då åker den bara in.
Den säljs inte längre, tyvärr, men Dometic hade reklam på youtube 2015 när dom blåste med stora fläktar samtidigt som man öste ner massvis med vatten. Det var anledning till att vi monterade en sådan…
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vad använder ni för marksäkring för linor till markisen?

Har sett reklam på grova metallskruvar att dra ner i marken, men undrar hur bra de verkligen sitter kvar?

Hittills har jag använt en vinkelkil som är jobbig att klubba ner i backen, beroende på underlaget.
Jag har mutterdragare i husbilen så jag är nyfiken ifall det finns något som håller i när det blåser upp.
Jag använder dessa från Biltema...

1713173420768.png
 
Toppen