F
F.d. 29925
Guest
Sv: Jag trodde det var förbjudet.
MMA är ingen sport, det är misshandel.
MMA är ingen sport, det är misshandel.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Håller med om att det är vidrigt.
Intressant det där med åsikten om att samhället inte borde betala för skadorna som dom frivilligt ådrar sig.
Då borde det väl även gälla alla rökare som frivilligt suger i sig gift som långsamt förgör kroppen, samt alla ekonomiska följder som alkoholdrickande personer åsamkar samhället...
Eller var ska vi dra gränsen?
Håller med om att det är vidrigt.
Intressant det där med åsikten om att samhället inte borde betala för skadorna som dom frivilligt ådrar sig.
Då borde det väl även gälla alla rökare som frivilligt suger i sig gift som långsamt förgör kroppen, samt alla ekonomiska följder som alkoholdrickande personer åsamkar samhället...
Eller var ska vi dra gränsen?
Ett litet farligt resonemang. Överviktiga får stå för sina skador. Trafikskador får man ju också då betala själv. Idrottskador ersätts inte heller. Rökare står för sitt. Alkoholskador lika så. Om man halkar på isen på gatan när man inte behövt gå ut får man själv betala.
Det blir enligt min syn litet svårt att dra gränsen för vad som blir kvar att betala för. Vem skall avgöra vad som skall ersättas?
Nästan all elitidrott ger mer eller mindre skador. För ett antal år sedan debatterades flitigt om amatörboxningens vara eller inte vara.
Motståndarna hävdade då det stora antalet hjärnskador som påstods uppstå som underlag till ett förbud (amatörboxare har huvudskydd).
En stor undersökning gjordes om det fanns någon relevans i påståendena.
Ett stort antal ((flera hundra utövare av varje sportgren )från ett flertal olika idrotter undersöktes angående uppstådda hjärnskador, de som utförde testerna visste inte vilken idrott som de olika personerna höll på med.
När resultaten sammanställdes blev det ett något överraskande resultat. Inte någon av amatörboxarna uppvisade några hjärnskador. Där de däremot fann ett flertal hjärnskador var det högst hos utövare av simning och fotboll.
Förklaringen som gavs till det var att simmarna (elit) fick hjärnskador av syrebrist på grund av att de höll huvudet under vatten för lång tid under hård ansträngning.
För fotbollsspelarna angavs skälet vara nickar som tagit fel, främst med blöt boll.
En blöt boll med hög fart som träffar fel ger ett mycket kraftigt slag mot huvudet.
Jag försvarar inte MMA utan vill bara påvisa att skador finns i stort sett överallt inom idrotten
Undrar hur mycket otränade överviktiga människor kostar samhället i jämförelse med mma utövare?
Om man tycker att det är en sport eller ej är upp till var och en, men att mena att de ska betala sin egen sjukvård känns väldigt långsökt.
Övervikt eller undervikt kan bero på många orsaker så varför döma innan fakta???Har inte detta spårat ur en aning? Jag anser att det är en STOR skillnad på att ha orsakat sin övervikt & sitt drogberonde mm jämfört med att fortsätta banka någon i huvudet som redan är halvt medvetslös. Den som inte håller med om detta är nog på den nivån att denne skulle platsa i MMA-cirkusen.
Bennie