• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag tror inte vi alltid gör av med pengar där vi stannar.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jag tror inte vi alltid gör av med pengar där vi stannar.

Står just nu i Gränna hamn. Visst lagar vi vår egen mat, men givetvis så handlar man på platsen man står på. Bara för att man aldrig går på restaurang eller fikar ute betyder inte det att man inte gynnar orten.
Vi har varit på ICA och handlat ett par gånger sen vi kom. Systembolaget. Sen har vi köpt polkagrisar så det räcker till och blir över...gynnat fiskhandlarn nere i hamnen, både rökt fisk och rökta räkor. Vi har stått på betalställplats i två dygn. Nu har vi köpt färjebiljett över till Visingsö, ska stå hos en gårdsbutik, visserligen gratis ställplats, men givetvis kommer vi att ta en fika på gårdsfiket och handla lokala varor i gårdsbutiken. Sen blir det Remmalag för hela familjen (tur med häst och vagn), sen blir det ett besök på bensinstationen i Gränna för att fylla tanken innan vi åker vidare.
Att vi inte gynnar de lokala handlarna om vi stannar på orten stämmer inte in på bilden av de husbilsåkare vi sett på våra resor.
Enda gången detta kan inträffa är om man stannat för nattparkering vid sträckkörningsresa när man är på väg till ett mål. Man kommer ganska sent och åker igen tidigt på morgonen. Men oftast så blir det bara en enkel parkering och man lämnar inte bilen. Dock brukar man ju ändå tanka och det är ju som bekant inte en helt obetydlig summa pengar det handlar om.
Men väl man är ute och turistar med husbilen, stannar 1 till 2 nätter på varje ort, ja då gynnar vi handlarna på orten.
Och så tror jag är för de allra flesta husbilsåkarna. Har pratat med många av grannarna på de ställplatser vi stannat på, och det är enhetliga svar, visst handlar man mycket även om man inte går på restaurang.

/Ludde

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Är inte detta en ganska underlig diskussion? Om vi är ute och reser och därmed spenderar våra pengar i lokala affärer där vi råkar parkera så betyder ju detta att handlaren hemma inte får sålt något till oss. Alltså råder status quo, det en handlare tjänar på ett ställe missar en annan någon annanstans.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Att husbilsåkare spenderar pengar där man befinner sig är självklart.
Alla behöver mat och färdmedel samt husrum när man är ute och reser.
Där tror inte jag vi är mer attraktiva än andra resande, personbilar på resa köper också drivmedel + husrum och troligen lagad mat.
Är det dessutom en barnfamilj så genererar det säkert mer köp av godis, glass, leksaker och biljetter till lekland mm. Det tror jag de flesta husbilar inte lägger pengar på.
Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tror vi behöver bli mycket mer objektiva när vi jämför oss med andra grupper av resenärer.
/ Leif

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Jag kan konstatera att efter ha varit livsmedelshandlare i Torekov under 15 år, så var det inte husbilsfolk eller husvagnsägare som var våra stora kunder. Trots att vi nästan bodde granne med campingen.
Ofta hade man handlat på hemmaplan, kanske för att man kanske tycker att det är ett billigare alt. eller för att det bekvämt att ha maten med sig.
Alla så gör vi olika prioriteringar.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är väl inte så konstigt, de handlade naturligtvis på campingen, den har som regel både glass och de viktigaste förnödenheterna.

Bör ej förväxlas med ställplats som inte har denna service. :)

F

F.d. 55374

Guest

Är inte detta en ganska underlig diskussion? Om vi är ute och reser och därmed spenderar våra pengar i lokala affärer där vi råkar parkera så betyder ju detta att handlaren hemma inte får sålt något till oss. Alltså råder status quo, det en handlare tjänar på ett ställe missar en annan någon annanstans.
Då är vi nog inte som andra. Vi handlar hemma så mycket det går innan
vi åker. Hustrun fixar middagar o.s.v. Övernattning kan ske långt från
närmsta civilisation.
Tommy R

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Det är visserligen sant att det är ett nollsummeresultat, men den stora skillnaden är ju att Campingar, övre Norrland egentligen hela Sverige också får en del av kakan och inte bara storstäderna, trots att det uteslutande rör sig om några månader..

Vi kan ju ta Gotland, Öland, Trosa och Öckerö och egentligen hur många andra ställen till som lever upp under sommarmånadernas turister, oavsett om det är husbilar eller personbilar som åker dit så är även vi turister i våra husbilar..

Och vi handlar!!, det verkar i alla fall så på våra bankkonton som byggs upp alla andra månader utom på just sommaren..

MVH/Chippen

F

F.d. 53078

Guest

Min komun tittade pá detta och komm fram till att husbilar lägger pengar till massa företag Mat, bensin, nöjen, kläder, hárvárd mm. Till och med reparation service nya däck mm. mm. Själv har jag monterat mycket i husbilar.

Bátar samma som husbilar fast mer Taxi eller buss.

Campingarna: har en butik som sälger mat suvernier post ja allt som dom kan tjäna pengar pá. Campingkunderna är mindre ute ur omrádet. Oftast pool glassförsäljning mm.

Hotell: frukosten oftast inkluderad dom har restarang bar mm. En del hotell har till och med butiker hárvárd mm.

En Kryssare är det som ger minst pengar till en komun. Allt är inräknat i biljetten dom köper endast souvernier glass och smá saker. Mycket lite besök pá nöjesaktiviteter som djurpark, bio, museer, mm.

Oavsett var vi är och hittar nágot önskvärt till ett bättre pris än hemma sá är det en stor risk för en affär.

En annan sak som vi kan tänka pá är att medeláldern pá husbilsägarna ligger mycket lägre här runt 35-45 ár. Oftast barnfamiljer.

F

F.d. 53197

Guest

Jag tror att vi pratar lite förbi varandra. Visst spenderar vi en hel del, men i de fall som det blir en diskussion mellan missnöjda affärsidkare och husbilsåkare så handlar det oftast om att det finns ett begränsat antal parkeringar vid en strand, stadskärna, sevärdhet, julmarknad etc.

Visst handlar husbilsåkarna en del medan de står där, men en personbil hade tagit mindre plats, handlat lika mycket och stannat en tiondel av tiden. Då hade tio olika personbilar hunnit stå där under samma tid som husbilen, och kanske handlat tio gånger mer. Om vi vill kunna stå på personbilsparkeringar utan att någon blir sur måste vi "uppföra oss som personbilar".

Att husbilar står på lämpliga parkeringsplatser under en lämplig tidsrymd utan att vara i vägen för någon tror jag ingen har ont av!:) Vi handlar också mycket mer sedan vi köpte husbil - både saker till husbilen och massa annat jox. (som vi egentligen inte behöver...)

/Jessika

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag tror att vi pratar lite förbi varandra. Visst spenderar vi en hel del, .............................

Att jämföra oss med husbil, och personbilar är verkligen att blanda äpplen och bananer. Hur ofta är bilister semesterfirare som åker runt i vårt vackra land?
Att bilisten tar upp mindre plats är ganska givet, men jag tror i alla att dessa är huvudsakligen lokalbefolkning som ändå ska handla.
Så går det till i mina hemtrakter. Jag är ofta i Arninge Centrum och handlar. Där brukar både husbilar och husvagnsekipage parkera lite vid sidan om den gängse parkeringen. Inga problem alls. Möjligen att detta problem finns på andra ställen.

F

F.d. 17941

Guest

Grundregler för oss. Vi är två personer som snurrar runt i vår värld!
! Ca 1000 kr/dag inkl mat bränsle övernattning , färjor, tunnel avg mm
2 Fyller förråden efter resan på lämplig plats
3 Stannar på Fri parkering, ställ plats eller camping plats
4 Nyttjar gärna lokal handlare ( köper gärna lokala specialiteter)
5 Är tacksam om det blir någon krona mindre per dag
6 Lev lyckligt så länge ni kan!
Totte04

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest

Att jämföra oss med husbil, och personbilar är verkligen att blanda äpplen och bananer. Hur ofta är bilister semesterfirare som åker runt i vårt vackra land?
Att bilisten tar upp mindre plats är ganska givet, men jag tror i alla att dessa är huvudsakligen lokalbefolkning som ändå ska handla.
Så går det till i mina hemtrakter. Jag är ofta i Arninge Centrum och handlar. Där brukar både husbilar och husvagnsekipage parkera lite vid sidan om den gängse parkeringen. Inga problem alls. Möjligen att detta problem finns på andra ställen.

Tror nog att dom flesta som semestrar i vårt land gör det med bil,
med eller utan husvagn.
Tommy R

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag kan konstatera att efter ha varit livsmedelshandlare i Torekov under 15 år, så var det inte husbilsfolk eller husvagnsägare som var våra stora kunder. Trots att vi nästan bodde granne med campingen.
Ofta hade man handlat på hemmaplan, kanske för att man kanske tycker att det är ett billigare alt. eller för att det bekvämt att ha maten med sig.
Alla så gör vi olika prioriteringar.

Kan det vara så att när vi åker till Bjärehalvön att vi känner en himla husbilsfientligt. Skulle vi har vägarna förbi så nog tusan är kylen fylld så man slipper stanna och gynna någon där. En rak fråga: Tillhör handlarna den sk "Campingmaffian"?.

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Visst finns det handlare som fattat husbilsfolket, ta Ölands Köpstad som exempel dom har upplåtit en del av parkeringen som ställplats dom har säkert inte gjort detta av snällhet, dom har fattat att dom tjänar pengar på detta. Där stod igår ca 15 husbilar som övernattade, så har det varit senaste tre veckorna. Bara att hoppas att andra handlare tar efter då parkeringarna vi dom centrumnära affärerna ändå är ganska stora.
Olle.:)

Toppen