• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytaren löser ut ????

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Har problem med el från huset 220 - husbilen. Kopplar in som vanligt.Inget nytt.
Varje gång jag sätter på vtn-kranarna i husbilen så utlöser jordfelsbrytaren i vårat hus.
Pumpen o kranar fungerar ua på 12 volt.
Någon som har förslag vad det kan vara.
Tacksam för förslag Rigmor
Tillägg: Jordfelsbrytaren(i huset) löser ut ändå efter 15-20 min.Inga säkringar eller likn går i husbilen.
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Jordfelsbrytaren löser ut ????

Den tankenöten var bra att starta med så här på söndagmorgonen!!!
Utgår från att du har anslutit bilen i ett jordat vägguttag och att anslutningskabeln är intakt. Om det är fallet pekar (tror jag) mycket på att laddaren i bilen är boven. För att kolla detta föreslår jag att du gör enbart laddaren spänningslös. Det gör man med att dra ur 220v- sladden ur laddaren (EBL-blocket). Låt bilen ha kvar 220 v som tidigare och prova.

Göran T625
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Jordfelsbrytaren löser ut ????

Menar du att Jfb löser ut även om du inte startar pumpen eller löser den ut oavset detta?

Göran T625
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytaren löser ut ????

ja. Ska kolla om sladden är ok. Den är ganska så ny så det ska "nog" inte vara problem med den. Ska se om jag kan kolla laddaren.Är ju inte så värst duktig men kan ju försöka anv mätaren.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytaren löser ut ????

Har det regnat nyss, eller varit mycket dimma? Ibland kan fukt i strömuttaget på huset ge krypströmmar som löser Jfb efter en stund.
EssoJ
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytaren löser ut ????

Tack för svar. Jag har inte riktigt hittat om det är fel på kabeln eller uttaget på huset. Men har ialllafall testat med ny kabel o nytt uttag,från huset än så länge håller det.
Batteriladdaren var ok. Hoppas att jag fått ordning på det hela nu. Så jag kan sticka iväg till påsken.
Bra tös reder sig bra med hbkare på nätet, + lite egen villja.
Tack Rigmor
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytaren löser ut ????

Hade ett liknande problem förra året. I vårt fall var det fukt i en honkontakt dvs ledningsfel, det räcker med bara lite fukt/kondens i någon kontakt för att husets jordfelsbrytare ska lösa ut.

Vår jorfelsbrytare löste ex inte ut förrän man la på en lite högre belastning än vad enbart batterladdaren i husbilen kräver (i vårt fall en dammsugare).
 
Toppen