• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.

När jag följt några tidigare trådar om 12 voltsmatning till bl a TV och andra strömförbrukare så användes nästan bara två typer av uttag och kontakter. Dels "cigarett-pluggen" samt 12 mm pluggen. Dessa duger gott till att ladda mobiltelefoner, driva GPS eller andra småförbrukare.

Men då det gäller att driva andra strömförbrukare som TV, 12 volts strykjärn, dammsugare eller kaffebryggare mm så duger inte dessa uttag. Särskilt inte då de är några år gamla. Metallytorna blir ofta belagda med oxid med spänningsfall och även värmeutveckling på minimala kontaktytorna.

Den kontakten som jag vill slå ett slag för finns på Claes Ohlson.
Jag har använt den i husvagnar och husbilar i 15 år och har enbart goda erfarenheter av dessa kontakter. Fördelen med dessa är att kontaktytorna är många gånger större än ciguttagen, ingen oxidbildning och aldrig någon värmeutveckling. Jag har provat med strömförbrukare som drog 30-40 ampere, inga problem. Den uppmärksamme upptäcker kanske att det står 10 A på uttaget med det är vid 48 volt.

Stickproppen har ett smalt och en lite tjockare stift för att förhindra felaktig polarisering. Uttaget och stickproppen anger vilket stift som är plus resp minus.

De finns bl a på Claes Ohlson:Clas Ohlson Internetbutik

På den sista bilden visar jag uttaget inkopplat. Lägg märke till att det finns dubbla anslutningar för kablar. Det visade uttaget ligger på samma kabel som ett ytterligare uttag. Alltså kan man koppla både inkommande OCH utgående kabel. Det förenklar kabeldragningen väsentligt då man inte behöver skarva kablar till uttagen.
I ett par av uttagen har jag använt matningskabel på 12 kvadrat, inga problem, bara att skruva dit.

Mvh / Roy
 

Bilagor

  • 01_12-volts uttag.jpg
    01_12-volts uttag.jpg
    620,3 KB · Visningar: 87
  • 02_12-volts uttag.jpg
    02_12-volts uttag.jpg
    2,3 MB · Visningar: 52
  • 03_12-volts stickkontakt.jpg
    03_12-volts stickkontakt.jpg
    2,1 MB · Visningar: 48
  • 04_12-volts stickkontakt.jpg
    04_12-volts stickkontakt.jpg
    2,2 MB · Visningar: 39
  • 05_12-volts uttag.jpg
    05_12-volts uttag.jpg
    434,9 KB · Visningar: 52

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Säkert ett bra uttag men det finns en, i mitt tycke, stor nackdel, nämligen utseendet.

Synd att det inte finns ett envägsuttag som passar i de vanligaste "skalen" som brytare, 220V-uttag, traditionella 12V-uttag och antenuttag har.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Jag är ingen elektriker så jag har förmodligen fel, men inte kan man väl räkna 10A x 48V = 480VA och låta detta bli 40A vid 12V?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Säkert ett bra uttag men det finns en, i mitt tycke, stor nackdel, nämligen utseendet. Synd att det inte finns ett envägsuttag som passar i de vanligaste "skalen" som brytare, 220V-uttag, traditionella 12V-uttag och antenuttag har.


Hej, nej vackert är det inte. De uttag jag har sitter i TV-skåpet, under matbordet, i garaget och framme på passagerarsidan. Men visst hade det bra varit med en lite diskretare utformning.....

/Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Jag är ingen elektriker så jag har förmodligen fel, men inte kan man väl räkna 10A x 48V = 480VA och låta detta bli 40A vid 12V?


Hmmm, för att testa så körde jag den stora strömmen. Ingen värmeutveckling i uttag eller kontakt. Det vore intressant att veta vad som hänt OM man hade kört 30-40 ampere genom ett ciguttag....

De 10 ampere som anges för uttaget är med god säkerhetsmarginal.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Skulle ju passa bra som uttag i motorrummet för tankningspump 12V.
På min Nissan Navara då förstås.
Tack för tipset.
mvh Gert
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Du har rätt Michael. 10 A är 10 A och kan aldrig bli något annat!

Birger
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Det ingjutna värdena 48V 10A är maxvärden.

Man talar om "Bermuda-triangeln" som "dödens triangel".
Här vill jag nog tala om "livets triangel" som i ett rätvinkligt
XY-diagram har max-värdena (spetsarna) 48V och 10A.

Till detta kommer en 3:e sida: effekten!
Denna sida är inte rak utan en kurva som "böjer sig nedåt
innåt" mot 90-gradsvinkeln.

Så länge man håller sig inom dessa 3 sidor fungerar det,
går man utanför så händer det otrevliga saker:
överhettning och kanske brand.

Alltså rekomenderas försiktighet!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Hej!
Vore fint om du ville lägga in en skiss på detta diagram.....särskilt intressant effektkurvan.
Roadglider
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Om man räknar lite så blir det....
P=U*I 48*10=480W

och så sänker vi spänningen till 12 volt.. P/U=I
480/12=40A

så håller man sig inom de ramarna ska ju allt gå bra...

/Fraxe
 

Bilagor

  • ohmslag.gif
    ohmslag.gif
    19,4 KB · Visningar: 1.444
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Men kablarna måste ju anpassa till denna strömstyrka!!!
Och den är väl orimligt hög för normala förbrukare via ett sådant uttag?
Roadglider
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Jo det är mycket ström, knappast någon utrustning som man vill använda för ofta. men för att avgöra lämplig kabalarea så kan man använda ett nomogram. som är bra att ha om man ska göra om lite ;)

man väljer hur långt man ska dra kabel och hur mycket effekt som man ska ta ut ur kabeln, så får man rätt area på kabeln via diagramet.

/Fraxe
 

Bilagor

  • nomogram12v.jpg
    nomogram12v.jpg
    5,4 KB · Visningar: 46

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Jag antar att elläran inte har ändrat sig sen jag gick i skolan. 10A är 10A oavsett spänning. Den förlustvärme som utvecklas i kontaktytorna kan uttryckas som R * I2 (övergångsresistansen gånger strömmen i kvadrat).
Detta oavsett om spänningen är 12, 24, 48 eller 220V. Att man har högre systemspänning är ett sätt att få ner effektförlusten i tex kraftledningar och i övergångsresistanser.
Effektförlust leder till värmeutveckling som inte är speciellt lyckat i kontaktdon och den skapas av strömmen genom kontaktdonet och resistansen i densamma.
Spänningståligheten är ett mått på hur bra isoleringen funkar.

I det här speciella fallet så är det specat för klenspänning men jag antar att det är samma plast som i starkströms dito. Klenspänning = man får fixa själv utan elbehörighet :)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Hmmm, för att testa så körde jag den stora strömmen. Ingen värmeutveckling i uttag eller kontakt. Det vore intressant att veta vad som hänt OM man hade kört 30-40 ampere genom ett ciguttag....

De 10 ampere som anges för uttaget är med god säkerhetsmarginal.


Om uttaget är märkt 10A ska man absolut inte ta ur mer ström. Det spelar ingen roll om du sänker spänningen, 10 A är alltid 10A. Att åsidosätta säkerheten och göra egna bedömningar är något jag aldrig skulle göra.

Håkan
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Hej alla.

Önskar bara klarlägga vissa omständigheter.

Anledningen till att jag sökte en annan typ av uttag var att när jag använde en 12 volts smörgåsgrill så blev dess kontakt glödhet. Kontakten var av typen ciguttag. Då jag mätte strömförbrukningen så var den bara på 8 A.

För att testa trådens uttag kopplade jag in en belastning på ca 35 A på ett löst batteri. Belastningen varade några minuter, trots detta blev varken uttag eller stickpropp varma. För mig tyder det på god säkerhetsmarginal i förhållande till de 10 A som anges....

Därför valde jag denna typ av uttag i husbilen. Alla uttag är för övrigt avsäkrade för att skydda mot ev kortslutning.

Den av mina förbrukare som drar mest är dammsugaren som drar 150 w. Tidigare blev den medlevererade cigkontakten het. Efter bytet till ny stickpropp fick jag både bättre drag i dammsugaren och ingen värmeutveckling i kontakten.

Den värmeutveckling som uppstår i cigarettkontakten kan vid stort strömuttag medföra risk för överhettning och den lilla anläggningsytan mellan kontaktstyckena ger spänningsfall.

Som sagt testat har jag men förvisso inte i husbilen utan på arbetsbänken.

"Friskt kopplat hälften brunnit" /Roy
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Håkand,
du har nog blandat ihop Ström, A, med effekt, W.

Roadglider,
jag har inte möjlighet att "lägga in" en skiss då jag inte vet hur man gör.
När det gäller datorer är jag självlärd/autodidakt och började med
VIC-20 för att sedan gå över till DOS 2.3 (vem minns det op-systemet?).
Sedan blev det WIN.

den eflterlysta kurvan borde ha funnits i böcker om transistorer men gör
det inte då det är min egen "förenkling" av delar av transistorkunskapen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill slå ett slag för detta 12-volts uttag

Förklara vad du tror att jag blandat ihop!!

Jag skrev att 10 A alltid är 10 A, jag har inte nämnt något om effekt. Jag vet mycket väl vad det är för skillnad mellan stöm och effekt efter att ha arbetat med el 25 år!
 
Senast ändrad:
Toppen