Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kollade upp lite vad lagen, SS 436 40 00 utgåva 2, säger.
"411.3.3 Tilläggsskydd I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
– uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
ANM
– Undantag kan göras för – uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat.
– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus."
-------------------------
Ska man vara petig så ska uttag för frys, värmeinstallationer och mediaskåp, utanför den ordinarie jordfelsbrytaren, skyddas av en egna jordfelsbrytare.
I praktiken för lägenheter skyddas allt utom uttag för lokala golvvärmefördelare och mediaskåp av jordfelsbrytare.
I praktiken för villor brukar man skydda allt utom värmeinstallationer, mediaskåp och fast installerad frys.
(En ny utgåva av SS 436 40 00 är ute på remiss)
PS. Som brandskydd används med fördel en jordfelsbrytare på 300mA på hela bostaden. Detta extra brandskydd är ett krav för vissa installationer som t.ex för djurstallar.
Kanske vi har samma åsikt då
------------------------------------------Om jag tar i fasen med ena handen och i ett vattenledningsrör med andra handen då skulle väl jordfelsbrytaren lösa för att skydda mig ?