Sv: Jag som försöker lämna mörkret.
Sitter hemma nu bilen står uppkörd på tomten och det mesta är urplockat, vattnet från avloppet tanken till toa och färskvatten är någorlunda tömda.
Körde från Greven igår morse blåste kallt och det var söndag så vägbyggarna och lastbilarna fanns inte på vägen gjorde 35mil i ganska rask takt.
Blåste ganska bra med en hel del sol och vägbyggen passerades enkelt.
I Travemunde kunde jag boka via mobil och dator till nattfärjan.
I morse åkte jag hemåt 47mil tankade upp i malmö fullt på shell det var FAME i dieseln så bilen blev lite slöare men det var ju en hel del kvar av shells tyska vpower dieseln så den gick skapligt.
Hård sidvind gjorde att det kastade lite ibland men bilen gick jättebra det var ju mest trumavärmaren som gjorde att jag vände hem och bristande ork och intresse.
Var hemma efter 6 tim med några kortare stopp, tankade 10l för säkerhets skull 3 mil hemifrån och då var den tyska dieseln obefintlig, klen orkade dåligt men motorn gick mycket tystare fanns inget driv och riv i den, igår klarade jag branta backar med full fart en liten backe nära hemmet var knappt jag kunde klara på femman och man fick börja planera att gasa på fart innan backarna det hade jag inte behövt tidigare, och sen förbrukningen ökar i samma takt som motorn blir klenare.
Skönt vara hemma förutom vädret tempen ligger på minus och det var därför jag körde hem så fort eftersom värmaren inte fungerar som den ska och det hade blivit jobbigt att stanna någonstans , men 1kw el fungerar perfekt.
Tycker jag gjorde ett bra beslut att vända hem jag rår ju min tid och gör vad jag vill ekonomin är ju inte sån att jag kan handla någon nyare och bättre bil jag tror inte jag har tillräcklig motivering till det.
Ska ställa av bilen så småningom och småjobba lite med den till våren, värmarproblemet ska jag lösa på något sätt så småningom.
Blir kanske några småturer innan vintern om det finns el i närheten, har funderat på ett kraftverk men de låter och kostar. Kanske en dieselvärmare skulle fungera men det ska nog vara originalet inte kinakopia.
Jag fick i alla fall se en del av den beryktade Moseldalen, det var litet knepigt undrar vad folk lever av förutom skörda vin som verkar jobbigt med 45graders lutning på jorden, småvägar långt från fabriker osv, mycket turister inte minst tyska ger nog en del inkomster.
Fast jag är ju ingen kulturperson så det är altså en flod med odlingar på bergsidorna och en massa byar . Den delen jag körde runt 8 mil var ganska likadan, min åsikt är att det folk kommer ihåg är mycket vin och fest.
Och vaför ska man betala 50kr mer för att stå några meter (ca 10m) närmare rhen då blir man ju mer störd av båtarna som går där dygnet runt.
Jag är nog fel person för att uppskatta sådant som Jappe älskar, är nog mest intresserad av det tekniska i och omkring husbilar och själva iden om ett fritt liv.
Det jag förmodligen kommer att göra i vinter vilket jag gjort i många år är en sistaminuten resa med charter till kanarieöarna där jag kan sitta i solen lite och dricka öl och sen är man ganska nöjd tills våren gör sitt intåg, blir det en bra februari kan man sitta på verandan i sol någon timme då och då. Kanske redan nu om vädret vill några öl finns det efter resan.