• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe på resa i Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe på resa i Norge

Jappe kom förbi på hemvägen och lämnade tillbaka routern.
Han berättade att han efter Fredrikstad inte hade fått så bra kontakt med nätet.
Jag testade routern nu och fick följande värden:

bbk.jpg

Ingen racerfart men snabbt nog att gå in på detta forum och lägga in ovanstående bild utan att vänta alltför länge.

Jag tror att jag behåller routern och ger den en chans till.
Den kostar bara 39 kr/mån, det kan man stå ut med.

PS! Jag tror att det var norska ICE.NET (Net1) som inte släppte in honom på nätet av rädsla för att få kritik.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Jappe på resa i Norge

Teoretisk set tror jag att Net1 er utmärkt-god i glesbefolkade områden - om det rankas.
Nordnorge - till exempel.

Så också avhengig av antallet turister - årstiden ???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jappe på resa i Norge

Bredo - helt rett! Vi som var tidlig ute med ICE.NET hadde bra dekning og kapasitet, etter en tid har vi opplevd mettning i tett befolkede områder.
Det vi opplever nå er det samme som vi hadde med NMT-450 i sin tid - supert i tynnt befolkede områder og nesten ubrukelig i storbyene.

Problemet Jappe beskriver tyder på manglende oppdatering i roamingtabellene mellom det norske og svenske nettet. Så lenge han var innen dekning av en svensk sender så fungerte det normalt, men når han kom lengre vekk fra Sverige ble det null data.

Har opplevd det samme selv i Sverige med min norske router den gangen den var ny - det tok nesten en mnd før den var på plass i det svenske nettet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe på resa i Norge

Har opplevd det samme selv i Sverige med min norske router den gangen den var ny - det tok nesten en mnd før den var på plass i det svenske nettet.

Intressant, det hade jag ingen aning om!

Det borde Net1 upplysa om, många skaffar Net1 strax före utlandsresan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe på resa i Norge

Den senaste rapporten säger att mobilnät och Net1 har varit utslaget pga flom (översvämning) i stora delar av södra Norge.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jappe på resa i Norge

En liten rapport från resan till Möns Klint i Danmark. Tre 3G vs. Net1:

Malmö: 6,24 Mbit - 2,65
Köpenhamn: 6,05 - 1,06
Köge: 3,04 - 1,10
Möns Klint: 1,17 - 1,29

(Jag har aldrig haft under 1 Mbit med Net1)

Tyvärr glömde jag kamerasladden men bilder på naturen kommer i en särskild tråd.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Jappe på resa i Norge

jappe det är en bilbåt ofta väldigt fula ,kommer till wallhamn med nya bilar mvh håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Stavern har någon sorts "förklarad självklarhet" som är svår att beskriva. Här finns ett lugn och en frid som inte låter sig rubbas av dagens stressande och jäktande människor. I denne byen mår jag bra!

Eftersom jag ämnar ta en liknande rutt runt Oslofjorden till mitt slutmål Sør-Hidle undrar jag hur många avgiftsbelagda vägar du passerade och vad de kostade?

Är bomvägarna få till antalet och inte alltför dyra så är det kanske ingen idé att undvika dem?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe på resa i Norge

Eftersom jag har Brobizz så använde jag den i Norge. På bankkontot har man dragit 2 x 10 kr och 1 x 20 kr. Dessutom förväntar jag mig en räkning på 20 kr från en kontroll som jag passerade utan Brobizzen i framrutan. Jag kom ju inte längre än till Nevlunghavn och Stavern. Svinesundsbron kostade 20 kr har jag för mig.

Jag upplevde inte bompengarna som särskilt besvärande, ej heller tyckte jag maten var så svindlande dyr. Min husbil är under 6 meter lång.

Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Mobilt bredband i Norge

Eftersom jag ämnar ta en liknande rutt runt Oslofjorden till mitt slutmål Sør-Hidle undrar jag hur många avgiftsbelagda vägar du passerade och vad de kostade?

Är bomvägarna få till antalet och inte alltför dyra så är det kanske ingen idé att undvika dem?

Jag tycker inte att det är värt att köra en massa omvägar för att slippa vägavgifterna runt Oslo. Jag fattar inte hur en del resonerar, när dom ska spara pengar genom en massa omvägar.
Min husbil är 9 meter lång, 5 ton, i höstas körde jag E6 genom Oslo. Jag fick efter ett halvår (!) en räkning på 75 NOK...inte sjuton blir det billigare att köra en omväg för att slippa den avgiften...:swoon: snarare dyrare, och så tar det mycket längre tid. Om det nu inte är så att det är för att man VILL köra en omväg, då är det ju en helt annan sak!

/Ludde
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Jag tycker inte att det är värt att köra en massa omvägar för att slippa vägavgifterna runt Oslo.
/Ludde

Oslo undviker jag gärna men inte pga vägavgiften. Sedan beror lite på hur långt man skall köra, till Stavanger är det 11! vägavgifter på ett ruttalternativ enligt iGO Primo. Dessutom är oftast "omvägarna" mer intressanta. En tunnel på flera mil är inget för mig om jag inte har väldigt bråttom.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Jappe på resa i Norge

Annette.
Du hade nog tur.Det borde vara ordentligt mycket dyrare.Jag har för mig att bara Svinesund kostar 100kr för bilar över 3.5ton.Även den stationen i Moss är dyrare.
Här går det i alla fall att beräkna bomavgifter:
Visveg
//Lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe på resa i Norge

Enligt Visveg skulle en resa tor Lysekil-Stavanger kosta 418 till 996 NOK beroende på storlek på bil och rutt.
Det innebär en kostnad för åtskilliga mils omväg.

Vi kan lägga på 67 till 288 NOK för Oslotunneln som inte var med i ovanstående beräkning. Summan i SEK blir alltså 645 till 1500 vilket innebär 5 till 12 kr per mil för de 130 milen. Alltså är vägavgiften nästan lika hög som kostnaden för bränslet i det högre intervallet!

avgift.jpg
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Jappe på resa i Norge

Visst kostar bompengarna ganska mycket.Jag veckopendlade under nästan 2 år till Kristiansand via Oslo.Där gick massor med pengar.Jag tror absolut att det lönar sig att köra icke betalvägar om man har tid.Speciellt med en husbil över 3.5ton.
//Lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe på resa i Norge

Visvegs uträkning hade inte med tunneln under Oslofjorden utan färjan Moss-Horten som inte belastade uträkningen med vägavgift.

Vi kan lägga på 67-288 NOK för tunneln under Oslofjorden. Summan i SEK blir alltså 645 till 1500 vilket innebär 5 till 12 kr per mil för de 130 milen.

Alltså är vägavgiften nästan lika hög som kostnaden för bränslet i det högre intervallet!

avgift.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21408

Guest
Sv: Jappe på resa i Norge

Å , så dumt at jeg ikke så dette før , da kunne du kommet hit på kaffe :spinny:

Jeg bor i nabobyen , Sarpsborg :yes:
 
Toppen