• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag vill ju bara sätta in ett USB-uttag. Hur svårt kan det vara?

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag har googlat i timmar... dagar... sen förra året när jag köpte USB-uttagen som jag behöver sätta in för att kunna ladda apparater (mobiltelefon, iPad, klocka, tandborste) när vi står stilla. Det är två uttag med två portar i vardera. Jag sätter en under bordet nu och den andra kanske ovanför sängen framöver. Så småningom vill jag också ha ett 12V-uttag under sängen för kylväska (47W, motsvarar 4A?)
Här hamnar ett USB-uttag
Har läst @Zeke_02's tråd fram och tillbaka men jag tänker mig inte att det ska bli ett jätteprojekt. Har läst liknande trådar på Malibu-forum där plåtis-ägare presenterar sina ambitiösa lösningar på tyska.

Jag vill helst inte göra en ny elcentral. Idealet är ju att hitta strömmen från EBL så uttaget blir strömlöst när jag slår av 12V på huvudströmbrytaren.

De räknarna jag använt pekar på att jag klarar mig med 1,5 mm² på kabeln. Verkar det rimligt, eller ska man gå på 2,5 mm² för att vara säker - i synnerhet eftersom man inte vet hur lång kabel man kan behöva? Jag har kollat på de här sidorna:

Jag har en Malibu 600 DB, 2018, med EBL 262-3. USB-uttagen är på 2x 2,1A vardera och det sitter en säkring på röda kabeln (märkt F10AL250V - F för snabb).

Är det enklast att bara använda säkringstjuv på en säkring med tillräckligt ampere-utrymme?

Hur skarvar man enklast ihop kablarna? Skarvhylsa, eller nåt annat?

Det här skulle varit klart under vinterhalvåret... :confused:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Jag har googlat i timmar... dagar... sen förra året när jag köpte USB-uttagen som jag behöver sätta in för att kunna ladda apparater (mobiltelefon, iPad, klocka, tandborste) när vi står stilla. Det är två uttag med två portar i vardera. Jag sätter en under bordet nu och den andra kanske ovanför sängen framöver. Så småningom vill jag också ha ett 12V-uttag under sängen för kylväska (47W, motsvarar 4A?)
Visa bilaga 214130
Har läst @Zeke_02's tråd fram och tillbaka men jag tänker mig inte att det ska bli ett jätteprojekt. Har läst liknande trådar på Malibu-forum där plåtis-ägare presenterar sina ambitiösa lösningar på tyska.

Jag vill helst inte göra en ny elcentral. Idealet är ju att hitta strömmen från EBL så uttaget blir strömlöst när jag slår av 12V på huvudströmbrytaren.

De räknarna jag använt pekar på att jag klarar mig med 1,5 mm² på kabeln. Verkar det rimligt, eller ska man gå på 2,5 mm² för att vara säker - i synnerhet eftersom man inte vet hur lång kabel man kan behöva? Jag har kollat på de här sidorna:

Jag har en Malibu 600 DB, 2018, med EBL 262-3. USB-uttagen är på 2x 2,1A vardera och det sitter en säkring på röda kabeln (märkt F10AL250V - F för snabb).

Är det enklast att bara använda säkringstjuv på en säkring med tillräckligt ampere-utrymme?

Hur skarvar man enklast ihop kablarna? Skarvhylsa, eller nåt annat?

Det här skulle varit klart under vinterhalvåret... :confused:

Funkar väl med Biltema 43-231 som enkelt hakas på en 12V anslutning...?
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Om din Malibu är lika vår så är bodelsbelysningen fördelad på två säkringar på vardera 10 A. Även med samtliga ljuspunkter tända blir förbrukningen bara ca 3 A totalt så det finns god marginal för ett par USB-uttag på samma säkringar. Jag skulle ansluta till Light 1 och/eller Light 2 vid EBL och dra kabeln bakom träpanelen under bordet. Den vägen skall vara åtkomlig om man plockar bort lite av plastklädseln vid insteget.
Ja, det är samma på min. Det är en bra plan! Har dragit kabel där tidigare, så det ska funka.

Funkar väl med Biltema 43-231 som enkelt hakas på en 12V anslutning...?
Ja, de funkar säkert bra. Det fina med de jag köpt (länk i första inlägget) är att de har en brytare som gör att man kan slå av dem när man inte använder dem. Annars smygdrar de ström, som @Västkustcamparen skriver.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Om du ska dra egen kabel så har du troligen några kopplingspunkter på EBL som inte är utnyttjade. Säkrade och stänger av med huvudbrytaren. Det behövs några special kontakter för att ansluta, minns inte vad de hette eller var jag köpte dem. Men det minns säkert någon.
Är det en sån här säkringstjuv du tänker på?

1628542463984.png
Om din Malibu är lika vår så är bodelsbelysningen fördelad på två säkringar på vardera 10 A. Även med samtliga ljuspunkter tända blir förbrukningen bara ca 3 A totalt så det finns god marginal för ett par USB-uttag på samma säkringar. Jag skulle ansluta till Light 1 och/eller Light 2 vid EBL och dra kabeln bakom träpanelen under bordet. Den vägen skall vara åtkomlig om man plockar bort lite av plastklädseln vid insteget.
Vägen bakom väggen som bordet hänger på är klar! Jag har tagit bort en smal trälist och den svarta plastkåpan i foten av B-stolpen. Kablarna är dragna. Framgång!

1628543070656.png
Så här ser det ut i EBL nu. Jag vet inte hur man identifierar outnyttjade kopplingspunkter.
1628542918178.jpeg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är det en sån här säkringstjuv du tänker på?

Visa bilaga 214185

Vägen bakom väggen som bordet hänger på är klar! Jag har tagit bort en smal trälist och den svarta plastkåpan i foten av B-stolpen. Kablarna är dragna. Framgång!

Visa bilaga 214187
Så här ser det ut i EBL nu. Jag vet inte hur man identifierar outnyttjade kopplingspunkter.
Visa bilaga 214186
Outnyttjade är de kopplingspunkter som inte har någon kabel in. Dock måste du in i schemat för ebl för att se hur de är kopplade internt och om de går att använda.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Uff, vill inte vara kritisk eller negativ... men det finns en hel del kritik mot WAGO. Brandrisk mm och man måste vara extremt noggrann. Hade en WAGO i källaren som brände, trots att en elektriker satte dit den.

Jag brukar använda traditionella sockerbitar. För- eller nackdelar?
De tidiga Wago (är för övrigt en tillverkare och inte namnet på kopplingen) stacks kabeln in i och en metalltunga låste fast kabeln.
Dessa kan få varmgång vid höga strömmar (hade själv en dosa som brann i en vägg).
Den nya typen har en manuell låsning av kabeln och är inte lika känslig.
De heter egentligen toppklämmor (även U-båt är en toppklämma).
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Så här ser det ut i EBL nu. Jag vet inte hur man identifierar outnyttjade kopplingspunkter.
Visa bilaga 214186
I vår Malibu finns det ingen outnyttjad kopplingspunkt som styrs av manöverpanelens av/på. Se schemat i inlägg 19, övre gruppen. Det finns ev. en i den nedre gruppen (Heater) men den gruppen är kontinuerligt spänningssatt.

Du kan t.ex. göra en avgrening från de befintliga kablarna för Light1 eller Light 2 med någon av de metoder som föreslagits.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag har googlat i timmar... dagar... sen förra året när jag köpte USB-uttagen som jag behöver sätta in för att kunna ladda apparater (mobiltelefon, iPad, klocka, tandborste) när vi står stilla. Det är två uttag med två portar i vardera. Jag sätter en under bordet nu och den andra kanske ovanför sängen framöver. Så småningom vill jag också ha ett 12V-uttag under sängen för kylväska (47W, motsvarar 4A?)
Visa bilaga 214130
Har läst @Zeke_02's tråd fram och tillbaka men jag tänker mig inte att det ska bli ett jätteprojekt. Har läst liknande trådar på Malibu-forum där plåtis-ägare presenterar sina ambitiösa lösningar på tyska.

Jag vill helst inte göra en ny elcentral. Idealet är ju att hitta strömmen från EBL så uttaget blir strömlöst när jag slår av 12V på huvudströmbrytaren.

De räknarna jag använt pekar på att jag klarar mig med 1,5 mm² på kabeln. Verkar det rimligt, eller ska man gå på 2,5 mm² för att vara säker - i synnerhet eftersom man inte vet hur lång kabel man kan behöva? Jag har kollat på de här sidorna:

Jag har en Malibu 600 DB, 2018, med EBL 262-3. USB-uttagen är på 2x 2,1A vardera och det sitter en säkring på röda kabeln (märkt F10AL250V - F för snabb).

Är det enklast att bara använda säkringstjuv på en säkring med tillräckligt ampere-utrymme?

Hur skarvar man enklast ihop kablarna? Skarvhylsa, eller nåt annat?

Det här skulle varit klart under vinterhalvåret... :confused:
Det var inte riktigt meningen att det skulle bli ett så stort projekt ifrån början, som det blev nu. Det fanns inga 12v-uttag alls och kunde heller tjuva från lämpliga ställen då det mesta var dolt. Och även om det inte skulle vara dolt, så var det ledningar till belysningen och de var väl klena för att koppla diverse uttag på. Däremot gick det bra att dra nya kablar dolt. Med viss (nåja) adhd blev det till slut mycket då ambitionen fanns. Därför blev det till slut ett ormbo när jag tillämpade den enklaste lösningen.

Som en eller flera skrivit, så drar USB-uttag viss ström även om de inte används.
Kylväska på 4A och även TV skulle jag dra på separata ”linor”. Men ok, jag har dragit alla uttag på sin egen ”lina” och gärna lite överdimensionerade kablar ifall.

För din del, det är inte enklare i längden med en central kopplad till en strömbrytare!? En tanke bara. Då kan man även dra kablarna där man vill.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag förstår hur projektet kan växa sig utom alla proportioner. Mitt problem är inte så stort (än) - det är bara instegströskeln som är lite hög innan jag skaffat mig ett startkapital i form av know-how. Jag är ju ingenjör, så skam dem som lär sig! Eller... nej...

Ny titt på EBL:en. Lyfter på nästet och hittar några intressanta punkter. Kollar igen i manualen och ser att den lösa kontakt jag funnit är kopplad till Block 5, pins 5 & 8, som i EBL 262-3 anges som Circuit 1. Det finns ingen förklaring till vad det är, men den har har kontinuerlig matning (bryts inte av huvudströmbrytaren). Kylskåpet sitter på samma pins.

Det finns också en ledig plats för ett flatstift. Den går till pin 7 i Block 5 och är konstant +matning för trappsteget.
För din del, det är inte enklare i längden med en central kopplad till en strömbrytare!? En tanke bara. Då kan man även dra kablarna där man vill.
Så jovisst, en satellit-central vore smart så här i efterhand. Kanske fixar en sån sen när jag ska fixa uttag bak i garaget/sängen också. Då har jag förhoppningsvis kommit över tröskeln.
 

Bilagor

  • 1628606024393.png
    1628606024393.png
    4,6 MB · Visningar: 35
  • 1628609512677.png
    1628609512677.png
    2,6 MB · Visningar: 34

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024

Borrfrossa*!​


Nu har jag alla prylar jag behöver för att sätta in första USB-uttaget. Verktygen, kablarna, donen... allt ligger ute i bilen. Nu är det bara att sätta hålsågen i panelen.
Tanken på att göra oåterkallelig åverkan på inredningen ger mig kallsvettningar!

Jag har kollat på alla bilder på hbk-forum hur nu andra har gjort och på Malibu-sidorna på carthago-forum för att se hur tyskarna gör. Har inte kunnat dragit någon klar slutsats av allt, men det blir ju hål där man kan fixa kabel.

Uttag som ska monteras in:
2x USB-uttag med två portar, ett vid dinetten och ett någon annanstans, t.ex. nära säng.
2x 12V-uttag, ett vid dinetten/kök och ett i garaget, under säng.
Totalt fyra uttag, samma cylindriska form för 29 mm-hål.

De två första hålen har jag landat i att de bör sitta diskret under bordet. Hyfsat lättåtkomligt ändå. Enda gången de är i vägen är om man är fyra pers i bilen och vill ladda något samtidigt, men även det skulle gå. Kabeln är redan dragen (1,5 mm², men jag byter kanske mot 2,5 mm² för att försörja båda uttagen).
IMG_6716.jpg
Antar att det är en tröskel man ska över och troligt scenario är att man sen får blodad tand och gör schweizerost av bilen.
Förhoppningsvis går det bra med hålsågen och att den inte flisar upp panelen fullständigt.

* Google ger ingen sökträff på borrfrossa. Men den finns. Jag har den nu.
 

Bilagor

  • IMG_6715.jpg
    IMG_6715.jpg
    1,2 MB · Visningar: 51
  • IMG_6713.jpg
    IMG_6713.jpg
    595,1 KB · Visningar: 48
  • IMG_6712.jpg
    IMG_6712.jpg
    1,3 MB · Visningar: 48
  • IMG_6711.jpg
    IMG_6711.jpg
    1,5 MB · Visningar: 48
  • IMG_6709.jpg
    IMG_6709.jpg
    1.006 KB · Visningar: 47
  • IMG_6710.jpg
    IMG_6710.jpg
    1,7 MB · Visningar: 45
  • IMG_6707.jpg
    IMG_6707.jpg
    1,4 MB · Visningar: 46

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025

Borrfrossa*!​


Nu har jag alla prylar jag behöver för att sätta in första USB-uttaget. Verktygen, kablarna, donen... allt ligger ute i bilen. Nu är det bara att sätta hålsågen i panelen.
Tanken på att göra oåterkallelig åverkan på inredningen ger mig kallsvettningar!

Jag har kollat på alla bilder på hbk-forum hur nu andra har gjort och på Malibu-sidorna på carthago-forum för att se hur tyskarna gör. Har inte kunnat dragit någon klar slutsats av allt, men det blir ju hål där man kan fixa kabel.

Uttag som ska monteras in:
2x USB-uttag med två portar, ett vid dinetten och ett någon annanstans, t.ex. nära säng.
2x 12V-uttag, ett vid dinetten/kök och ett i garaget, under säng.
Totalt fyra uttag, samma cylindriska form för 29 mm-hål.

De två första hålen har jag landat i att de bör sitta diskret under bordet. Hyfsat lättåtkomligt ändå. Enda gången de är i vägen är om man är fyra pers i bilen och vill ladda något samtidigt, men även det skulle gå. Kabeln är redan dragen (1,5 mm², men jag byter kanske mot 2,5 mm² för att försörja båda uttagen).
Visa bilaga 214551
Antar att det är en tröskel man ska över och troligt scenario är att man sen får blodad tand och gör schweizerost av bilen.
Förhoppningsvis går det bra med hålsågen och att den inte flisar upp panelen fullständigt.

* Google ger ingen sökträff på borrfrossa. Men den finns. Jag har den nu.
När du sågar med hålsåg, så tänk på att ha en bräda tryckt på insidan av det blivande hålet!! Annars är det lätt att träet fläks upp. Och såga utifrån.
 
F

F.d. 59131

Guest

Borrfrossa*!​


Nu har jag alla prylar jag behöver för att sätta in första USB-uttaget. Verktygen, kablarna, donen... allt ligger ute i bilen. Nu är det bara att sätta hålsågen i panelen.
Tanken på att göra oåterkallelig åverkan på inredningen ger mig kallsvettningar!

Jag har kollat på alla bilder på hbk-forum hur nu andra har gjort och på Malibu-sidorna på carthago-forum för att se hur tyskarna gör. Har inte kunnat dragit någon klar slutsats av allt, men det blir ju hål där man kan fixa kabel.

Uttag som ska monteras in:
2x USB-uttag med två portar, ett vid dinetten och ett någon annanstans, t.ex. nära säng.
2x 12V-uttag, ett vid dinetten/kök och ett i garaget, under säng.
Totalt fyra uttag, samma cylindriska form för 29 mm-hål.

De två första hålen har jag landat i att de bör sitta diskret under bordet. Hyfsat lättåtkomligt ändå. Enda gången de är i vägen är om man är fyra pers i bilen och vill ladda något samtidigt, men även det skulle gå. Kabeln är redan dragen (1,5 mm², men jag byter kanske mot 2,5 mm² för att försörja båda uttagen).
Visa bilaga 214551
Antar att det är en tröskel man ska över och troligt scenario är att man sen får blodad tand och gör schweizerost av bilen.
Förhoppningsvis går det bra med hålsågen och att den inte flisar upp panelen fullständigt.

* Google ger ingen sökträff på borrfrossa. Men den finns. Jag har den nu.
Filma gärna under arbetets gång. Kan vara trevligt att titta tillbaka på någongång. Bara kör!!!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hade också lite borrfrossa innan jag trycke på knappen när jag skulle borra för uttagen i vår bil. Speciellt spännande kändes det att borra i instrumentbrädan. Blev dock helt ok :)
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024

Framgång!​

IMG_6738.jpg

Det har gått bra!
Två snygga hål borrade utan missöde. Silvertejp för att skydda ytan.
Uttagen fastskruvade. Armen lätt rispad efter att ha jobbat bakom panelen.
Kablar uppmärkta.
Drygt 1 meter kabel på 1,5 mm² ska inte vara något problem för den här lasten.
Wago-dosorna var lätta att jobba med och kablarna sitter bra.
Strömtjuven var först ovillig att sätta sig på plats, men det gick bra med milt våld.

Återstår - att hitta annan säkring att tjyva från. USB-uttaget går igång när man slår på strömmen och jag vill att ett avstängt uttag ska förbli avstängt även när jag slår på 12V. Ska bara flytta tjyven till annat uttag på EBL som inte bryts på huvudbrytaren.

Tack för både tekniskt och mentalt stöd!
 

Bilagor

  • IMG_6737.jpg
    IMG_6737.jpg
    2 MB · Visningar: 55
  • IMG_6729.jpg
    IMG_6729.jpg
    1,1 MB · Visningar: 52
  • IMG_6727.jpg
    IMG_6727.jpg
    426,3 KB · Visningar: 55
Toppen