Sv: Jorda i chassi
Man, You really are a Wizard!
Trevik,
Det är sedan 60-talet standard med minus-jordat elsystem i bilar.
Det var då man mer allmänt införde radiomottagare i bilen.
Rörelektronik kräver minusjordat elsystem.
Så då har vi direkt sparat in ett antal meter kabel.
Då behöver du BARA rita plusledningarna!
Några tips:
Om du inte jobbar med el eller elektronik, gör en egen teckenförklaring.
Man kommer långt med små fyrkantiga boxar med kort förklarande text.
Förvaras tillsammans med schemat på säker lättåtkomlig plats, t.ex i
fordonsportföljen med alla viktiga papper i bilen.
Använd blyerts och "kluddgummi" under planeringsarbetet!
Sätt dig I husbilen: titta runt och anteckna VAD du vill ha VAR (och varför).
Rita upp en ide om hur du vill ha elsystemet kopplat på rutat papper.
Diskutera gärna med någon annan. Det blir mycket suddande och nya
papper innan ett önskat schema växer fram.
Tänk på att sätta säkring på plus-sidan av det säkrade objektet!
Det blir mindre brandrisk!
Avdela olika sektioner av elsystemet och avsäkra dessa med större gruppsäkringar.
T.ex.: gruppsäkring belysning bodel:
Taket, smålampetter, sänglampor, köket, alkov, toa. Alla med egen säkring.
Genom sådan uppdelning i grupper och fördelning spar du kommande jobb och pengar!
3 objekt säkrade 2 A drar tillsammans 6A !
Alltså måste kablarna klara strömmarna, mer ström = grövre kabel.
Närmast bobatteriet grövsta kablarna, det finns färdiga tabeller att följa.
Fråga på bildelsfirmor.
långa kablar måste vara grövre p.g.a. spänningsaförluster över kabeln.
Var "feg" redan i början, det är ALDRIG fel att skydda kablar mot slitage!
Lycka till!