• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jaga mullvadar

I

Ice-Man

Guest
Borde väl kanske leta upp något trädgårdsforum, men jag har inga gröna fingrar och har inget intresse av det så jag ställer min fråga till den samlade kunskapsbanken här under markisen:

Min gräsmatta är snart fullständigt underminerad av mullvadsgångar. "Kriget" mot mina objudna gäster har pågått i knappt ett år och de små gynnarna bjuder alltjämt upp till kamp med sina jordhögar.
Jodå, jag har fått tag på ett par stycken.
En tog jag i saxfälla, jag misstänker att han gjorde det av misstag - för jag har inte fått fler i fällan sedan dess. Fällan gillrade jag med potatis, kanske inte det smaskigaste en liten mullis vet? Ofta var fällan utlöst, men bara med jord. Har endast tagit en i fällan innan jag efter drygt en månad råkade klippa sönder den med gräsklipparen.
Mullis nummer två såg jag i ögonvrån när jag höll på att gillra fällan. Jag flög fram som en gasell o försökte gräva upp den med händerna i all desperation, men den var såklart inte där. Jag satte mig 2-3 meter bort och lurpassade på den rackaren och rätt vad det var började det böka i jorden o jag flög fram återigen o stampade allt vad jag kunde på/runt jordhögen. Gick sedan o hämtade en spade o grävde upp den gynnaren och gjorde slut på lidandet (hårda bud, de är ju faktiskt söta).
I våras flyttade en hemlös katt hem till oss, mager stackare som nu blivit vid riktigt god vigör. Han har alltid kommit bra överens med vår Rottweiler så att adoptera honom var inga problem för någon av oss. Katten kom med mullvad nummer tre - jag vill gärna tro att det är någon form av belöning för mat och husrum :)

Finns det någon här som har bra tips i min mullvadsjakt? Lurpassa på dem har jag inte tid med och skrämma tror jag inte på eftersom tomten är stor.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Jaga mullvadar

Jag skulle köpt karbid och haft i hålen och sedan sett till att vattna ordentligt, detta funkar i vart fall på sork.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En del trycker ner en flaska i hålen och när det blåser och det visslar i flaskan och dom dör visserligen inte men dom skall tydligen fly till andra marker .

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021

En kompis föreslog följande åtgärd för att bli av med problemet. Ett 1,5 m armeringsjärn stickes ner i gräsmattan ca 30 cm. Ett snöre, ca 50 cm, fästes i toppen av armeringsjärnet. I andra änden av snöret fästes en tom ölburk. Vinden påverkar ölburken som då kommer att slå mot armeringsjärnet. Detta ljud tycker dom små liven inte om och flyr (ev. till grannen). Om metoden funkar - inte en aning.

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Vi har haft samma problem med Mullvad,hela gräsmattan som en enda stor jordhög.
Har provat allt, en gammal tvåtakts moped,det rök i hela gräsmattan men det hjälpte inte.
Karbid, ingen verkan.
Vattnat i gångarna, hjälpte inte.
Skjutit med hagel gevär,tog väl ett par stycken men det tog mycket tid. Men när grannen inte hittade alla delar till bössan så fick jag hitta på något annat.
Grävde ner en hink,tack sa mullvaden vilket bra undanfall så var den full med jord.
Sen skaffade jag ett mullvads rör,men det blev också fullt med jord.
Fick ett tips om att öppna ett par högar och hälla i lite bensin i varje hål samt vänta en liten stund och sen tända på, inte så bra höll på att spräcka grunden på grannens garage.
Vid ett släktkalas hemma så talade vi om problemet, då säger en svåger visa mig var han är så ska jag tala om var du ska sätta ner fällan.
Har väl tagit ca 23 st där på samma ställe.
Det måste vara en gång som dom inte har någon jord med sig.
Samt att det inte får komma in något ljus eller luft,det känner den lille rackarn med en gång.

Lycka till med jakten.

/sten-åke

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

På min tidigare gård i mittskåne var det väldiga mullvadsproblem. Testade allt från div ultraljud, olika fällor till att gräva ner sill.

Något som fungerade rätt så bra var att gräva ner sk "sorklök" men det fick man ju göra om vartannat år länk

Även lecakulor indränkta med citronella fungerade bra, men fick göras om/grävas ner ofta

Allra bäst fungerade MoleStop länk, ultraljud med slumpvalda vibrationer som man skruvar ner i jorden. Inte som de billigare som vibrerar lika hela tiden. Då vänjer dom sig. Går på batteri, men då måste man hålla koll o byta i tid, bäst är adapter till el.

När vi började med MoleStop blev det ännu mer mullvadshögar i början och jag trodde inte det fungerade, men efter en tid när mullvadarna inte lyckats skrämma bort ljudet gav de upp. såg förbaskat kul ut när vi kom ut en morgon och såg en lång rad med jordhögar, från vår trädgård ut på hästarnas bete. Där blev de inte heller långvariga, gillade väl inte ljudet av många trampande hovar och flyttade över till grannens åker.

I början körde vi med batteri, men slarvade man med att byta var mullvadarna tillbaka på en vecka, så det gäller att apparaten går hela tiden.
Använde 2 apparater till ca 2500 kvm.

I

Ice-Man

Guest

Ohh, tack för alla svar!

Karbid har jag funderat på, men hört olika om.
Grannen är jägare och har hagelbössa, men tiden saknas.

Flaska har jag inte testat, och inte heller armeringsjärnsgrunkan.
Sorklök?! Då behöver jag köpa nästan 30 paket o plantera veckovis - har runt 11.000m² gräsmatta :)
Har dessutom passerat skrämselstadiet, nu menar jag allvar!

Har testat sonens 80cc 2-taktscross med full choke, ingen önskad effekt trots upprepade försök däremot snygga rökeffekter från gräsmattan :)
Har även testat råttgift, men mullvadar är ju till skillnad från sorkar köttätare (om man kan kalla en slemmig daggmask för kött) så de blir väl inte så lockade.
En sak har dock visat sig vara effektiv! Grävde ner konvektorslang för jordvärme och det tycks de inte gilla, eller så har de bara inte orkat gräva nya gångar...

Hmmm, stor buss (check), grov slang - blir många meter.... Men avgasflödet från V10:an är ju rätt "massivt" :)

Sten-Åke, har din svåger vägarna förbi Kristianstad så kan jag bjuda på både kaffe o en trerätters om han visar mig vart jag ska sätta fällorna :)

Jag suger åt mig av era idéer - keep ´em coming!

F

F.d. 5322

Guest

Järnhandlaren i byn rekommenderade de där små raketerna som bara tjuter. Bryt av pinnen, tänd på och skicka ner i gångarna.
Om det är försäljningstaktik vet jag inte.
Själv använder jag liksom några andra, dubbelbössan men det kan ta tid.
Jag jobbade ihop med en kille som använde älgbössan från balkongen men jag tyckte det verkade lite som att skjuta mygg med kanon. :msn_wink:

Hörde en kille som hällde ner karbid och tände på. Inte bra! Hela gräsmattan försvann.

De gånger jag har tagit i fälla så har jag letat upp en gång under gräset. Alltså inte en hög. (Kan man hitta en "genomfartsled" så kan man ta många på samma ställe.) Sedan har jag grävt ett hål i storlek som två knytnävar båda sidor fällan, så att eventuell jord de har med sig, ramlar ner där, innan de kommer till fällan.

Har även haft en ny sorts fälla som man skulle sticka ner i ungefär 45 graders vinkel under högen. En platta som utlösare skulle ligga uppe på jordhögen.
Ganska effektiv faktiskt men jag vet inte var man hittar dessa. Fick en av en granne för många år sedan.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Oj, över ett ha, ja då är det inte lätt.

7 Islandshästar i en hage på 2,5 ha fick mullvadarna att flytta, så du får väl ta och låna några pållar av en granne... :wink:

F

F.d. 1804

Guest

Gör som ABBA Benny gjorde här nere i Skåne på dubbelt så stor tomt, köp nätstaket på rullar o rulla ut över hela tomten, lägg sedan på 10-15 cm matjord med grus och anlägg en ny gräsmatta.

Garanterat resultat :msn_wink:

I

Ice-Man

Guest

Nya grannen har hästar, men de kan hålla sig där de är, vill ju inte ha dem i trädgårn precis!

Nyanlagd gräsmatta med nät under låter lockande men ABBA Benny hade nog aningen större fickor än vad jag har :)

Raketer, tja, kanske kan ta igen för de jag inte smällde vid nyår då...

F

F.d. 52918

Guest

Pröva med kejsarkronor,sork och mullvadar avskyr kejsarkronornas lökar.
När vi bodde i Värmland, var Stig så stolt över sitt fina potatisland,,,,,,men när han skulle plocka upp sin potatis, fanns det bara några små ynka potatisar kvar.
Då berättade min fd granne i Skåne,att det är bara att sätta kejsarkronor.Och mot alla odds så funkade det,,,,men det var bara så att sork o mullvadar flyttade in till grannen,men det fixade grannen med nya kejsarkronor,och det är 14 år sedan nu,och hon har inte haft besvär sedan det med vare sig sork eller mullvadar.

Ingrid

F

F.d. 5322

Guest

Gör som ABBA Benny gjorde här nere i Skåne på dubbelt så stor tomt, köp nätstaket på rullar o rulla ut över hela tomten, lägg sedan på 10-15 cm matjord med grus och anlägg en ny gräsmatta.

Garanterat resultat :msn_wink:

Lite jobbigt om man vill plantera några nya träd på tomten. :msn_weird:

I

Ice-Man

Guest

Pröva med kejsarkronor,sork och mullvadar avskyr kejsarkronornas lökar.
När vi bodde i Värmland, var Stig så stolt över sitt fina potatisland,,,,,,men när han skulle plocka upp sin potatis, fanns det bara några små ynka potatisar kvar.
Då berättade min fd granne i Skåne,att det är bara att sätta kejsarkronor.Och mot alla odds så funkade det,,,,men det var bara så att sork o mullvadar flyttade in till grannen,men det fixade grannen med nya kejsarkronor,och det är 14 år sedan nu,och hon har inte haft besvär sedan det med vare sig sork eller mullvadar.

Ingrid

Det var ju en tjusig växt, men blir det inte jobbigt att kryssa mellan blomstren med gräsklipparen? Hur tätt behöver man sätta dem? Behöver de vara uppväxta?

I

Ice-Man

Guest

Jahapp, de senaste två dagarna har jag haft mullvadsfritt efter en intensifierad mullisjakt i veckan. Japp, då undrar vän av ordning kanske hur det gick till:
Två nya mullvadsfällor inköptes. Sådana där vanliga klämfällor i metall och en lös betesdel som jag laddade med morot (svårt att ladda med maskkött). Klippte en ganska omgående på ena delen av gräsmattan, men i andra änden var det fortfarande kaos. En rackare som gäckade mig o löste ut fällan med jord. Laddade båda fällorna en bit från varandra och i ytterområdena skickade jag ner tjutraketer för att liksom skrämma bort rackarn mot fällorna.
Fick ganska snart en baddare som jag lät ligga kvar i gången o lukta illa för sina gelikar. Glad som en speleman trodde jag att jag fått tag i alla, men dagen efter var det nya högar. Dit med fällorna igen, och så ett artilleri bestående av fler raketer. Tog bara några timmar så hade jag fixat den med.
Nu har det varit lugnt nästan två dygn, men jag släpper inte garden.
Ohh vad trevligt det ska bli med en hel gräsmatta utan en massa jordhögar!

F

F.d. 29758

Guest

Hej på Er. Jag har varit i "krig" under ett antal år. Talat med folk som sagt sig veta hur man skall ta hand om dem! HI Talat med den tidigare stadsträdgårdmästaren i staden och han gav mig tipset att använda MALKULOR, men var får man tag i dessa i dessa dagar !? Fått tips fran annat håll, att använda mig av spillolja, men det tycker jag är miljömässigt oanvändbart för mig. Ett anna tips är att använda sig av urin, men med c:a 300 högar, så jag erkänna att jag inte har så stor blåsa HI Var tvungen att kratta ut alla, innan jag kunde köra gräsklipparen på 5.000 kvm. Även tänkt mig att använda mig av gasol + tändsticka, men då blir det flera "tunnelbanor"! Har använt hagelbössa, men bara fått tag i en enda. Katten fungerade inte, så jag får väl fortsätta med "kriget "! Janne B

I

Ice-Man

Guest

Katten hjälpte mig med en som han la synligt (han kanske tagit fler). Hunden (Rottweiler) har jag inte haft den minsta nytta av, hon bara luktar på den döde mullvaden och konstaterar ungefär - jaha. Dessutom ser det nog jäkligare ut om hon ska gräva upp gräsmattan (får vara mafiosomullisar om de har gångar som 40kg Rottis ryms i) än om jag låter mullvadarna sköta det hela :)

Fällorna köpte jag på Ekohallen för en femtiolapp styck, de ser ut så här ungefär: Sork- och mullvadsfälla från grossisten EIHAGER-ENGVALL-ENTERPRISES
Grannen kom på kortvisit när jag grävde ner fällorna och tyckte jag var tokig när jag grävde i hålet med bara händerna och han trodde inte det skulle funka eftersom det luktar människa. Men efter bara några timmar satt den där.
Gillrade som sagt med morot, men enligt vissa rön ska det inte vara något alls i fällan. Mullvadar äter tydligen kött, medan sork är vegetarian. Det har inte varit ett enda bett på morotsbitarna.
Jag gräver ut så fällan precis får plats och täcker fällan med grästuvan som jag precis flyttat från hålet. Räcker inte grästuvan till så lägger jag en bit plast eller liknande och sedan täcker jag med jord så det är mörkt och ingen luft strömmar in. Själva handtagen låter jag givetvis sticka upp så kan jag se när fällan slagit igen.

Fortfarande i morse inga mullvadshögar och så hoppas jag att det kan förbli - jag hoppas att de döda mullvadarna jag har lämnat i avskräckande syfte fungerar som just avskräckande.

Min dotter tyckte att jag var grym, och visst är det rätt söta ulliga små varelser - men jag vill inte ha en gräsmatta som ser ut som ett minfält och heller inte en massa uppgrävda stenar i min gräsklippare. Bytte knivar för någon vecka sedan då knivarna var så slitna att de lämnade en mittsträng. De får gärna bo granne med mig ute på åkern, men i min gräsmatta vill jag inte ha dem!

Toppen