• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag tror inte vi alltid gör av med pengar där vi stannar.

D

Deleted member 11118

Guest
Det framförs ofta av oss husbilsåkare att vi är viktiga för turistnäringen och det är vi, men gör vi alltid av med pengar där vi stannar. Jag vet inte hur andra gör men så här fungerar det i vår bil när vi reser utomlands.

Har en hobbykock i bilen så hon vill alltid laga mat, restaurang max 2-3 gånger på en 4 veckors tur i Tyskland, Frankrike. Vi handlar ofta på stora varuhus, och det som handlas räcker ungefär 4 dagar. Sen kör vi kanske till 2-3 ställplatser innan nästa handling sker och då gör vi inte av med några pengar i de kommuner som har ställplats och där vi övernattar. Undantag finns så klart men de är inte många.

Skulle vi köra i Sverige är det samma mönster.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Jag tror inte vi alltid gör av med pengar där vi stannar.

Men efter 3-4 dagar åker du ju inte hem till din hemkomun och handlar igen!

Du är en viktig kugge för turistnäringen, dom andra 2-3 dagarna du inte handlar någonting, handlar vi andra turister kanske just precis på dom ställplatser du höll hårt i plånboken..

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

DEt är en myt att vi handlar mer på en ställplats vi uppfyller den andra myten, vihar alt med oss, vi handlar mindre än du.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag kan ju inte vara den ende som brukar handla i närheten av ställplatsen.
Glass, eldningsolja, getost, Ica osv, så lokalt som möjligt. Storhandlar gör vi hemma.

S

Sören-6830

Guest

Är det dessutom rea i butikerna i Marstrand i mitten av augusti så brukar det bli ett par tusenlappar där.........

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Skönt att se att någon skriver om det som jag själv reagerat på.
Jag har varit husbilsägare i tre år. Vi har valt att lyxa till det lite oftare med att äta ute, säkert mer än varannan dag.
Dom gånger vi stått på en plats med fler husbilar runt oss har jag i stort sett inte sett någon av de andra göra annat än att äta i/vid sina bilar. Vet att detta inte bevisar något, men jag ser det, då ser andra det också.

När man läser här på klubben tycker jag tipsen om att ex. kunna fylla frysen, tips om matsäck på färjeöverfarter för det blir billigare, är vanliga.
Det tycker jag absolut inte är fel, men vi måste bli mer objektiva när vi kallar oss köpstarka, det är de som är köpvilliga som är av intresse för näringslivet.

Vi är många så vi är starka sägs ofta, tänk då på att de som inte är intresserade av husbilar troligen är nästan alla andra, det blir fler än 8,5 miljoner i Sverige.

Ska vi lyckas i frågor om husbilar, ställplatser mm., så tror jag det är viktigt att vi är objektiva annars blir vi inte trovärdiga.
/ Leif

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Tycker det är en ganska knepig och missvisande diskussion om att vi inte handlar när vi står på ställplats.

Nej, klart att vi inte handlar varje dag på varje ställplats vi stannar på. Vi handlar inte varje dag hemma heller.

Men minst ett par gånger i veckan handlar vi och den ställplats/orten som då har "turen" att vi behöver fylla på förråden, tanka eller känner för att äta på restaurang, får in några tusenlappar. Så fungerar det säkert hos de flesta husbilsturisterna och därför kan det löna sig för handlarna och kommunerna att det ordnas ställplatser för husbilar.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Det framförs ofta av oss husbilsåkare att vi är viktiga för turistnäringen och det är vi, men gör vi alltid av med pengar där vi stannar. Jag vet inte hur andra gör men så här fungerar det i vår bil när vi reser utomlands.

Har en hobbykock i bilen så hon vill alltid laga mat, restaurang max 2-3 gånger på en 4 veckors tur i Tyskland, Frankrike. Vi handlar ofta på stora varuhus, och det som handlas räcker ungefär 4 dagar. Sen kör vi kanske till 2-3 ställplatser innan nästa handling sker och då gör vi inte av med några pengar i de kommuner som har ställplats och där vi övernattar. Undantag finns så klart men de är inte många.

Skulle vi köra i Sverige är det samma mönster.

Har också en " kock" med ombord, men nog bidrar vi till besökta städer o kommuner ändå.
Bränsle ,matinköp,kaféer, uteserveringar, kanske en öl på nån trevlig servering, souvenirer,inträden mm mm.....................
Så i vårt fall anser jag nog att vi är en "tillgång" till dom platser vi besöker!

Hejs
Claes 105

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En får ta til litt gjennomsnitt berekning, som flere skriver - det er ikke hver dag en handler om en som mange lager mesteparten av maten selv. Men det er begrenset hvor mange dager en kan lagre matvarer på den begrensede plassen en har til dette.

Selv handler vi 2 til 3 ganger pr uke når vi er ute på tur - hjemme 1 til 2 ganger. På tur handler en der det er lettest å handle, kan en rusle over til en lokal kjøpmann fra overnattingsplassen så er det den foretrukne om en ikke vet at like bort i veien er det et stort supermarked med god parkering - som Globus utenfor Zell am Mosell (ligger oppe på åsen vest for byen). Eget parkeringsområde for over 10 husbiler, fantastisk utvalg - i år la vi igjen rundt mange hundre euro i den butikken - (Grethe hamstret Sudoku hefter :D)

annie783

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Må heller ikke glemme at vi kjøper en del diesel rundtomkring. Og betaler for oss på mange overnattingssteder. Blir fort 2-300/dag i snitt bare det. For ikke å glemme alle bompengene i Norge...

Universitetet i Bergen har sett på dette og funnet ut at bobilturister er dobbelt så lønnsomme som turister på cruiseskip. De bruker hhv 250 og 500 kr/dag. Og da er kostnaden for campingplass ikke regnet med.

Gjett hvem som legger igjen mest penger?

F

F.d. 55374

Guest

Har också en " kock" med ombord, men nog bidrar vi till besökta städer o kommuner ändå.
Bränsle ,matinköp,kaféer, uteserveringar, kanske en öl på nån trevlig servering, souvenirer,inträden mm mm.....................
Så i vårt fall anser jag nog att vi är en "tillgång" till dom platser vi besöker!

Hejs
Claes 105

Ja hur fasen skulle man klara sig utan kokerska i familjen.
Om vi åker ut 1-2 veckor är nog allt förberett när det gäller
vad vi skall äta. Ibland vill hon bli avsläppt för kompletteringshandling.
Tommy R

D

Deleted member 11118

Guest

Vi har säkert alla olika sätt att handla på och göra av med pengar när vi turistar. Vi ser oftast också svenskar äta utaför sin husbil utomlands. Utomlands tankar jag nästan alltid när jag är i Frankrike på de stora varuhusen för de har billig disel om man gemför med "mackar" utmed motorvägen.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi rör oss kanske på lite olika platser. Vi är ofta i Ystad, Kivik, Norrtälje, Gotland och Kroatien. Var vi än är ser man husbilsfolk gå på restaurangerna. Händerna fulla av kassar, allt ifrån äpple till kläder. Så nog är det många av våra 10.000 medlemmar som har spänderbyxorna på sig.:)

Nu kan man ju inte äta alla målen på restaurang och det är det inga andra som kan heller. Och då kan man träffa på någon som tar sin frukost, en annan som tar lunchen och en tredje som tar middan och groggen vid husbilen. Så gör vi även när vi hyr en styga eller bor på hotell.:)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Visst är vi olika! Jag vet faktiskt inte hur representiv jag är i förhållande till ”normal” men jag avstår dock att tala och tro för andra!

Så här ser våra fakta ut:

Budget för kommande ½ års husbilsresa. 2 vuxna & mellanstor hund.
Baseras på erfarenheter från senaste fyra års resande med husbil i Europa.

Diesel (ca. 13.000 km) 21 kkr.
Väg-, bro-, tunnelavgifter, (i förek. fall färja) : 6 kkr.
LPG gas 8 x 22 l.= 176 l.: 2 kkr.
Service, underhåll, däck: 13 kkr.
Försäkring och skatt husbil, ca. 6 mnd. : 6 kkr.
Rese- och personförsäkringar, ca. 6 mnd: 4 kkr.
Besöks- och inträdesavg. 3 kkr.
Mat & dryck i ca. 180 dagar (inkl.restaurangbesök) 50 kkr.
Ställplats- och campingavg. 6 kkr.
Kommunikation (tele, internet, frimärken) 2 kkr.
Sa: 120 kkr. =
ca. 20.000 kr./månad
Minst 50% gagnar företagarna kring platserna där vi uppehåller oss.
Ca. 350 kr./dag!
Vi handlar helst lokalt och undviker de stora ”drakarna” Ikea, Lidl, m.fl.
Julian

F

F.d. 52945

Guest

för att inte tala om boardershop när man e på väg hem från semestern...där går några kronor och grannarna hemma blir så glada!:wink::)

Pilot

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

I sommer var vi på 4 uker reise i Tyskland, Kroatia, Østerrike, DK og S.

Som vanlig var vår målsetning var å lage minst mulig mat, og istedet nyte lokale resturanter til lunch og middag.

Vi kjøpte alltid ferske rundstykker til frokost og koste oss med denne i bilen.
Vi reiste i totalt 27 døgn, og 52 måltider ble kjøpt på resturanter. De to måltidene som ikke ble kjøpt på resturant, to middager. Der ble råvarene innkjøpt i tyskland, og den ene middagen ble spist på en stellplass i Danmark, og en på stellplassen i Ullared på vei hjem (men jeg spiste "sisslar special") som lunch same dag på Vala senteret.

I tillegg kommer isbarer og kafeèr hver dag...

Hos oss er det kun engangsbestikk i husbilen, papp og plast som er for nødbruk. Når jeg reiser vil jeg ha deilig lokal mat.

F

F.d. 29925

Guest

På resan ner till kontinenten är endast det mest nödvändiga med i kyl och frys, resten fylls på efterhand och behov.
Men de gångerna jag åker till Norge gör jag precis som Norrmännen, dvs handlar det mesta innan avfärd på "rätt sida" av gränsen. Bröd är nog det enda som har belastad budgeten i matväg. Men visst har man lagt en del på t.ex. lusekofta eller annat obehövligt.

Toppen