• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jakten på amperen .....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Som många andra så var jag på Elmia mässan och kikade och jag köpte lite LED lampor , nu vet jag inte hur jag skall skriva för det verkar ju vara att en del "hejar" på dom olika säljare medans då jag skall köpa en vara så vill jag ju ha den med en gång och jag har inget "agg eller hejar" inte på någon utan båda är lika trevliga (hoppas att det inte blir en massa tjäbbel om detta nu ) .

Men till det lysande ämnet :

När jag kikar på min elpanel när inte solpanelerna ger någon ström så visar den - 0,6 amp och då lyser ju själva panelen men det måste ju vara något mera som drar ström när allt är släckt likaså är antennförstärkaren avstängd och sladden är urtagen ut Tv´n.

Jag bytte 10 stycken LED lampor och det var innan en strömförbrukning på 8,7 amp och efter bytet så drog det 1,1 amp då har jag drait ifrån dom 0,6 som det stod på panelen innan .

Vi hade ju ingen större brist innan för dom stora energislukarna är ju kvar 12v/60w på Tv´n samt körs ju laptopen på 230v/100w inverter då den har dåligt batteri .

Dock tar Tv´n mycket mera ström än invertern .

Det är ingen förvärmning på gasoltuberna heller dock är det väl en elektrisktryckvakt eller vad 17 det är ?? Drar dom mycket ström ?

Tips idéer ? Rycka säkring efter säkring ?

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Jakten på amperen .....

Om ex jordkabeln från batteriet till jordpunkten är 16 mm2 och är minst 914 mm lång, kan man mäta ut två punkter, en alldeles vid batteri polen och sedan den andra punkten 914 mm från den första.
Om man mäter med en digital voltmeter mellan dessa punkter kan man läsa ut den aktuella förbrukningen alternativt ingående laddning.

Vi mäter alltså spänningfallet vilket blir 1 mV/A då mätsträckan i detta fallet är 1 milliohm.

Om ytan på kabeln är annorlunda får man ut längden genom följande formel.

Arean på kabeln / koff. för koppars ledningsförmåga(0,0175) x motståndet på sträckan, (1 milliohm ger ett spänningsfall på 1 mv/A)

I vårt fall 16 / 0,0175 * 0,001 = 0,914 meter.
För 32 mm2 kabel blir längden alltså 1,828 meter

Ser man då till att alltid koppla alla sina förbrukare bortom mätpunkten sett från minus polen kan man läsa ut förbrukningen även om den tas direkt från batteriet, ex vid användandet av inverter.

Denna metod begränsas inte av att strömmen är större än 10 A vilket brukar vara max för digitala multimetrar

F

F.d. 52943

Guest

Om ex jordkabeln från batteriet till jordpunkten är 16 mm2 och är minst 914 mm lång, kan man mäta ut två punkter, en alldeles vid batteri polen och sedan den andra punkten 914 mm från den första.
Om man mäter med en digital voltmeter mellan dessa punkter kan man läsa ut den aktuella förbrukningen alternativt ingående laddning.

Vi mäter alltså spänningfallet vilket blir 1 mV/A då mätsträckan i detta fallet är 1 milliohm.

Om ytan på kabeln är annorlunda får man ut längden genom följande formel.

Arean på kabeln / koff. för koppars ledningsförmåga(0,0175) x motståndet på sträckan, (1 milliohm ger ett spänningsfall på 1 mv/A)

I vårt fall 16 / 0,0175 * 0,001 = 0,914 meter.
För 32 mm2 kabel blir längden alltså 1,828 meter

Ser man då till att alltid koppla alla sina förbrukare bortom mätpunkten sett från minus polen kan man läsa ut förbrukningen även om den tas direkt från batteriet, ex vid användandet av inverter.

Denna metod begränsas inte av att strömmen är större än 10 A vilket brukar vara max för digitala multimetrar

Grallimatias enligt Danielssons evangelium.
(f´låt - kunde inte låta bli...)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nu har jag kikat lite på det och inte blev jag så mycket klokare men jag har iallafall konstaterat att det 80 amp Exide Gel batteriet var kasst och om det kunde spela mej lite spratt att det "sög ur sig självt" genom att det inte kunde hålla orken uppe trots att jag har 85w solpanel .

Jag ringde Hymercenter som enligt många är svåra att få tag på och jag fick väl vänta i 3-4 minuter i telefonkö vilket är helt okay och snabbt svarat ... Efter att ha framfört mitt problem så kunde även killen i verkstaden konstater samma fel och lovade mej ett nytt på garantin och vi köpte bilen i April och vi kom överens om att dom skulle montera detta när det är dags för kamremsbyte i Januari . :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:

Jag har nu satt i ett annat fritidsbatteri som jag hade och det får fungera till Januari .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kan man kolla styrkan/orken i ett batteri genom att köra med all belysning i ett antal timmar och sedan se hur många volt man har i batteriet ?

Kan det vara så att ett batteri som är lite halvdåligt även tappar en del volt när man belastar det och inte bara suger ur ampere , för ett bra batteri skall väl hålla uppe volten rätt bra även när man belastar det ?

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej, japp det går utmärkt att kolla på så vis, men "sänk" inte batteriet för mycket.

Om du lägger på en last på 10Amp och har ett batteri på 85Ah skulle det om allt är 100% fungera i 8,5 timmar.

Det tar på batteriet att gör detta så mitt råd är att bara göra så om man tror man har problem med batteriet för att utreda om så är fallet.

Gå ej under 11,5v = glöm ej bort att hålla koll!

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025

Då bilen stått ansluten till el i ca. två dygn visar bodelsbatteriet 13,6V. Kopplar bort elen och kör iväg. Då jag stannar för natten visar bodelsbatteriet 12,8V. Efter detta har jag antenförstärkaren inkopplad ca. 4 tim. utebelysningen några timmar och några lampor tända korta stunder. På morgonen visar bodelsbatteriet 12,2V. Det största uttaget jag sett är -4A. Jag tycker att spänningen i bodelsbatterierna sjunker snabbt. Jag har två st 110 Ah batterier.
Lennart

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Att mäta på batterier är inte helt lätt !
För att förstå hur batterier fungerar är det ett par begrepp som behöver förklaras. Emk, inre resistans och polspänning.
Polspänning är den spänning som finns på polerna på batteriet.
Emk (elektromotorisk kraft) är batteriets "inre spänning", den som driver strömmen i ansluten belastning.
Inre resistans (Ri)är batteriets interna motstånd som orsakar ett spänningsfall om det flyter en ström ur batteriet ( eller in vid laddning). Ohms lag gäller U=IxR.
Om man mäter polspänning på batteriet i vila utan belastning med en volmeter(digitalmultimeter) är polspänning och Emk lika. Men om man tar ut en ström ur batteriet blir polspänningen =Emk-IxRi, dvs lägre ju större strömmen är.
Man beräknar Ri genom att först mäta obelastat och få Emk:n och därefter belsta med en känd ström I (=mäta strmmen) och mäta polspänningen samtidigt. Ri=Emk-polspänning/I.
Men för ett visst batteri är Ri inte konstant utan ändras med temperaturen och även storleken på strömmen samt batteriet kondition.
Emk ändras ju med laddningstillståndet i batteriet, det är ju den man menar när man skriver tabeller över vilken spänning batterier har vid olika laddningsgrad.

// Göte J

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Toppen