• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.

När jag följt några tidigare trådar om 12 voltsmatning till bl a TV och andra strömförbrukare så användes nästan bara två typer av uttag och kontakter. Dels "cigarett-pluggen" samt 12 mm pluggen. Dessa duger gott till att ladda mobiltelefoner, driva GPS eller andra småförbrukare.

Men då det gäller att driva andra strömförbrukare som TV, 12 volts strykjärn, dammsugare eller kaffebryggare mm så duger inte dessa uttag. Särskilt inte då de är några år gamla. Metallytorna blir ofta belagda med oxid med spänningsfall och även värmeutveckling på minimala kontaktytorna.

Den kontakten som jag vill slå ett slag för finns på Claes Ohlson.
Jag har använt den i husvagnar och husbilar i 15 år och har enbart goda erfarenheter av dessa kontakter. Fördelen med dessa är att kontaktytorna är många gånger större än ciguttagen, ingen oxidbildning och aldrig någon värmeutveckling. Jag har provat med strömförbrukare som drog 30-40 ampere, inga problem. Den uppmärksamme upptäcker kanske att det står 10 A på uttaget med det är vid 48 volt.

Stickproppen har ett smalt och en lite tjockare stift för att förhindra felaktig polarisering. Uttaget och stickproppen anger vilket stift som är plus resp minus.

De finns bl a på Claes Ohlson:Clas Ohlson Internetbutik

På den sista bilden visar jag uttaget inkopplat. Lägg märke till att det finns dubbla anslutningar för kablar. Det visade uttaget ligger på samma kabel som ett ytterligare uttag. Alltså kan man koppla både inkommande OCH utgående kabel. Det förenklar kabeldragningen väsentligt då man inte behöver skarva kablar till uttagen.
I ett par av uttagen har jag använt matningskabel på 12 kvadrat, inga problem, bara att skruva dit.

Mvh / Roy
 

Bilagor

  • 01_12-volts uttag.jpg
    01_12-volts uttag.jpg
    620,3 KB · Visningar: 87
  • 02_12-volts uttag.jpg
    02_12-volts uttag.jpg
    2,3 MB · Visningar: 52
  • 03_12-volts stickkontakt.jpg
    03_12-volts stickkontakt.jpg
    2,1 MB · Visningar: 48
  • 04_12-volts stickkontakt.jpg
    04_12-volts stickkontakt.jpg
    2,2 MB · Visningar: 39
  • 05_12-volts uttag.jpg
    05_12-volts uttag.jpg
    434,9 KB · Visningar: 52

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Detta med ellära kan vara svårt ibland. I det här fallet är det lätt.

Ett kontaktdon kan likställas med ett seriemotstånd. Restistansen bestäms bl a av de delar som utgör själva kontaktstiften. Det är därför som man i en del kontaktdon pläterar med guld.

I seriemotståndet utvecklas värme på samma sätt som ett elelement blir varmt. Värmeutvecklingen bestäms enbart av seriemotståndet och strömmen genom motståndet. Inte av spänningen.

Om man höjer strömmen genom kontaktdonet ökar värmeutvecklingen. Det är det som är det farliga.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Bara ett tips så här i ellärans alla konster!

Strömstyrkan i all ära, men tänk på vad som händer när man kopplar in kontakten med (Lasten på)! Om lasten (Amperestyrkan) är stor får man en ljusbåge som kan svetsa fast kontaktytorna! Det är ofta det som avgör märkningen (A) på kontakterna. m.a.o. koppla in apparaten avslagen först, innan man slår på!

M.V.H.
Thomas!

:mh3:
 
Toppen