Sv: Jappe i Portugal
Jag hade tänkt stanna längre tid i Mosel men eftersom vädret inte var det bästa så övergav jag Wintrich och Kurt Haarfagre och for mot Trier. GPS:en (Beirut 3) försökte envist lura mig att lämna B53:an men jag motstod lätt hennes attacker! Hon ska inte inbilla sig att hon kan hantera mig hur som helst. Hon ska vara glad att jag inte slängde henne i Mosel för några dagar sedan när hon verkligen var i sitt esse!
I Mehring tyckte jag det var dags för lite frukost och därför svängde jag in till en liten parkeringsplats strax före den första ställplatsen i Mehring med sin härliga vinbonde!
Strax efter Piesport ligger en stor "Edeka" livsmedelsaffär och där fyllde jag på förråden med korvar och ostar m.m. Jag hittade en utsökt "Esrom" fra Danmark som jag inte har haft förmånen att få smaka på decennier. Den livsnödvändiga Falukorven heter här "Lyoner" och är oftast ätlig. Falukorvens gastronomiska höjder når den aldrig riktigt men den får duga i resebilen! Jag noterade att priserna i den manuella charken låg långt över dem för de plastförpackade sönderskurna produkterna. Stor skillnad, tyvärr!
Bliven mätt och belåten gick färden vidare på B53 mot Trier och jag trotsade stoiskt Beiruts knäppa vägförslag. Snart var jag i Trier och där gällde det att läsa skyltarna rätt och här fick faktiskt Beirut en uppgift. Jag genomskådade lätt hennes försök att smålura mig men hon fungerar bättre i städer än utanför sådana och jag kunde konstatera att gasolpåfyllningsstationerna låg där de brukar ligga. (De fyller även svenska gasolflaskor). Först kommer Westfa
och strax därefter Maxgas.
Eftersom jag hade gott om gasol tack vare Folke i Falkenberg (nyinköpt "gasoltank" med fyllstopp) så hade jag inget behov att nyttja deras tjänster och strax därefter var jag på P-ställplatsen vid McDonalds i Trier.
Fylla/tömma-apparaten var på sitt allra bästa humör och gav mig tre € tillbaka när jag stoppade in mitt eneuromynt. Jag konstaterade här att en liten abbrovinsch krävdes för få automaten att prestera så bra! Bra handlag med dessa ibland trilskande apparater brukar ge resultat!
Snart dags för det stora äventyret, att köra igenom Frankrike mot Medelhavet utan att använda betalvägar! Det har jag inte gjort på decennier!
Jappe
PS. C:a 5 mb med Vodafones Europasimkort i nallen!