• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordfelsbrytare igen

K

Kurt & Birgitta

Guest
Jordfelsbrytaren löser efter några dygn.Jag har kollat kabeln (sitter i samma uttag som jag an vänder till bilen) Det är 220V mellan fas och nolla,220V mellan fas och jord, noll mellan jord och nolla. Bilen står nu hos Kabe i Tenhult och enligt dom är det inget fel på bilen. Var kan felet vara. Kopplar jag bort laddaren håller brytaren men det är inget fel på laddaren.MVH Kurt.

F

F.d. 21685

Guest
Sv: Jordfelsbrytare igen

Hej!
Förmodligen har du något fel i HB men ....... det händer då och då att JFB går sönder, inte vanligt men det händer. Isåfall måste den bytas, proffsig elfirma har ett instrument som kan mäta om den är hel

//mats

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Om man har lös jfb - var sätter man den för att göra mest rätt? Närmast bilen, elförsörjaren eller i bilen?

L-Å
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Livibil, beror ju lite på, men allt som är efter jordfelsbrytaren är ju skyddat, så om du sätter en sådan där lös jordfelsbrytare där du kopplar in dig i elstolpens uttag och sedan din skarvsladd och ev. skarvkontakt innan ingången i din bil. Då är ju hela din skarvsladd och stickproppen in till bilen och hela bilens system skyddat med den jordfelsbrytaren.
De flesta modernare elstolpar med uttag har ju kombinerad säkring och jordfelsbrytare inbyggt från början och då är ju redan din sladd och allt utanför bilen redan skyddat av den, och allt inne i bilen med i.o.f. Men det gör inget om det sitter flera efter varandra för om något händer sist i kedjan så är det som vanligt den svagaste länken löser ut först. Om det händer något i mitten av kedjan så är det en jordfelsbrytare före den länken som löser ut.
Men om man kopplar in sig hemma vid en släktings gamla sommarstuga med okänd eldragning, så kan man nog rek. lös jordfelsbrytare först i uttaget, sedan din skarvsladd och sedan bilen.

M.v.h. JANKRO.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Okej, då är vi helt säkra på att felet är i husbilen. Är där garanti kvar på bilen eftersom den står i Tenhult?

Alve.
Nja varför tror du jag visar bilden? Lite lurigt är det, då det finns tänger som man håller över båda ledarna som mäter strömmen genom produkten.
Jodå det fungerar bra när man felsöker, men man behöver inte göra så just i en husbil då den står på isolerande gummidäck. För då måste all felström gå tillbaks via jordledaren. Den ström som flyter ut i brun ledare måste tillbaka i den blå ledaren. Kommer den på villovägar (ett fel) och inte tillbaks i den blå så får man ett värde. I detta fall så får jag samma värde om jag sätter tången på den gul/gröna ledaren. Mycket effektivt om jag hänger tången på inkommande servis i en fastighet. Om där inte är kabel-TV eller fjärrvärme med vagabonderande strömmar för då får man anstränga sig ännu mer.

EPersson
Tången på bilden är en vanlig men med mätområde 40mA.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Livibil, beror ju lite på, men allt som är efter jordfelsbrytaren är ju skyddat, så om du sätter en sådan där lös jordfelsbrytare där du kopplar in dig i elstolpens uttag och sedan din skarvsladd och ev. skarvkontakt innan ingången i din bil. Då är ju hela din skarvsladd och stickproppen in till bilen och hela bilens system skyddat med den jordfelsbrytaren.
De flesta modernare elstolpar med uttag har ju kombinerad säkring och jordfelsbrytare inbyggt från början och då är ju redan din sladd och allt utanför bilen redan skyddat av den, och allt inne i bilen med i.o.f. Men det gör inget om det sitter flera efter varandra för om något händer sist i kedjan så är det som vanligt den svagaste länken löser ut först. Om det händer något i mitten av kedjan så är det en jordfelsbrytare före den länken som löser ut.
Men om man kopplar in sig hemma vid en släktings gamla sommarstuga med okänd eldragning, så kan man nog rek. lös jordfelsbrytare först i uttaget, sedan din skarvsladd och sedan bilen.

M.v.h. JANKRO.

Tack för svaret!

Känner att det finns mycket at lära som nybörjare. En del trådar är inte helt nya och kanske utvecklingen utvecklingen har gått vidare sedan de skrevs men hur det än är med det är de mycket intressanta och vägledande.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

När du skriver "Den mäter man både fas o nolla samtidigt" så tänker jag på en mycket speciell tång som gör det. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/428516
Den jag jag visar i denna tråd är helt vanlig i mätgaffeln men med ett mätområde för 40mA.
Ja köp en sådan, har haft mycket nytta av den. Men som alltid när man har lite krav så sticker prislappen iväg.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

När du skriver "Den mäter man både fas o nolla samtidigt" så tänker jag på en mycket speciell tång som gör det. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/428516
Den jag jag visar i denna tråd är helt vanlig i mätgaffeln men med ett mätområde för 40mA.
Ja köp en sådan, har haft mycket nytta av den. Men som alltid när man har lite krav så sticker prislappen iväg.

Med risk för offtopic.
Men på bilden mäter du ju både Nolla o Fas samtidigt och ser diffen?

Det står ju också med gul text på tången att den mäter "Leak current" (svårt att tyda) osv..

Får bli ett inköp, en sådan platsar bredvid Fluke 77an:spinny:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Trikset med å måle nolla og fas sammen er at om det ikke er noen lekasje så nuller de ut hverandre og det måles ingen strøm. Lekker det så vil det gå en liten netto strøm i paret, det er dette som også måles av jordfeilbrytere og alarmer.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Kurt.
Då jag inte fått något svar så tittade jag på ditt reg.nummer och bilen är ju ny. Då är det säljarens ansvar att lösa detta till dig och du kan kräva ersättning för skada du lider samt ersättning för tid du lägger ner såsom att köra och lämna och hämta bilen och milersättning för två bilar om du inte får en lånebil under tiden.

K

Kurt & Birgitta

Guest

Kurt.
Då jag inte fått något svar så tittade jag på ditt reg.nummer och bilen är ju ny. Då är det säljarens ansvar att lösa detta till dig och du kan kräva ersättning för skada du lider samt ersättning för tid du lägger ner såsom att köra och lämna och hämta bilen och milersättning för två bilar om du inte får en lånebil under tiden.
Enligt KABE är det inget fel på bilen vi får väl se när den kommer hem igen. Den har stått på verkstäder sen september.Det började med kopplingshaveri,sen är den nerkörd till KABE för diverse fel bla. limsläpp på en sida. Kurt.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Okej.
Koppla ur allt du själv köpt som är nätanslutet och kör allt elektriskt som ingår i bilen. Löser jordfelsbrytaren så får du koppla ur en sak i taget och köra uteslutningsmetoden, felet är i bilen. Vad är där för stickpropp på laddaren du beskriver. Flat eller vanlig med två stift och metall på sidorna eller vanlig med två stift och utan metall på sidorna?

K

Kurt & Birgitta

Guest

Okej.
Koppla ur allt du själv köpt som är nätanslutet och kör allt elektriskt som ingår i bilen. Löser jordfelsbrytaren så får du koppla ur en sak i taget och köra uteslutningsmetoden, felet är i bilen. Vad är där för stickpropp på laddaren du beskriver. Flat eller vanlig med två stift och metall på sidorna eller vanlig med två stift och utan metall på sidorna?
Jag har inte kopplat in något själv. Det sitter en flat kontakt på laddaren men jag kommer inte ihåg om det är metall på sidorna,men tar jag ur den löser inte brytaren. Vi får se när bilen kommer tillbaka. Förhoppningsvis innom en månad. Kurt.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Flat kontakt räcker som svar. På din beskrivning så kan där vara slutning mellan nolla och jord efter jordfelsbrytaren. Då uppför det sig så, lite okontrollerat och slumpvis. Sådan slutning brukar inte vara periodisk utan den är permanent och den är lätt att hitta med ett vanligt instrument.

K

Kurt & Birgitta

Guest

Flat kontakt räcker som svar. På din beskrivning så kan där vara slutning mellan nolla och jord efter jordfelsbrytaren. Då uppför det sig så, lite okontrollerat och slumpvis. Sådan slutning brukar inte vara periodisk utan den är permanent och den är lätt att hitta med ett vanligt instrument.
Jag får kolla när bilen kommer hem. Jag återkommer när bilen är tillbaka från KABE.

Toppen